Waarom vertrokken drie vluchten oostelijke bestemmingen niet van baan 20?

Welk bochtenwerk hebben vliegtuigen vertrekkend van banen 07R/L gemaakt om over de Noordrand te vliegen?


Klachten nachtvluchten do 8/5 en dagvluchten za 10/5

 

T.a.v de ombudsdienst
 
Mevrouw, Mijnheer
 
In de nacht van donderdag 08 op vrijdag 09/05 gewekt om 5.17 uur door de overvlucht van een zeer luidruchtig toestel.
Bij nazicht van de boordtabellen constateer ik dat er geen toestellen tussen 5 en 6 uur vertrokken zijn, maar wel toestellen op banen 07R/L geland zijn.
Eveneens constateer ik dat het preferentieel baangebruik niet gerespecteerd is, daar er een drietal toestellen voor oostelijke bestemmingen van baan 25R vertrokken zijn.
Waarom zijn deze toestellen niet van baan 20 vertrokken?
Welk toestel is hier om 5.17 over gevlogen?
Indien het een landend toestel is, is dit toestel hier op een veel te lage hoogte overgevlogen.
 
Toestel te noordelijk.
Zaterdag om 10.35 uur is een twee motorig toestel boven de N211 gedraaid in zuidwestelijke richting.
Volgens de routebeschrijving had dit toestel ten zuiden van de ring R0 moeten vliegen.
Dit toestel vloog minimaal 4 a 5 Km ten noorden van deze route.
 
Wat komen die toestellen hier doen?
Zaterdag 10/05  lag de rugwind op baan 25R tussen 12 uur en 18 uur hoger dan 7Kn, waardoor volgens de windnormen er geen toestellen van baan 25R zouden mogen vertrekken.
Nochthans heb ik gedurende de namiddag een zeer groot aantal toestellen die vanuit het noordoosten naar het zuidwesten vlogen waargenomen.
Eventjes een opsomming: 13.08 uur 2 motorig toestel N.O → Z.W
13.09 uur 4 motorig toesel O → W
14.50 uur 4 motorig toestel N.O → Z.W
14.10 en 14.13 uur 4 motorig toestel N.O → Z.W en 14.35 uur, 14.45 uur, 14.47 uur, 15.06 uur, 15.17 uur, en 15.21 uur
om 16.30 uur een 2 motorig toestel N.O → Z.W op zeer lage hoogte.
Dit is maar een deel van de toestellen die hier overgevlogen zijn.
Dit is zeker geen normale route, en om deze route te volgen moeten deze toestellen enkele bochten maken om over de noordrand te vliegen.
Deze toestellen leggen een veel langere weg af als wanneer ze met 1 bocht naar hun bestemming vliegen.
Dit met het onnodig brandstofgebruik tot gevolg met de daaraan gebonden vervuiling.
Waarom hebben deze toestellen dit onnodig bochtenwerk gemaakt om de noordrand te teisteren?
 
E. V
1861 Wolvertem