Bij verminderde zichtbaarheid van 800 m gaat wordt baan 20 NIET meer gebruikt (AIP 10 januari 2013)

Geachte

Een vraag om inlichtingen over een reeds ingediend dossier. Graag meer informatie ivm de zgn procedure 'verminderde zichtbaarheid'. Hoe luidt de officiële tekst van deze procedure? Heeft de banenuitrusting hiermee te maken? Graag technisch gespecificeerd.

M vr gr

J.O.
Actie Strombeek

Brussel, 30 januari 2013

Geachte Mevrouw,

Dit is een verduidelijking over de LVPP ('Low Visibility Procedures') op de luchthaven van Brussel-Nationaal:

Bij LVPP ('Low Visibility Procedures in Progress' - Procedure van Verminderde Zichtbaarheid -) wordt teruggevallen op de banen 25L & 25R.
Deze hebben allebei een ILS CAT III systeem (= meest verfijnde).
(De banen 02 en 20 hebben een ILS CATI en de banen 07L en 07R zijn niet uitgerust met een ILS ('Instrument Landing System’).

In EBBR begint men de LVPP operaties wanneer de zichtbaarheid zakt naar 800 m (of lager) en/of een bewolking van 200 ft (voet) of lager.

Tijdens operaties met verminderde zichtbaarheid is het van essentieel belang dat deze ILS systemen niet gestoord worden door bv. een ander vliegtuig of voertuig. Daarom bestaan zogenaamde 'sensitive areas' (gevoelige zones) rond de ILS. (waarvan er een kaart bestaat in de AIP)
Men zal daarom geen vertrekken toelaten van baan 20 indien zowel baan 25R als 25L beschikbaar zijn.

In de AIP (zie bijlage hieronder) kan men zien dat men op baan 25L iets langer in CATI operaties kan werken (CATII vanaf zichtbaarheid onder 550m) dan op baan 25R (CATII vanaf zichtbaarheid onder 800m).
Dit komt door de lengte van de approach lights (900m op 25L ( i.p.v. 600m op 25R).
Om het niet nog ingewikkelder te maken voor de piloten gaan de verkeersleiders van BELGOCONTROL over tot CATII/III operaties vanaf 800m voor beide banen 25L en 25R).

bijlage

AIP 10 JAN 2013
4 LOW VISIBILITY PROCEDURES
4.1 FACILITIES AND EQUIPMENT AVAILABLE
4.1.1 RUNWAYS
RWY 25L and 25R are equipped with ILS and are approved for CAT II and III.
Following RVR (*) minima apply:
- CAT II (RWY 25L): below 550 m to 300 m
- CAT II (RWY 25R): below 800 m to 300 m
- CAT III: below 300 m to 150 m

(*) Runway visual range (RVR), in
aviation meteorology, is the distance over which a pilot of an aircraft on the centreline of the runway can see the runway surface markings delineating the runway or identifying its centre line. .


Hoogachtend,
_______________________________________________________________________
Juan TORCK, Ombudsman
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal