BURGERLIJK INGENIEUR KLEES ZOU MOETEN WETEN DAT LEKKENDE KRAAN EN STRAALVLIEGTUIG dBA's NIET HETZELFDE ZIJN

INGEZONDEN BRIEF NAAR KNACK dd 18 NOVEMBER 2003

Betreft

 Reactie op uw artikel uit Knack nr 46 : “Hoofdstad van Europa of boerendorp”

 Merchtem, 18 november 2003

 Geachte,

 Als burgerlijk ingenieur zou de heer Pierre Klees toch moeten weten dat men de geproduceerde decibels van een lekkende kraan onmogelijk kan vergelijken met de decibels van een overvliegend straalvliegtuig. Het is grotesk om de geluidshinder van Zaventem simpelweg te herleiden tot een verhaaltje van een lekkende kraan en massa-histerie.

 Ondanks het feit dat er vandaag vanuit Zaventem minder wordt gevlogen dan voor het Sabena faillissement ondervindt de Noordrand een enorme toename in de hinder dankzij sluikse veranderingen in dagroutes en de nacht-concentratiepolitiek van minister Durant. Voordien klaagde hier niemand, dat is waar, het was draaglijk en leefbaar.

 Als het “her-spreidingsplan” van Anciaux niet wordt uitgevoerd zijn wij samen met 100-den gezinnen genoodzaakt de parel van Brabant te verlaten want we gaan er aan kapot aan “die lekkende kraan”!

 Of Brussel zal evolueren naar een “boerendorp” of hoofdstad van Europa blijft zal niet afhangen van een uitbreiding van cargoverkeer op Zaventem maar wel van onze beleidsvoerders die er met hun buitenlands politiek geklungel er al dan niet voor zullen zorgen of Nato in Brussel blijft en  buitenlandse investeerders blijven wegtrekken uit België.

 De uitbaters van Biac zullen uiteindelijk toch hun gezond boerenverstand moeten gebruiken om in te zien dat Zaventem de slechtst ingeplante luchthaven van Europa is. Geen enkele luchthaven ligt zo dicht in woongebied als Brussel Nationaal.  Wist u overigens dat men in steden als Munchen en Oslo enkele jaren geleden wel de moed heeft gehad om in te zien dat hun luchthavens verkeerd ingeplant waren en men aldaar nieuwe heeft gebouwd, verder van de dicht bevolkte woongebieden?

 Uitbreiding van vrachtverkeer in Zaventem is compleet waanzinnig. De Brusselse ring zit nu al muurvast; als daar nog extra vrachtwagen-verkeer voor Zaventem moet bijkomen is het helemaal hopeloos en zullen, wie weet, zelf de Eurocraten het ook nog op hun heupen krijgen en wegtrekken. Zij klagen nu al over de dag-geluidshinder van Zaventem boven de internationale scholen van hun kinderen.

 Overigens zit de recente miljarden investering van Biac niet in de vracht-terminals maar  helemaal in de enorme nieuwe pieren voor passagierstoestellen die er vandaag eerder verweesd bij liggen.  Laat Biac maar meer passagiers aantrekken voor de bestaande lijnen die er nu worden gevlogen  (en dat zal zeker niet gebeuren door de passagiersbelasting voor een derde maal te verhogen sinds het Sabena-faillissement!)

 Mijnheer Klees is duidelijk verblind door zijn groot entrepreneursschap en heeft totaal geen oren naar de prangende problematiek van de geluidsoverlast waar mensen aan ten onder gaan en waardoor kinderen -  en dat vind ik het aller ergste – niet meer in staat zullen zijn optimaal te evolueren in hun studies.   Zij zijn het nochtans die morgen zullen bepalen of Brussel hoofdstad van Europa blijft of niet.

 E.P.

Merchtem