De ombudsman raadt inwoners van de Noordrand aan om "www.airportmediation.be te bezoeken om zich beter te informeren en inzicht te verkrijgen in de manier waarop de nachtvluchten geregeld worden, alsook de windcomponenten en andere praktische informatie over de luchthaven onder de knie te krijgen." Dan hebben ze toch geen Ombudsman meer nodig?
 

Geachte Heer Touwaide,

Ik neem kennis van uw standpunt, waarop ik later terug kom. Wil u zo goed zijn om ook aan al deze geadresseerden de radartracks van deze nachten toe te sturen? Dit zal alvast de discussie vergemakkelijken

Met vriendelijke groeten

Marc Goethals

Brussel, donderdag 28 februari 2008

Mijnheer,

Ik neem met verwondering kennis van uw onjuiste beweringen die verschenen zijn op een internetsite en die de organisatie van de vluchten op de luchthaven van Brussel Nationaal betreffen.

In tegenstelling tot wat U beweert, en ook al is het inderdaad zo dat alle vliegtuigen tijdens de nacht uit veiligheidsoverwegingen opgestegen zijn van baan 25R, is het niet exact of correct hieruit af te leiden dat al deze vluchten de Noordrand zouden hebben overvlogen, juist in tegendeel.

Het is eveneens wetenschappelijk onjuist te blijven beweren dat enerzijds alle opstijgingen U zouden overvlogen hebben, wat niet waar is, en anderzijds dat al die opstijgingen een bocht rond Brussel zouden hebben uitgevoerd, wat ook niet waar is.

De beschrijving van de routes in de AIP’s is zonneklaar wat dat betreft en toont duidelijk aan dat de 4 routes van elkaar verschillen en dat de ZOULOU’s samenvallen met de CIV 1C op de R-045 CIV radiaal.  

9.4.8.1  Routes available for RWY 25L / R

 

CIV 1C
CHIÈVRES
ONE
CHARLIE
DEPARTURE
At 700 ft QNH RT HDG 289 to intercept R-278 BUB, at 6.7 DME BUB LT to intercept R-045 CIV INBD to CIV.
 
Not AVBL during weekends from 0500 to 2159.
ATC climb requirements: see 8.5, ATC Climb Requirements.
A55 southbound, MAX FL 170.
B31 southbound, MAX FL 190, compulsory for TFC DEST Paris TMA.
T172 and UN872 southbound, only for TFC flightplanned ABV FL 195.
 
 
DENUT 3C
DENUT
THREE
CHARLIE
DEPARTURE
At 700 ft QNH RT to intercept R-309 HUL to DENUT.
Cross R-281 BUB at or above 1 700 ft QNH.
(U)L610 westbound.
For TFC overflying London TMA with requested FL above FL 245.
For TFC DEST EGKK, EGHH and EGHI.
HELEN 3C
HELEN
THREE
CHARLIE
DEPARTURE
At 700 ft QNH RT to intercept R-316 HUL to HELEN.
Cross R-281 BUB at or above 1 700 ft QNH.
For TFC INBD London TMA except DEST EGKK, EGHH and EGHI: route connection HELEN - COA.
For TFC overflying London TMA with requested FL below FL 245: route connection HELEN - COA.
For TFC via L745 intending to leave Amsterdam FIR via RAVLO, MIMVA or GODOS: route connection HELEN - COA - TULIP.
For TFC DEST EHAM: route connection HELEN - HSD.
 
NIK 4Z
NICKY
FOUR
ZULU
DEPARTURE
At 700 ft QNH or 3.0 DME BUB, whichever is later, RT on TR 360. LT to intercept R-141 NIK INBD to NIK.
Cross R-281 BUB at or above 1 700 ft QNH.
AVBL from 2200 to 0459.
Not to be used by TFC DEST EHAM.
 
SOPOK 4Z
SOPOK
FOUR
ZULU
DEPARTURE
At 700 ft QNH RT HDG 292 to intercept R-045 CIV. Do not cross R-278 BUB. At 22.0 DME CIV LT to intercept R-157 AFI. At 9.0 DME AFI LT to intercept R- 270 HUL INBD to intercept R-288 SPI INBD to BULUX, SOPOK next.
Cross R-225 HUL at FL 60 (FL 70 when QNH is below 977 hPa) or above if instructed by ATC.
AVBL from 2200 to 0459.
ATC climb requirements: see 8.5, ATC Climb Requirements.
 

Wat betreft de luchtvaartkundige regels die het exclusieve gebruik van baan 25R hebben gewettigd, om U persoonlijke overwegingen te hernemen, deze bestaan wel degelijk, wat aantoont dat U jammer genoeg niet altijd de juiste gebruiksomstandigheden  van de pistes waarneemt ondanks de talrijke informatie die ik U al heb overgemaakt:  

20.02.2008 : 23.00-00.00 : 25 R volgens het spreidingsplan

21.02.2008 : 00.00-03.00 : 25 R volgens het spreidingsplan

21.02.2008 : 03.00-06.00 : 25R, wind uit richting 220° van 13 knopen

22.02.2008 : 00.54-06.00 : 25R, wind uit richting 220° tot 270°, maximum 27 knopen,  6 knopen zijwind op baan 20 !!!!

22.02.2008 : 23.00-00.00 : 25R, wind uit richting 250° van 12  tot 18 knopen

23.02.2008 : 00.00-03.00 : 25R, wind uit richting 250° van 12 tot 18 knopen

23.02.2008 : 03.00-06.00 : 25R, wind uit richting 250° van 10 tot 15 knopen

Wat de vluchten betreft :

Nacht van  20 op 21 : eerste deel, 8 opstijgingen op  3 verschillende routes  : 3 Denut’s, 4 Zoulou’s en 1 Nicky overeenkomstig het spreidingsplan

Nacht van 20 op 21 : tweede deel, 26 opstijgingen op 5 verschillende routes : 11 Zoulou’s en 2 Ringroutes, 3 Denut’s, 4 Nicky’s, 4 Kanaalroutes en 2 Helen’s

Nacht van 21 op 22 : 35 opstijgingen op 5 verschillende routes : 18 Zoulou’s en 1 Ringroute, 5 Denut’s, 5 Nicky’s, 2 Helen’s et 4 Kanaalroutes

Nacht van 22 op 23 : 13 opstijgingen op 5 verschillende routes : 4 Zoulou’s, 2 Nicky’s, 3 Denut’s, 2 Helen’s et 2 Kanaalroutes

Ik ken geen enkele exploitatienorm van vluchten en/of meteorologische omstandigheden die zich baseert op discriminatie, de enige factor waar de beslissingen zich op staven is en blijft in de allereerste plaats de integrale naleving van alle veiligheidsnormen.

Zoals ik er U al op heb gewezen is de Ombudsdienst een Federaal orgaan, de Regio’s hebben niet tussen te komen in het autonome en onafhankelijke beheer van onze dienst. Zo bestaat er geen Nederlandstalige, Waalse, Brusselse, of Duitse ombudsman trouwens.

Overeenkomstig de voorschriften van het K.B. van 15 maart 2002 is enkel de Federale Ombudsdienst  bevoegd om officiële antwoorden te verschaffen.  

Ik raad U aan onze internetsite www.airportmediation.be te bezoeken om U beter te informeren en inzicht te verkrijgen in de manier waarop de nachtvluchten geregeld worden, alsook de windcomponenten en andere praktische informatie over de luchthaven onder de knie te krijgen.

Met vriendelijke groeten.

Ph.Touwaide

Directeur