Waarom werden nachtvluchten eind augustus al boven de noordrand geconcentreeerd terwijl de werken op baan 20 pas 1 september zouden starten?
 
Mevrouw, Mijnheer,
 
Nachtvluchten
In de nacht van dinsdag 26 op woensdag 27/08 gewekt om 3.50 uur en nogmaals om 4.30 uur.
Bij nazicht van de boordtabellen constateer ik dat er maar 1 toestel vertrokken is voor sid HELEN (de route boven mijn woning volgens de route beschrijving)
De nacht van woensdag 27 op donderdag 28/08 was een hel.
Gewekt om 0.50 uur door een luidruchtig toestel. Dit toestel werd binnen de 5 minuten gevolgd door een tweede
Nog 4 maal gewekt en dit om 1.50 uur, 4.30 uur, 5.20 uur, en 5.40 uur.
Dit maakt in totaal 6 toestellen die hier overgevlogen zijn.
Bij het nazicht van de boordtabellen constateer ik dat het voorziene preferentieel baangebruik niet gerespecteerd is.
Volgens diezelfde tabellen zou er die nacht maar 1 toestel vertrokken zijn voor sid HELEN
Uit de ervaring van die 2 nachten kan ik maar besluiten dat meerdere routes boven de noordrand geconcentreerd gevlogen worden tot voorbij Grimbergen.
Graag de vluchtlijst van die nachten en de radartracks
Sinds het einde van de werken op 25 R zijn er geen toestellen meer vertrokken van baan 20.
Nochthans zouden de werken op baan 20 pas starten op 1 september.
Waarom worden de vluchten boven de noordrand geconcentreerd?
 
E. V.
1861 Wolvertem

van http://www.brusselsairport.be/nl/news/newsItems/302224

Augustus 2008: Werken aan start- en landingsbanen - 16/05/2008

Van 4 tot 22 augustus wordt de start- en landingsbaan 25R/07L van de luchthaven afgesloten voor infrastructuurwerken. Van 1 tot 21 september zal een andere runway, de dwarsbaan 02/20, buiten gebruik gesteld zijn voor het vliegverkeer.  

Tijdens de werken worden een gedeelte van de oppervlaktelaag van de baan en de bebakening van de runway vervangen. Tegelijk wordt gewerkt aan de vernieuwing en verbreding van enkele taxiwegen. Terwijl de baan gesloten is voor vliegtuigen worden ook voorbereidingswerken getroffen voor de bouw van een tunnel onder de startbaan, die deel zal uitmaken van de noordelijke ontsluiting van de luchthaven per spoor, het zogenaamde Diabolo-project.

De werken zullen verlopen in diverse stadia, die tijdens de betreffende periode gevolgd kunnen worden op deze website. Ook via de media kunnen geïnteresseerden op de hoogte blijven van de vooruitgang van deze werken.

Deze werken zijn essentieel voor de veiligheid van de passagiers en kaderen binnen de geldende internationale verplichtingen rond luchtvaartveiligheid. Ze worden uitgevoerd in augustus/september omdat die maanden met het oog op de werken de beste combinatie bieden op het vlak van beschikbare uren daglicht, neerslag en verwachte capaciteit.

Noot:
De benaming van startbanen wordt bepaald door hun richting op de kaart. Zo lopen de banen 07/25 op het kompas van 70 naar 250 graden (dus ongeveer van west naar oost), de baan 02/20 van 20 naar 200 graden (zuidwest naar noordoost). Dit principe geldt voor alle startbanen, op alle luchthavens, wereldwijd.

 

 

 

 

Augustus 2008: Werken aan start- en landingsbanen - 16/05/2008

 

Van 4 tot 22 augustus wordt de start- en landingsbaan 25R/07L van de luchthaven afgesloten voor infrastructuurwerken. Van 1 tot 21 september zal een andere runway, de dwarsbaan 02/20, buiten gebruik gesteld zijn voor het vliegverkeer.  

Tijdens de werken worden een gedeelte van de oppervlaktelaag van de baan en de bebakening van de runway vervangen. Tegelijk wordt gewerkt aan de vernieuwing en verbreding van enkele taxiwegen. Terwijl de baan gesloten is voor vliegtuigen worden ook voorbereidingswerken getroffen voor de bouw van een tunnel onder de startbaan, die deel zal uitmaken van de noordelijke ontsluiting van de luchthaven per spoor, het zogenaamde Diabolo-project.

De werken zullen verlopen in diverse stadia, die tijdens de betreffende periode gevolgd kunnen worden op deze website. Ook via de media kunnen geïnteresseerden op de hoogte blijven van de vooruitgang van deze werken.

Deze werken zijn essentieel voor de veiligheid van de passagiers en kaderen binnen de geldende internationale verplichtingen rond luchtvaartveiligheid. Ze worden uitgevoerd in augustus/september omdat die maanden met het oog op de werken de beste combinatie bieden op het vlak van beschikbare uren daglicht, neerslag en verwachte capaciteit.

Noot:
De benaming van startbanen wordt bepaald door hun richting op de kaart. Zo lopen de banen 07/25 op het kompas van 70 naar 250 graden (dus ongeveer van west naar oost), de baan 02/20 van 20 naar 200 graden (zuidwest naar noordoost). Dit principe geldt voor alle startbanen, op alle luchthavens, wereldwijd.