Minister Verwilghen, u spreekt ook al alleen over jobs. Weet u wel wat vliegtuighinder inhoudt?

Mail 18.10.2004
Meneer de Minister.

In het programma "Buren bij Verschueren" op radio 2 had U het eventjes over DHL.


Daarin heb ik U enkel horen spreken over jobs, jobs en nog een jobs. Over de geluidsoverlast geen woord.

Moet ik daar uit besluiten dat u op dit gebied op één lijn zit met de eerste minister, die verklaarde alles te doen om een maximale tewerkstelling te bewerken en dit ten alle prijze? (Enkel jobs zouden belangrijk zijn, gezondheid niet)
In de bespreking is er steeds sprake van luidruchtige en stille toestellen en wordt enkel de MD11als luidruchting toestel weerhouden, terwijl de A300 een zelfde QC heeft, en dit vliegtuig wordt veel meer gebruikt dan de MD11.

Mijnheer de Minister, ik wil eventjes opmerken: er bestaan geen stille vliegtuigen.
-bij een zogenaamd stil vliegtuig is het geluidsniveau maar 5 % lager dan bij een vliegtuig met QC12 (MD11 en A300)
.
-Wat jullie vergeten is de frequentie (aantal opstijgingen en landingen), Het is niet één vliegtuig dat u wakker houdt maar het aantal opeenvolgende vliegtuigen (frequentie).
Stille vliegtuigen maken u mischien niet wakker, (meestal wel daar ze zwaar geladen zijn en moeizaam hoogte halen) maar ze houden u wel wakker.
Qua hinder is er weinig hoorbaar verschil tussen een zogenaamd luidruchtig toestel en een zogenaamd stil toestel.

Het enige stil toestel is een met gas gevulde luchtballon, andere vliegende toestellen maken een hels lawaai en tasten het gehoor en andere organen aan door hun lage frequenties en vervuiling.

Vliegtuiglawaai is bovendien erg moelijk door isolatie te elimineren.

-Er is ook sprake geweest van het niet meetellen van stille en militaire vliegtuigen als nachtvlucht. Dit is crimineel en zet de deur open om zonder controle het aantal nachtvluchten op te drijven.
-25.000 nachtvluchten is al belastend genoeg, zelfs indien deze over alle banen gespreid worden, met zoveel mogelijk routes en zonder de fameuze S-bocht zouden vliegen. In bijlage een radartrack waar duidelijk de S-bocht aangetoont word en het zijn niet de minst bevolkte gebieden die overvlogen worden.


-Een punt waar volledig over gezwegen word is de chemische vervuiling.
In een onlangs uitgezonden nieuwsbericht heb ik vernomen dat Vlaanderen de streek is waar de stikstofoxidesvervuiling het grootst is.
Het opdrijven van de vluchten zal de chemische vervuiling en de stikstofoxidevervuiling nog verergeren.
Om de impact van het verhogen van de nachtvluchten in te schatten kunt u het rapport van professor Annemans van het RUG eens doorlezen.

Ik heb een voostel. De actuele ministers van de verschillende regeringen wonen ver van vliegvelden. Organiseer de bespreking over de uitbreiding van DHL met de verhoging van de nachtvluchten in Diegem onder de opstijgroute, en dan zullen jullie bij machte zijn om te oordelen wat vliegtuiglawaai is.


Ik hoop dat U rekening gaat houden met mijn opmerkingen;
Groeten
H. D.B.
1861 Meise

2004/10/12 14:32

A124

25R

CIV8C