BRUSSEL VIJFHOEK EN ZUID IS ALS ENIGE 'KNOKKE LE ZOUTE' VOOR VLIEGTUIGEN: GELIJKE BEHANDELING ALLE BURGERS ZEER DRINGEND

MAIL dd 19.4.2004

Geachte Minister,
Geachte mevrouw Cortois,

Vanuit de Noordrand begrijpen wij dat de Oostrand soms alle vliegtuigen krijgt.

In de eerste helft van april jl. kreeg de Noordrand wel ALLE nachtelijke vertrekken gedurende 10 nachten van de 16.
Dergelijke concentraties werden aan de Noordrand toebedeeld ten tijde van Durant, en vandaag stellen we nog altijd vast: de enige van overlast gevrijwaarde regio ligt vlak VOOR de preferentiële startbaan, met name BRUSSEL (kleine vijfhoek en zuid).


Wij in de Noordrand ondervonden en ondervinden nog steeds dat dergelijke concentratie moordend is, en we hopen dat U op basis van juiste cijfers zult begrijpen dat zowel Noordrand als Oostrand onleefbaar zijn terwijl Brussel, als enige, het "Knokke - Le Zoute" is.

Als referentie vindt u hierna de cijfers zoals Biac ze publiceerde op de webstek.
Deze cijfers zijn voor de Noordrand zelfs nog dramatischer dan wat door Minister Anciaux bevestigd werd tijdens een interview voor La Libre Belgique.

Wij hopen dat u zult begrijpen dat een gelijke behandeling van alle burgers zeer dringend is.

Beleefde groeten vanwege de Noordrand,

Roger Vermeiren
Voorzitter Actie Noordrand

 

Vertrekken

Oostrand

Diegem, Haren

Datum

 

20

25R

15-16/04/2004

33

15

18

14-15/04/2004

37

0

37

13-14/04/2004

39

0

39

12-13/04/2004

32

0

5

11-12/04/2004

11

0

11

10-11/04/2004

11

0

0

09-10/04/2004

15

0

0

08-09/04/2004

29

0

29

07-08/04/2004

37

0

37

06-07/04/2004

33

14

19

05-06/04/2004

36

0

36

04-05/04/2004

24

8

16

03-04/04/2004

12

12

0

02-03/04/2004

22

22

0

01-02/04/2004

32

14

18

31/03-01/04/2004

37

0

37

Totaal

440

85

302


BIJLAGE 2:

Uitspraak van Minister Anciaux voor La Libre Belgique, op de vraag over de klachten van uit de Oostrand:


Mais les plaintes des riverains de l'est de Bruxelles sont plus nombreuses depuis le 18 mars?
Elles n'ont rien à voir avec la réalité, car je vais plus loin que l'accord gouvernemental qui prévoit une répartition équitable des vols sur les pistes 25 et 02.
La piste 02/20 n'est utilisée qu'à 33 pc du temps dans la réalité et non à 50 pc comme le dit l'accord gouvernemental.