Duitse rechter erkent dat men het probleem van lawaaihinder en gezondheidsschade niet kan oplossen door een beleid van concentratie, isolatie en onteigening. Voor Schönefeld dwong de Duitse Justitie evenwicht af tussen ecologie en economie.


Mail 19.3.20067

Ik zou het artikel in de Tijd van vandaag betreffende de plannen voor de nieuwe luchthaven in Berlijn (Schönefeld), klaarblijkelijk nalv recente rechtspraak  graag aanbevelen in ieders lezing. Rechtspraak die overigens ook daar verantwoordelijk was voor een vertraging van 15 jaar! Op verschillende punten bevat dit artikel relevante informatie:
De Duitse regering geeft een ecologisch ingrijpende (en overigens ook  lucratieve) activiteit als het beheer van een internationale luchthaven klaarblijkelijk niet in handen van een private ondernemer.
De Duitse rechters  nemen de omwonenden (terecht) in bescherming en hebben de regering verplicht om de luchthaven te sluiten tussen 24 h en 05 h; in de randen van de nacht ( tussen 23 h en 24 h, tussen 05 h en 06 h) zijn enkel starts/landingen toegelaten voor toestellen die vertraging hebben opgelopen
Deze restrictie wordt opgelegd ondanks het feit dat er op de huidige locatie Schönefeld een drukke charter activiteit is die onder een dergelijk regime - als we bepaalde lobby groepen moeten geloven - onnoemelijke schade zal oplopen omdat men de Œdrie rotaties per etmaal daarbij wel kan vergeten!
Deze restrictie wordt inderdaad ook opgelegd ondanks het protest van de luchthaven-directie die het verdict een Œcatastrofe' noemt,
Deze beperking op nachtvluchten wordt bovendien opgelegd ondanks het feit dat men met de nieuwe locatie (opening voorzien voor 2011) die de activiteit van de drie bestaande luchthavens moet bundelen (18 miljoen passagiers in 2005) in principe de mogelijkheid moet hebben om vooralsnog een aangepaste Œurbanisatie' te voorzien. Dat er toch zware restricties op de nachtactiviteit komen betekent intrinsiek dat men erkent dat urbanisatie rond een luchthaven in een dichtbevolkt gebied veel verder implicaties heeft  dan voor de onmiddellijk aangrenzende dorpen (Diegem, Zaventem, etc). Herinner u  dat rond Schiphol een hindergebied werd afgebakend van 3960 kmŠ (72 km x 55 km) waarin slaapverstoring door nachtvluchten objectief - dmv actimetrie - aantoonbaar is! (de provincie Vlaams Brabant heeft een oppervlakte van 2106 kmŠ!). Beide gegevens ontzenuwen compleet de stelling alsof men met een concentratie/isolatie/onteigeningsbeleid op een wetenschappelijk verantwoorde en aanvaardbare manier het probleem van lawaaihinder/milieuschade zou kunnen oplossen
Desondanks rekent men met de opening van de nieuwe luchthaven zonder nachtvluchten op een extra tewerkstelling van 40 000 arbeidsplaatsen bovenop de reeds bestaande 34 000 jobs. Hoorde ik in de DHL crisis onze politici niet beweren dat onze nationale luchthaven ten dode opgeschreven was  indien DHL zou afhaken?
De Duitse Justitie heeft klaarblijkelijk  een evenwicht afgedwongen  tussen ecologie en economie. Er is inderdaad medische informatie ten overvloede dat nachtvluchten  niet thuishoren in bewoond gebied

 

Lees het artikel uit Die Welt