5.11.2013
 
Geachte,

Uit online beschikbare tracks blijkt dat deze landende vliegtuigen krankzinnig bochtenwerk maken rond Brussel alvorens te landen. Welke routes zijn dit? Sinds wanneer wordt dit zo gevlogen? Wat zijn de andere opties? Klopt het dat ze met een gelijkaardige situatie op 28 okt voormiddag baan 19/20 zijn gaan gebruiken? Dan kwam de wind uit 210° met snelheden van meer dan 25 knopen.

J.O.
Actie Strombeek

Brussel, 06 november 2013

Geachte , 
 
Ik neem kennis van uw vraag om inlichtingen betreffende een reeds ingediend dossier, waarvoor dank.
Dit zijn de officiële deviaties van BELGOCONTROL betreffende het gebruik van het deviatieschema 19/19 (landingen/opstijgingen) op 28/10/2013.
 

 

PBG = Preferentieel baangebruik
L/O = Landingen/Opstijgingen.
25/ = Landingen op de banen 25R en 25L.
Dit deviatieschema 19/19 was in gebruik voor meteorologische redenen, een erg sterke wind uit richting ZZW.
De windwaarden in het PRS (210° 29 knopen max 44 knopen) geven volgende componenten op de verschillende banen.


 


 
Bij een sterkte wind uit zuidelijke richting (ZZW/Z/ZZO) met overschrijding van de zijwindnorm op de banen 07/25 en met overschrijding van de rugwindnorm op baan 01 wordt baan 19 zowel voor landingen als voor de opstijgingen best georiënteerde baan ten op opzichte van de dominante winden, “most suitable runway”, m.a.w. de baan die de laagste windcomponenten (rug en zijwind) vertoond van de verschillende banen.
 

Wat bertreft de tracks die u doorstuurde,
Eén van de vliegtuigen betrof een Avro RJ100 komende uit het noorden (Noorwegen) die landde op baan 19 om 09.23.
Het andere vliegtuig betrof een A319 komende uit het westen (Groot-Britannië) die landde op baan 19 om 09.35.
Het AIP betreffende de landingsprocedures voorzien voor de landingen op baan 19 (AIP, kaart AD2 EBBR IAC.09), laat zien:
- dat de Avro RJ100 komende uit het noorden de route volgt zoals voorzien door de AIP en getoond op de kaart,  
- dat de A319 komende uit het westen de route volgt zoals voorzien door de AIP en getoond op de kaart.
 

Zoals u kan zien zijn de routes voor vliegtuigen komen uit het noorden (via baken ANT) en het westen (via baken AFI) - om het toekomend en vertrekkend verkeer op een veilige manier te regelen - duidelijk gescheiden van de vliegtuigen komende uit het oosten (via baken FLORA).
 

Met vriendelijke groeten,

____________________________________________________________________ 
Juan TORCK,
wnd. Ombudsman.