Door de bocht krijgt Strombeek het aanzwellend en afnemend geluid, vandaar lange duur hinder

Beste,

Welk was het zware toestel dat hier in de nacht van 13-14 april (za op zo) overvloog rond 00.10 u. Het lawaai duurde zeer lang. Graag de H en V track en info waarom het lawaai zo luid was en zo lang duurde.

J.O.
Actie Strombeek
 

Brussel, 22 april 2013

Geachte,

Wij hebben uw klacht betreffende een vliegtuig dat bij u hinder veroorzaakte op 13/04/2013 om 00.15 goed ontvangen, waarvoor dank.

In de nacht van vrijdag op zaterdag voorziet het Preferentieel banenplan het gebruik van baan 25R voor landingen en opstijgingen.
Tussen 01.00 en 05.59 is een opstijgvrije periode voorzien.

Tussen 00.00 en 00.45 waren er volgende 3 opstijgingen van baan 25R;

datum en uur / / baan / type vliegtuig / tonnenmaat / QC / bestemming / route

 


Het vliegtuig waarnaar u verwijst is de B763 die opsteeg om 00.08 op een SOPOK5Z-route.
Het vliegtuig evolueerde op het dichtste punt op 1,3 km NNW van uw woning op een hoogte van 1350 voet.

Het vliegtuig heeft het minimale stijgingspercentage van 7% tot 3200 voet gerespecteerd.

Zoals u weet kan de baan van vliegtuigen op een bepaalde baan variėren in functie van externe factoren zoals wind, temperatuur, atmosferische druk, luchtvochtigheid, gewicht van het toestel, motorisering, enz. alsook de hoogte van een vliegtuig op een bepaald punt.
Die externe factoren kunnen uiteraard ook een invloed hebben op de manier waarop het lawaai zich verspreid, en op de intensiteit van het waargenomen lawaai op een bepaald punt.

De laatste ACMET-update voor de vlucht, die van 12/04/2013 22.14 lokale tijd, gaf een windrichting van 240° 11 knopen, rukwinden 18 knopen.

In bijlage de horizontale en verticale track.


Hoogachtend,
_______________________________________________________________________
Juan TORCK, Ombudsman
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal