WAAROM STIJGEN NOG ZOVEEL VLIEGTUIGEN NAAR Z. OP VIA NOORDRAND? WAAROM NOG ALTIJD SCHERPE DUBBELE S-BOCHTEN IPV VEILIG RECHTDOOR TE VLIEGEN

MAIL AAN OMBUDSDIENST dd 18 MEI 2004

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb vandaag vastgesteld dat de situatie wat betreft de dagvluchten maar niet lijkt te verbeteren. De eerste week dat het officiele spreidingsplan in voege was leek het er op dat de zware concentratie boven Grimbergen wat zou minderen. Sinds die eerste week is de situatie weer naar het vaste Durant-patroon overgeschakeld. Vandaag was ik eens vroeg thuis (om 6 uur) om wat van het goede weer te kunnen genieten. Tot nu (na 9 uur) is het een opeenvolging van vliegtuigen met op een gegeven
moment 3 vliegtuigen gelijktijdig (en duidelijk hoorbaar) in zicht.
Waarom stijgen er nog altijd zoveel vliegtuigen die naar het zuiden moeten op langs de Noordrand? Waarom zijn deze vliegtuigen bijna zonder uitzondering luidruchtige, zware toestellen? Waarom nemen vliegtuigen die naar het noorden moeten nog altijd die scherpe dubbele S-bochten in plaats van een efficientere en directe route te nemen?

Graag zou ik op deze vragen antwoord willen hebben. Ook zou ik de radar tracks van de vluchten tussen 6 en 9 uur vandaag willen ontvangen samen met de vlucht gegevens (tijdstippen en vliegtuig typen). Van de franstalige (voorheen ook vlaamstalige) ombudsman kreeg ik nooit radar tracks doorgestuurd omdat hij die zogezegd niet van Biac kreeg (???). Ik heb gezien dat franstalige oproepen voor dezelfde radartracks wel beantwoord worden. Hopelijk kunt u mij nu ook verder helpen.

Hoogachtend,

K.M.
Grimbergen

VOLGENS OMBUDSMAN MAKEN VLUCHTEN RICHTING N. GEEN S-BOCHTEN MEER. CIV's
KOMEN NIET MEER TEN N. VAN RING MAAR ZIJN WEL HOORBAAR IN GRIMBERGEN

Geachte,

In bijlage de dagradartrack van 18 mei 2004.

Een vluchtlijst tussen 18:00 en 21:00 tevens in bijlage.

Mogen wij opmerken dat er niet meer vluchten zijn en dat eveneens de vluchten richting Noord geen S-bocht meer maken.

Enkel de vluchten naar het Westen, vertrekkende van de baan 25R, volgen volgens akkoord eerst de ring vooraleer af te draaien. Deze route is de CIV, en deze komen niet meer ten Noorden van de ring. Dit neemt niet weg dat zij zeker nog hoorbaar zijn in Grimbergen.

Het totaal aantal bewegingen voor 18 mei waren 840, waarvan 416 landingen en 424 vertrekken.

Met vriendelijke groeten,
Ing. R A F De Baerdemaeker
Ombudsdienst