Een handvol jobs creëren in transport, ten koste van onze verwerkende industrie en de leefbaarheid van een ganse regio, is een hoog te betalen prijs om politieke incompetentie te camoufleren in het Zaventem dossier.

 

20 jaar geleden stelde de Brundtland Commissie een rapport voor aan de Verenigde Naties over "Our Common Future". Voor het eerst dook de term “duurzame ontwikkeling” op.

 

België is dit rapport nog maar eens op een geheel eigen wijze gaan interpreteren en is het principe van de ‘duurzame verzuring’ gaan toepassen op alle lastige Belgische dossiers. De toekomst van de Nationale Luchthaven is daar het mooiste voorbeeld van.

Ecolo-minister I. Durant bracht in 2001 dit verzuringproces in stroomversnelling, door de hinder te concentreren op een hoop sukkelaars in de Noordrand, voldoende ver van haar electoraal handelspand.

 

Wat initieel een fout bleek te zijn in de Belgische politiek - aan te kondigen wat je van plan bent, i.p.v. heimelijk politiek te voeren - blijkt vandaag een groot succes te worden.

Bijna zes jaar later slaagt Durant in haar opzet, zonder zelf nog te moeten tussenkomen. De Vlaamse politici op Federaal en Regionaal vlak, hebben na het verdwijnen van Durant een politiek gevoerd die ertoe leidt dat er daadwerkelijk geconcentreerd gevlogen wordt boven de Noordrand, in tegenstelling tot het imago van spreiding dat nog altijd te pas en te onpas ten tonelewordt gevoerd. In de zakenwereld: “Don't walk your talk”. Anciaux heeft wel getracht de zaak even recht te trekken, maar als "one man show" is hij er niet in geslaagd de spreidingsmarathon vol te houden.

 

Het meest schandalige aspect van dit alles is dat deze politiek gevoerd werd met een perfecte dossierkennis over de nefaste aspecten van vliegtuigconcentratie op de gezondheid van de mens. Uit gerenommeerde internationale studies blijkt dat geconcentreerd overvlogen worden tot honderden premature sterftes leidt per jaar. Al deze informatie werd door de actiegroepen aan de Federale en Vlaamse Overheden overgemaakt en op hun kabinetten tot op het hoogste niveau bediscussieerd... Daar waar Durant niet in het minst de gevolgen had ingeschat van haar politieke beslissing, zijn onze Vlaamse politici overgegaan naar een goed doordachte concentratiepolitiek met volle kennis van de macabere gevolgen.

 

Ruimte voor debat over dit onderwerp blijkt niet meer te bestaan. Geen Staten Generaal over de toekomst van de luchthaven, zoals onlangs plaatsvond rond verkeersveiligheid. De honderden doden ten gevolge van geconcentreerd overvliegen komen niet onder die vorm in de Nationale Statistieken en zijn dus geen politiek probleem.

De politiek heeft zich op dit onderwerp vastgereden. Bij de verkoop van BIAC heeft Vande Lanotte aan de nieuwe uitbater van de luchthaven onrealistische groeiplannen toegezegd, op straffe van een nog altijd occulte schadevergoeding. De Vlaamse Overheid heeft niets ondernomen om de strenge geluidsnormen van Brussel tegen te werken, die één van de belangrijkste politieke hindernissen vormen om geen spreiding toe te passen. De Federale Overheid neemt geen leidende rol op in dit dossier om orde op zaken te stellen tussen de regio's en het probleem te objectiveren.

 

Als België en Vlaanderen blijvend aan duurzame verzuring werken, vrees ik dat er geenszins een evenwicht gaat gevonden worden tussen economische groei, sociale verantwoordelijkheid en ecologie (de pijlers van duurzame ontwikkeling). Onze Overheden blijken alleen oog te hebben voor korte termijn economie zonder zich te bekommeren over de sociale gevolgen (het onleefbaar maken van een regio, zodat die sociaal doodbloedt) en de ecologie (geluidsoverlast, vervuiling).

De bijziendheid van het "masterplan" voor de luchthaven uitgewerkt door de Vlaamse Overheid is schrikbarend. Door transport in alle mogelijke vormen te subsidiëren (aanleg wegennetten e.d.) en door de ecologische kost ervan niet in haar economisch model op te nemen, zorgt ze er alleen maar voor dat - om een handvol jobs te creëren in de transportsector - onze tewerkstellingssectoren verder gaan delocaliseren.

 

K. W.

Wemmel

 

From: D'Hondt Hans [mailto:hans.dhondt@vlaanderen.be]
Sent: donderdag 15 maart 2007 14:24
To: k.w.
Cc: Van Den Bossche Maryse
Subject: RE:

Geachte Heer,
Namens Minister-president Yves Leterme meld ik u de goede ontvangst van uw mail.
Uw opiniestuk verwoordt scherp en juist de problematiek: door de opeenvolgende beslissingen inzake baan- en routegebruik is de situatie nagenoeg verworden tot een concentratie boven de Noordrand. Hoewel baan- en routegebruik een federale bevoegdheid zijn, onderzoekt men momenteel enkele juridische pistes die lang Vlaamse zijde kunnen gevolgd worden. In ieder geval is het duidelijk dat de huidige situatie, veroorzaakt door aanpassingen t.g.v. de Brusselse geluidsnormen en de rechtspraak m.b.t. het gebruik van baan 02, niet langer beantwoordt aan de voorwaarde dat er een billijke en evenwichtige spreiding van de lasten moet zijn.
Hoogachtend,
Hans D'Hondt.