BELGOCONTROL'S 'FOLIE' VAN DE MACHT VAN  EN DHL'S 'JUST IN TIME' FILOSOFIE. ZIJN ENKELE MINUTEN VERTRAGING ERGER DAN RESPECT VOOR BURGERS?

MAILs dd 5.4.2004 - 19.4.2004

MAIL dd 5.4.2004

Geachte Heer De Baerdemaeker,

Beste Raf,

Vannacht weer enkele eigenaardigheden die om verheldering vragen:

1. om welke reden is een MD 11 opgestegen vanop de 25R met bestemming Huldenberg (Sop)? Ik weet uit goede bron
(DHL) dat er met de bestaande toestellen en bevrachting (DHL vervoert meer volume dan kilograms) om niet op de 20 op te stijgen en met de bestaande windnorm kan de wind ook de verklaring niet zijn? Was het nu niet een verplichting voor de piloten om de reden op te geven waarom ze afwijken van de voorgeschreven procedure?

2. welke bestemming hadden de twee A 300 die vanop  de 25R zijn opgestegen en gecodeerd staan als ?'others'? in
de boordtabellen?

Met vriendelijke groeten
Marc Goethals

MAIL dd 6.4.2004

La compagnie que vous mentionnez n'exploite pas elle même des avions de type MD-11, je doute également de l'affirmation sur le fait que l'on chargerait moins ces avions pour ne pas partir de la 20, ce n'est pas sérieux du tout.

L'avion vers SOP exploité en MD-11 était la propriété d'une compagnie régulière, et c'est sur demande du pilote que cet
avion est parti de la 25 droite, il faisait un vol très long sans escale.

Je ne puis accepter votre interprétation de bonne source qui me semble fantaisiste.
Philippe TOUWAIDE


MAIL dd 6.4.2004
Subject: RE: nacht van 4 op 5 aprill 2004

Heeft de piloot dan vermeld waarom hij niet van de 20 kon opstijgen richting Huldenberg?

Waarom wordt vanop de 25R ook de bocht niet naar links gemaakt op 700 voet gedurende de nacht, ipv rond heel
Brussel te vliegen?
Groeten
Marc Goethals

MAIL dd 8.4.2004
Cette procédure avec virage à gauche à 700 pieds n'existe pas pour la piste 25 droite
Philippe TOUWAIDE

MAIL dd 9.4.2004

Geachte Heer Touwaide

Het is niet moeilijk om ze in te voeren of om anders maar de bocht naar links te maken op 1700 voet,  en die procedure
bestaat wel of niet?
Marc Goethals

MAIL dd 13.4.2004

Cette procédure n'est prévue que pour la période de jour, accords gouvernementaux du 24 janvier 2003
Philippe TOUWAIDE

MAIL dd 13.4.2004

Geachte,

Misschien kan u als ombudsman een initiatief nemen dat voor een meer rechtvaardige verdeling van de hinder garant staat?
Marc Goethals

MAIL dd 19.4.2004

NEEN, VLIEGVEILIGHEID KAN NIET WORDEN OPGEOFFERD AAN ECOLOGISCHE
OVERWEGINGEN

Ma réponse est très claire : NON, la sécurité de la navigation aérienne ne peut pas être mise en péril pour des questions environnementales. Il faut éviter le conflit entre les interceptions manquées sur la 25 gauche et les décollages vers la gauche depuis la piste 25 droite.

Philippe TOUWAIDE


MAIL dd 19.4.2004

Beste Heer Touwaide,

Ik moet vaststellen dat we in de geneeskunde creatiever zijn dan in de verkeersleiding, gelukkig maar voor de overlevingskansen van onze patienten.  Uw argumentatie overtuigt me dan ook niet. De politieke verklaring voor wat hier gebeurt des te meer.  Ik wil gerust de traffiek ?s nachts herorganiseren zonder dat er ongelukken gebeuren als je me toelaat alle burgers op dezelfde manier te behandelen en aan DHL zo  nodig enkele minuten vertraging op te leggen op de door hen willekeurig gekozen  tijdstippen van vertrek, uitsluitend ingegeven door de 'folie' van de macht en de ?'just in time'? filosofie.

U verschuilt zich achter veiligheidsargumenten om aan de echte achtergrond van de zaak voorbij te gaan: discriminatie tussen burgers, die het slachtoffer zijn van politieke evenwichten!

Hetzelfde ?veiligheidsprobleem? doet zich immers voor wanneer op de 20 vertrokken wordt en geland op de 25L of de 25R. Dan is het potentieel risico nog erger omdat er ook op de grond conflicten kunnen ontstaan indien de landingen en vertrekken niet goed gepland worden.  De afstanden na vertrek (20 bocht naar rechts tov 25L en 25R bocht naar links tov 25L) zijn niet overtuigend verschillend. Dan wordt wel afgedraaid naar rechts op 700 voet. Er zijn twee oplossingen:

    1. Afdraaiien van de 25 R naar links op 1700 voet zoals overdag
    2. De verkeersleiders van Belgocontrol opdracht geven behoorlijk hun werk te doen: er zijn '?s nachts maar een fractie van het aantal bewegingen in vergelijking met overdag, het kan dus geen probleem  zijn om de landingen en de vertrekken zodanig uit mekaar te houden  in de tijd dat er geen conflictsituatie ontstaat

Met vriendelijke groeten,

Marc Goethals
 

MAIL dd 19.4.2004

Je ne souhaite aucune polémique, devenez contrôleur aérien.

Mais vos affirmations ne sont pas du tout correctes, que du contraire.
Vous mélangez plein de choses fondamentalement différentes, et vous ne souhaitez pas l'admettre.

Je ne puis admettre aucune critique sur la qualité des missions accomplies par les contrôleurs aériens de Belgocontrol.

Philippe TOUWAIDE


MAIL dd 19.4.2004

Geef dan eenvoudig antwoord op een eenvoudige vraag: als overdag de bocht naar links kan worden gemaakt vanop de 25R, waarom kan dat dan niet gedurende de nacht?

Met vriendelijke groeten
Marc Goethals