De zoveelste afwijkende vlucht?
Toestel met tonnenmaat 187 (geen 200!) naar SOPOK, bestemming Duitsland, steeg ondanks opstijgschema 20/25R toch op boven Noordrand om dan met wijde bocht naar Oosten te vliegen. Verzoek piloot? En zo ja, op basis van wat? Politiek? Willekeur? Staatsgeheim?

Commentaar Daedalus: "Moest het via baan 20 in rechte lijn zijn opgestegen dan zat het op 8 km van de luchthaven al boven de 6.000 voet ipv nauwelijks 4.000 voet."
Commentaar J.O.: "Er staan tientallen van dergelijke verzoeken om inlichtingen van de Ombudsdienst aan DGLV over afwijkende vluchten open over de afgelopen jaren. Er komt geen enkele reactie. De Ombudsdienst is een wassen neus."


Klacht 31.5.2011

Geachte Ombudsdienst,

Welk was het zeer zware vliegtuig dat hier maandagavond 30/5/2011 even voor middernacht overvloog en  me natuurlijk uit de eerste slaap haalde.  Graag H en V tracks met vluchtgegevens.

Hoogachtend

J.O.
Actie Strombeek

Brussel, 06 juni 2011

Geachte Mevrouw
Ik  neem  kennis  van  uw  vliegtuigklacht  betreffende 30/05/2011, 23.45, waarvoor dank.

Na  analyse  van  de  vluchtlijsten  en  tracés betrof het vliegtuig van uw klacht  de  Boeing  767-300 om 23.45 opgestegen van baan 25R met bestemming Duitsland op een SOPOK4Z-route.
De  tonnenmaat  van  het  vliegtuig bedroeg 187 ton en de QC bij opstijging 7,2.

In  de  nacht  van  maandag  30/05/2011  op  dinsdag  01/06/2011 werd  het preferentieel  baangebruik  toegepast,  met  gebruik  van  het mixed schema 25R/20   voor  de  opstijgingen (gebruik van baan 25R of baan 20 in functie van de bestemmingen).
De  vliegtuigen richting de bakens in het noorden en het baken van Chièvres vertrekken  dan  van  baan  25R,  de  vliegtuigen richting de bakens in het zuid-westen ( LNO, SPI, SOPOK, PITES en ROUSY) van baan 20.
Vliegtuigen  met  een  tonnenmaat > 200 ton moeten van baan 25R vertrekken, ongeacht de bestemming.

Gezien  de  tonnenmaat  van  het  vliegtuig  (187  ton) hebben we de dienst Inspectie van het DGLV gevraagd te onderzoeken om welke reden het vliegtuig hierboven  om  23.45  opsteeg  van  baan  25R op de SOPOK4Z-route (op vraag piloot ?).

U vindt in bijlage de horizontale en verticale track van deze vlucht.

Hoogachtend,

Juan TORCK
Voor de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal