En toen kreeg de 25R maar 5 uur stilte per week en de 25L en de 20 zes nachturen. En dit is geen discriminatie?

Klacht 18.1.2009

Als ik het goed heb wordt de weekendnacht ingekort voor de 25R van een duur van 7 uur naar een duur van vijf uur en voor de 25L en de 20 van zeven uur naar 6 uur?

Graag duidelijkheid en reden voor dit verschil.

Josephine Overeem

Actie Strombeek

"De opstijgingen ‘s nachts vormen de belangrijkste hinder voor de omwonenden wegens de slaapstoornissen die ze met zich meebrengen.

Om deze redenen zullen vanaf het IATA zomerseizoen 2009 (midden april 2009) periodes van verbod van opstijgingen ingevoerd worden gedurende de nacht:

   nacht  van  vrijdag  op  zaterdag:  enkel opstijgingen toegelaten tussen 23.00 en 01.00 van baan 25R.

   nacht van zaterdag op zondag: enkel opstijgingen toegelaten tussen 23.00 en 00.00 van baan 25L.

   nacht  van zondag op maandag: enkel opstijgingen toegelaten tussen 23.00 en 00.00 van baan 20."

Van: juan.torck@mobilit.fgov.be

Datum: 21 januari 2009 17:11:13 GMT+01:00

Mevrouw,

Ik  neem  kennis  van  uw  klacht  en  dank  U  voor  uw  interesse voor de problematiek van Brussel-Nationaal.

Het  introduceren in het nieuwe plan van periodes zonder opstijgingen vanaf het IATA zomerseizoen 2009 (midden april 2009) is er gekomen na overleg met

alle  protagonisten  uit  de  luchtvaartsector  en  rekening houdend met de economische impact voor de sector.

Het  feit  dat  in  de  nacht  van vrijdag op zondag de opstijgingen zullen beperkt   worden  tussen  23.00  en  01.00  (dus  met  een  periode  zonder opstijgingen  van  5 uur) en in de nachten van zaterdag op zondag en zondag op maandag zullen beperkt worden tussen 23.00 en 00.00 (dus met een periode zonder  opstijgingen  van  6  uur)  heeft  te  maken  met het groter aantal opstijgingen   in  de  nacht  van  vrijdag  op  zaterdag  die  een  kortere opstijgvrije periode onmogelijk maakte.

In  het nieuwe plan zijn het niet de nachten die worden ingekort, een nacht loopt nog altijd van 23.00 tot 06.00.

Wat  wel  wordt  ingekort  zijn  de vliegperiodes in de nachten tijdens het weekeinde.

Er  blijft nog een opstijgperiode van 2 uur over in de nacht van vrijdag op zaterdag vanaf baan 25R.

Er blijft nog een opstijgperiode van 1 uur over in de nacht van zaterdag op zondag vanaf baan 25L.

Er  blijft  nog een opstijgperiode van 1 uur over in de nacht van zondag op maandag vanaf baan 20.

Het  belangrijkste  is  voor alle omwonenden van de luchthaven het invoeren van  periodes zonder opstijgingen tijdens het weekeinde, en minder de keuze van  de  banen  die  worden  gebruikt voor het optijgen in de overblijvende opstijgperiodes tijdens het weekend.

Het is ook heel erg belangrijk de veranderingen in het oog te houden wat de QC  van  de vliegtuigen betreft. Tijdens de nacht zal het QC vanaf het IATA zomerseizoen   2009  niet  meer  12  maar  8  bedragen.  Dit  betekent  een verbetering  voor  alle  omwonenden  want  de vliegtuigen die een QC hadden tussen 8 en 12 zullen niet meer mogen opstijgen tijdens de nacht.

Ten  slotte moet ook rekening gehouden worden met het feit dat bij periodes van  winden uit sector Noord, Oost of Noordoost het schema 02/07 in gebruik wordt genomen zodra de rug en/of laterale windcomponenten overschreden zijn op  de  preferentiële  banen.  Het  gebruik  van  het  schema 02/07 betreft vliegbewegingen  over  de  zones 3, 4, 5 en 6 en zone 1 krijgt in dat geval

noch directe opstijgingen of directe landingen te verwerken.

Ik blijf ter uwe beschikking voor eventuele bijkomende informatie.

Hoogachtend,

Juan TORCK

Ombudsman op de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal