VINDT ZAVENTEM DE LAAG OVERVLIEGENDE VLIEGTUIGEN ONVEILIG?

MAIL dd 17 OKTOBER 2003

Beste G.,

Alvast dank voor de verduidelijking.

Toch blijf ik zitten met de vraag dat als Zaventem zich verzet tegen vliegtuigen op 100 meter hoogte (of minder), Diegem en Brussel (Haren) zich ook kunnen verzetten. Vindt Zaventem de overvliegende vliegtuigen onveilig?

Vriendelijke groeten,

Roger Vermeiren

MILIEUDIENST ZAVENTEM OVER GRONDLAWAAI EN KEROSINEVERVUILING IN ZAVENTEM

Beste Roger,

Wat betreft grondlawaai de toestand gelijkaardig voor beide dorpen??? Dan nodig ik u uit om bij oostenwindregime op een avond de kerosinegeur en het constante geluid van taxiënde vliegtuigen (= stofzuiger die 4u aan één stuk werkt en niet voorzien van lavendelgeurstokjes) te komen waarnemen in beide dorpen. In Zaventem posteert u zich hierbij dan het best in de Nijverheidsstraat (deze straat is één van de oudste van Zaventem en is al bewoond van voor de luchthaven er was). In het voorgestelde spreidingsplan wil men dit elke zaterdag, ook zonder oostenwind en dus eventueel met rugwind, gaan toepassen! Opstijgen met rugwind (veilig ???) houdt in dat er meer power moet worden gebruikt, dus nog meer grondlawaai en veel meer kerosine-uitstoot in dorpskom Zaventem. En daar is geen hoge aarden wal aangelegd zoals in Steenokkerzeel, daarenbij ligt de startbaan (net zoals in Diegem) net iets hoger dan het niveau van de dorpskom waardoor alle hinder Zaventem binnnenvliegt. De afstand tussen de staart van het taxiënd en vertrekkend vliegtuig en de dorpskom van Zaventem (bij gebruik 07R) bedraagt net geen 300 meter, de afstand tussen de staart en de dorpskom van Diegem (bij gebruik 07L) bedraagt ca. 1000 meter. Dus stellen dat de toestand wat grondlawaai betreft voor beide dorpen gelijkaardig is lijkt mij overdreven. Zaventem heeft geen probleem dat het bij oostenwind te kampen heeft met deze vormen van hinder, maar als men nu elke zaterdag onafhankelijk van windrichting nog ergere vormen van grondhinder zal moeten ervaren dan kan dit niet zonder grote bijkomende grote infrastructuurmaatregelen.

Als Zaventem overvlogen wordt (gebruik 25L) zit het vliegtuig maar op amper 100 meter hoogte. Ik nodig u uit om dan ook eens in de Nijverheidsstraat te gaan staan en mij zeggen of u daar wonen nog wel veilig en verantwoord vindt. Spreiding OK, maar dan moet de ruimte (wielen niet op amper 300 meter van de dorpskom van de grond zoals nu in Zaventem bvb.) en bijkomende infrastructuur (wallen,...) er zijn!!! De wielen van een vliegtuig op de 25R komen op ca 2000 meter van de dorpskom van Diegem van de grond, in Zaventem is dat dus op ca. 300m.

Waarom Zaventem zich verzet tegen gebruik 25L?

Zoals deze nu uitgerust is kan deze niet gebruikt worden zonder overmatige en onverantwoorde hinder te veroorzaken. 1. Ze ligt veel te dicht bij de dorpskom (opstijgend vliegtuig daar zeker boven de 100dB). 2. Vliegtuigen moeten in backtrack, zo niet hebben ze maar 2000 meter om op te stijgen, dus net voor de dorpskom omhoog! 3. Door ligging te dicht bij de dorpskom geen mogelijkheden om grondlawaai en kerosinegeur aan te pakken (geen ruimte voor). 4. Slechts 1 taxipiste zeer dicht bij dorpskom.

Maar dat weten jullie toch allemaal aangezien jullie beweren alle vormen van hinder in ogenschouw te nemen (NIMBY???).

Vandaar ook mijn verwijzing van brief uit Humelgem.

Met vriendelijk groet,

G.D.

Zaventem Milieudienst