ZAVENTEM ZO SNEL MOGELIJK AANSLUITEN OP HST-NETWERK EN PAKJES-TGV KAN CONCURREREN MET DHL NAAR EUROPESE HOOFDSTEDEN

MAIL dd 17.9.2004

     De PAKJES-TGV.

     Eind jaren '80 werden we overdonderd met de idee dat de TGV het alternatief zou zijn voor korte vlietuigreizen.  Belgie diende aangesloten te worden op een europees netwerk van hoge snelheidslijnen.
     Ondertussen is Brussel via de HSL aangesloten op Parijs, Lyon, Marseille en Londen.  Binnenkort komen daar ook Keulen, Amsterdam, Frankfurt, Barcelona en andere steden bij.  Air France 'vliegt' ondertussen al tussen Parijs en Brussel per TGV !!

     Als de TGV dan de concurrent is van korte afstandsvluchten voor passagiers waarom zou de TGV dan ook niet concurrentieel op vlak van vervoer van DHL-pakjes zijn?  Als we de vluchten die per nacht naar steden aangesloten op het HST-netwerk gaan, vervangen door Pakjes-TGV's dan komt er ruimte vrij voor vluchten naar andere, verdere steden zonder dat de bovengrens van 25.000 vluchten wordt overschreden.  DHL kan verder groeien, en jobs blijven gegarandeerd. En bij mijn weten is een trein, en zeker een TGV lang niet zo hinderlijk als een opstijgend vliegtuig.

     Het enige wat moet gebeuren is Zaventem zo snel mogelijk aansluiten op het HST-netwerk en het bouwen van een TGV-terminal bij DHL. En     dat levert op korte termijn ook weer een aantal jobs op in de bouw.


     Ph. P.
     Essen