WAARNEMINGEN EN METINGEN VOOR DIEGEM LIGGEN VER UITEEN. WAT MET PICQUE DIE CORRIDOOR-VLIEGEN VOORSTAAT OVER DIEGEM/HAREN MET BOUWSTOP/ISOLATIE

MAIL dd 19 JUNI 2004

Geachte Ombudsman, Beste Raf,

Ik heb enkele vraagjes in verband met de cijfers die u onlangs doorgaf omtrent de dagvluchten van 26 en 27 mei.

Als ik uw cijfers vergelijk met de cijfers van IBGE voor Haren kom ik tot de conclusie dat er +/-  40  % van de opstijgende vluchten niet boven Haren zouden vliegen (tenminste niet boven de meter van Haren). Ik zie wel degelijk dat een deel van de afdraaiende vluchten niet in aanmerking kan komen bij deze meter, dit lijkt mij op het eerste gezicht slechts enkelen per dag voor het afdraaien naar links te moeten zijn, dus kort afdraaien boven Diegem om naar de Woluwés te vliegen.
Daarentegen constateer ik - en dit gebeurt meer en meer trouwens vooral sedert de heer Gosuin met zijn cijfers begon te waaien - dat vele toestellen boven Diegem naar rechts draaien net na het opstijgen. Moet ik concluderen dat het om +/- 40 % per dag gaat ?

26/5 - uw cijfer 391 - IBGE 254 + 15 tussen 6 en 7 = 269 - dus 45 %
27/5 - uw cijfer 377 - IBGE 259 + 15 tussen 6 en 7 = 274 - dus 38 %

Zijn daar verklaringen voor ? Moeten vliegtuigen pal over een meter vliegen om opgenomen te worden of kunnen meters misschien niet de ondergane frekwenties volgen - is er een tijdspanne tussen twee opnames nodig ?

Als ik de cijfers van IBGE voor de zondagen bekijk en dit met ondergane werkelijkheid vergelijk, dan zou dit verschil voor Diegem nog wel groter moeten zijn op zondag ?
Enkele overdag (7 op 6/6) + vanaf 17 uur tot 21.30 uur zeker ten minste 40 per uur d.i. 180 + tenminste 20 tussen 21.30 en 23, dus 207, de meter van Haren geeft 116. Dus 95 % meer.

Met zulke cijfers moeten wij toch VEEL MEER last hebben dan wat in het spreidingsplan theoretisch voorzien was ?
Wat gaan wij in de komende dagen krijgen 420 - 450 per dag + de nacht ????

Het zou vriendelijk zijn indien u ons hierbij wat kon helpen met cijfermateriaal en radartracks, vindt u niet dat het ons recht is te
weten wat en hoe men over de kop van de burgers vliegt in een democratisch land ?

Ik wens de nadruk te leggen op het feit dat het grootste deel van deze rechts afdraaiende toestellen wel degelijk gans Diegem overvliegen, sommigen (maar niet allen) maken wat minder lawaai boven bij ons (dus over de brug zoals men hier zegt, aan de grens met Brussel) maar het nastaartje duurt een zekere tijd. Ik dacht te begrijpen uit uw uitleg aan GG, dat wij praktisch geen last zouden hebben van deze afdraaiende toestellen of heb ik dit slecht begrepen ?

Nog enkele vraagjes in verband met de geplande werken. Weet u reeds de data waarop de werken aan de banen plaats zullen hebben in de zomer ? U begrijpt, gezien wij in september even weg wensen te gaan, wij dit liever uitstellen tot als de werken gedaan zijn. Hoe zal er tijdens de werken gevlogen worden aangezien - dit is wat men ons altijd beweert - de wind bijna nooit toelaat om anders dan vanaf 25 R op te stijgen en slechts de 25R de nodige capaciteit biedt ?

Wie gaat vanuit de ombudsdienst naar de gesprekken met Picqué ? Zult u erbij zijn om Haren (Diegem) ... te verdedigen?
Uit tv-opnames en artikels in de pers ben ik niet zo optimistisch als onze Minister omtrent deze man, hij is zeker niet antivlaming
maar heeft meermaals gezegd dat het probleem slechts de nachtvluchten zijn, dat de werkgelegenheid van belang is dus dat de luchthaven moet kunnen uitbreiden, dat er in een corridor gevlogen moet worden, corridor over Haren en Diegem hoe kan het anders, mits isolatie en met bouwstop - bedoelt hij hiermee ook in Haren, Evere, Schaerbeek .... toch een flink deel van Brussel dat als quantité négligeable wordt beschouwd, is het daarom dat ze Kraainem enz willen omwisselen of bij Brussel toevoegen ?

Bedankt bij voorbaat voor uw antwoorden.

Beste groetjes

Fernande

MAIL OMBUDSDIENST dd 2 JULI 2004

Beste,

Ivm uw mail van 19 juni het volgende.

Cijfers; vliegtuigen hoeven niet boven een meetpunt te vliegen, maar geluid moet wel hoog genoeg zijn (minstens 65 dbA) en lang genoeg (minstens 10 sec) voor het meetnet.
Het sneller afdraaien naar rechts is een gevolg van het spreidingsplan.
Er zijn geen way-points meer en afhankelijk van type, gewicht en bestemming draaien ze vlugger af. Of dat minder geluidsbelasting geeft is een ander gegeven, misschien minder luid maar het aantal blijft het zelfde; het geeft wel niet het zelfde gevoel en of resultaat in waarnemingen.

Radartracks zijn allemaal ter beschikking.

In mijn antwoord aan uw medebewoner in Diegem geef ik alleen aan dat er REEDS (AL) begonnen is met meer spreiding doch of het daadwerkelijk minder overlast geeft is iets anders. De evaluatie van het plan zal dit aangeven, en correcties zijn mogelijk.
De evaluatie is voorzien tegen het einde van dit jaar. Wat momenteel blijkt is dat kleine toestellen minder boven Diegem komen, maar qua middelgrote, grote, en afhankelijk van richting (Westen en Zuiden) is er geen verschil. Misschien (MISSCHIEN) alleen voor die naar het noorden (20% van het totaal ??).

De geplande werken op Zaventem zijn zeer complex: BIAC zal kortelings folders verspreiden, en via de media (krant, regionale TV's, website(s) en teletekst) dag aan dag informatie geven van de toestand en de werken voorzien voor de volgende dagen. Gedurende augustus en gedeeltelijk september zal de baan 25R volledig gesloten zijn. Exacte data zijn afhankelijk van de voorbereidingen, weer, en andere factoren, maar zullen dagelijks gegeven worden. Gedurende die perioden zullen ze het
MOETEN doen met de 25L/07R en de 02/20. Augustus is normaal een kalmere periode voor bewegingen en het aantal is minder, toch zullen vertragingen van vluchten niet uit te sluiten zijn (én bij landen, en bij vertrekken)

Betreffende de regeringsvorming in het Brussels Hoofdstedelijk gewest; Touwaide en ikzelf zijn uitgenodigd geweest bij de Heer Picqué. Deze ontmoeting is privé en alleen (zonder andere groepen) gebeurt, en was enkel een informatieve presentatie van ALLE vluchten over Brussel (en alleen Brussel), met de nadruk op de vertrekken van 25R over Diegem/ Haren /Evere/Schaarbeek. Mogelijk worden we terug uitgenodigd wanneer de onderhandelingen verder zijn.

De nacht van 26 op 27 juni is opgestegen van 25R tengevolge dringende werken op 25L.
Zondag 27 juni is vanaf 15:00 opgestegen vanaf 25R ( en één om ong. 11:00 op 'pilot request'), ten gevolge van de wind.

Met vriendelijke groeten,
R A F De Baerdemaeker
Ombudsman van de nationale luchthaven.

Chiffres : les avions ne doivent pas nécessairement passer au-dessus d’un sonomètre mais le bruit doit être assez fort (au moins 65 dbA) et durer assez longtemps (au moins 10 sec) pour être capté.

Les virages plus vites à droite sont une conséquence du plan de dispersion. Il n’y a plus de  way-point et selon le type, le poids et la destination, les appareils virent plus rapidement. Si cela provoque moins de nuisances sonores est une autre question, peut être moins fort, mais le nombre reste le même et n’est pas perçu de la même façon et/ou ne donne pas le même résultat  dans les relevés.

Tous les radartracks sont disponibles. A l’occasion je peux venir les télécharger chez vous, par e-mail cela prend environ 350 KB par image et cela devient rapidement de trop pour être envoyé.

Dans ma réponse à Gaston j’indique seulement qu’il y a déjà un commencement de dispersion mais si cela donne vraiment moins de nuisances est autre chose. L’évaluation du plan le révèlera et des corrections sont possibles.

 L’évaluation est prévue pour la fin de cette année. Pour le moment il ressort que les petits appareils passent moins au-dessus de Diegem, mais pour les moyens et les grands, selon la direction (ouest et sud) il n’y a pas de différence. Peut être (PEUT ETRE) seulement pour ceux vers le nord (20 % du nombre ??).

 Les travaux prévus à Zaventem sont très complexes. Sous peu BIAC va distribuer des dépliants et donnera chaque jour des renseignements par l’intermédiaire des média (journaux, télés régionales, sites Internet et télétexte) concernant la situation et les travaux prévus pour le jour suivant. La piste 25R sera totalement fermée durant le mois d’août et une partie du mois de septembre. Les données exactes dépendent des préparatifs, du temps et d’autres facteurs mais seront communiquées chaque jour. Pendant cette période il faudra bien qu’ils n’utilisent que la 25L/07R et la 02/20. Normalement le mois d’août est une période plus calme en ce qui concerne les mouvements et le nombre est inférieur, toutefois des retards ne sont pas à exclure (aux décollages et aux atterrissages).

 En ce qui concerne la formation du gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale, Touwaide et moi-même avons été invités chez Monsieur Picqué. Cet entretien était privé et entre nous (sans aucun autre groupe) et n’était qu’une présentation des informations de TOUS les vols au-dessus de Bruxelles (et seulement Bruxelles), en mettant l’accent sur les décollages à partir de la 25R au-dessus de Diegem/Haren/Evere/Schaerbeek. Nous serons probablement à nouveau invités lorsque les négociations seront plus avancées.

 On a décollé de la 25R la nuit du 26/27 juin suite à des travaux urgents sur la 25L.

Dimanche 27 juin, on a décollé de la 25R à partir de 15.00 h (et un vers 11.00 h. sur demande du pilote) en raison du vent.