MOETEN WE VOORTAAN 'S AVONDS ONZE NOG PROPERE SOKKEN OP TE STUREN OM ZE 'S MORGENS GELEVERD TE KRIJGEN TEN EINDE DHL IN BRUSSEL TE HOUDEN?

DE STANDAARD LEZERSBRIEF 17.9.2004

Enkele pertinente vragen bij de zoveelste aflevering van de nachtvluchtensoap. Kan iemand mij uitleggen wat DHL bijdraagt tot het Bruto Nationaal Geluk? Valt onze economie terug naar de Middeleeuwen als plotseling alle pakjes van DHL een halve dag later toekomen dan nu?

Waarom moet het collectief belang (nachtrust) wijken voor het privaat belang (een doos schoenen of een doos pralines enkele uren vroeger)?

Waarom doet iedereen in dit gefederaliseerde apenland zijn best om de zwarte Piet weer naar een ander door te schuiven? Als de Brusselaars niet kunnen slapen, is dat de schuld van de Vlamingen die DHL extra nachtvluchten willen geven. Als Vlaamse laaggeschoolde DHL-werknemers werkloos worden, is dat de schuld van de Walen die DHL naar Wallonië willen laten uitwijken, enzovoort.

Als DHL Brussel verlaat, dan ligt deze verantwoordelijkheid toch enkel en alleen bij het bedrijf zélf? T! enslotte krijgen de werknemers - als alle doemscenario's bewaarheid worden - hun C4 toch op briefpapier van DHL en niet van de federale, Vlaamse, Brusselse, Waalse of Franstalige regering?

Betekent 'goed management' voor een multinational dan alleen maar dat men zich daar vestigt waar niets een ongebreidelde groei in de weg staat? Hoever denkt DHL overigens nog te groeien? Worden we binnenkort moreel verplicht om 's avonds onze propere sokken op te sturen om ze klokvast 's morgens in de badkamer geleverd te krijgen, teneinde DHL in Brussel te houden?

L. S.

(Bierbeek)