ANCIAUX: DIT IS INDERDAAD NIET ZOALS VOORZIEN IN SPREIDINGSPLAN, INTERPRETATIE BELGOCONTROL NIET CORRECT, DUIDELIJKE INSTRUCTIES VOLGEN

MAILS dd 16/15/14.4.2004

Beste Bert,
Vorige nacht (15/16 april) was er beduidend minder vliegverkeer over Dilbeek in vergelijking met de zware bombardementen van de voorbije nacht. We hebben wat kunnen slapen. De meteo-situatie was in zoverre ik die in kan schatten nagenoeg hetzelfde. Het kan toch niet zijn dat Belgocontrol op goed geluk af wat gaat 'freewheelen'? Welke instantie moet hen controleren? Ik hoop dat morgen bij het invoeren van de gespreide dagroutes Belgocontrol eerst de vliegroutes eens bestudeerd alvorens instructies te geven aan de piloten. Geef toe, dit komt erg amateuristisch over!
Met vriendelijke groet,

J.M.
Groot Bijgaarden/Dilbeek
PS: De nederlandstalige ombudsman laat niet van zich horen.

Bert Anciaux wrote:
J.,

Dit is inderdaad niet zoals voorzien in het spreidingsplan. Er zullen duidelijke instructies gegeven worden aan belgocontrol. De interpretatie van hen is niet correct.
Groeten,
Bert

DE AFGELOPEN NACHT WAS VEEL ERGER DAN VOOR SPREIDINGSPLAN! OMBUDSMAN: TE STERKE WIND OM PISTE 20 TE GEBRUIKEN

MAIL dd 14.4.2004

Beste Bert,
Vorige nacht (15/16 april) was er beduidend minder vliegverkeer over Dilbeek in vergelijking met de zware bombardementen van de voorbije nacht. We hebben wat kunnen slapen. De meteo-situatie was in zoverre ik die in kan schatten nagenoeg hetzelfde. Het kan toch niet zijn dat Belgocontrol op goed geluk af wat gaat 'freewheelen'? Welke instantie moet hen controleren? Ik hoop dat morgen bij het invoeren van de gespreide dagroutes Belgocontrol eerst de vliegroutes eens bestudeerd alvorens instructies te geven aan de piloten. Geef toe, dit komt erg amateuristisch over!
Met vriendelijke groet,
Joris

PS: De nederlandstalige ombudsman laat niet van zich horen.

Bert Anciaux wrote:
J,

dit is inderdaad niet zoals voorzien in het spreidingsplan. Er zullen duidelijke instructies gegeven worden aan belgocontrol. De interpretatie van hen is niet correct.
Groeten,
Bert

Geachte Philippe Touwaide,

Wat wij bijvoorbeeld vorige  nacht (13/14 april) meemaakten is een situatie die veel slechter is dan voor het spreidingsplan! De
allerzwaarste vliegtuigen komen nu over onze regio (Groot-Bijgaarden/ Dilbeek). Dit is alles behalve spreiden! Dit begint om 23H00 en gaat zo de ganse nacht door. En ook na 3H00 en ook zonder wind, zoals vorige nacht! Van uw collega Raf heb ik nog steeds geen gedetailleerd antwoord mogen ontvangen. Het gekke van de ganse situatie is, als we de geplande vliegroutes van het spreidingsplan op de verschillende kaartjes bestuderen, dan zou er in princiepe geen enkel vliegtuig mogen overvliegen. Hoe kunt u dit verklaren?
Wij hopen dat er onmiddellijk wordt ingegrepen, want zonder slaap kan men niet leven.
Met vriendelijke groet,

J.M.
Groot Bijgaarden/Dilbeek


Philippe TOUWAIDE wrote:
1. ieder nacht van woensdag tot donderdag, alle vertrekken van de baan
25 right van 23 tot 03 uur
2. sterke wind en onmogelijk om de baan 20 te gebruiken
3. Raf zal u rechtstreeks antwoorden

Philippe TOUWAIDE
Licentiaat in Luchtvaartrecht


Beste Bert,
Bedankt voor je antwoord. Ik wilde je de reactie van RAF De Baerdemaeker nog even laten weten (zie hieronder). Weet u van het gebruik van de internationaal geregistreerde route CIV** door de verkeersleiders? Valt die dan buiten het spreidingsplan?
Met vriendelijke groet,

J.M.
Groot Bijgaarden/Dilbeek

NACHTLAST DILBEEK IS GEVOLG VAN HER-INGEBRUIKNEMING RINGROUTE

MAIL dd 16.4.2004

Mijnheer M,

Mijn excuses voor mijn laattijdig antwoorden.

Sinds het spreidingsplan in voege gegaan is op 18 maart, en de eerste twee fasen toegepast zijn, hebben we ook de nefaste invloed gehad van de weersomstandigheden u wel bekend.

Betreffende de overvluchten over Dilbeek, en eerder Grootbijgaarden, zijn het gevolg dat alle vluchten opgestegen zijn van 25R en alzo de route rond de ring dienen te volgen. Deze route is internationaal geregistreerd als de CIV** .

De recente toepassingen van deze regel door de verkeersleiders is ons ook niet geheel duidelijk en vraag meer tijd dan gedacht om te doorgronden.

Met de toepassing van de derde (stijgingshoek) en de vierde fase (banengebruik voor dagvluchten, voornamelijk in het weekend) zal het plan nu in zijn geheel kunnen ge-evalueerd worden, met hopelijke "normale" weertoestanden.

Mag ik U vragen samen met ons dit verder te monitoren.
Met vriendelijke groeten,

R A F De Baerdemaeker.



MAIL dd 15.4.2004

Geachte Philippe Touwaide,

Wat wij bijvoorbeeld vorige  nacht (13/14 april) meemaakten is een situatie die veel slechter is dan voor het spreidingsplan! De
allerzwaarste vliegtuigen komen nu over onze regio (Groot-Bijgaarden/ Dilbeek). Dit is alles behalve spreiden! Dit begint om 23H00 en gaat zo de ganse nacht door. En ook na 3H00 en ook zonder wind, zoals vorige nacht! Van uw collega Raf heb ik nog steeds geen gedetailleerd antwoord mogen ontvangen. Het gekke van de ganse situatie is, als we de geplande vliegroutes van het spreidingsplan op de verschillende kaartjes bestuderen, dan zou er in princiepe geen enkel vliegtuig mogen overvliegen. Hoe kunt u dit verklaren?
Wij hopen dat er onmiddellijk wordt ingegrepen, want zonder slaap kan men niet leven.

Met vriendelijke groet,
J.M
Groot Bijgaarden/Dilbeek


Philippe TOUWAIDE wrote:
1. ieder nacht van woensdag tot donderdag, alle vertrekken van de baan
25 right van 23 tot 03 uur
2. sterk wind en onmogelijk om de baan 20 te gebruiken
3. Raf zal u rechtstreeks antwoorden

Philippe TOUWAIDE
MAIL dd 1.4.2004

Geachte Raf De Baerdemaeker,
Net zoals vorige dinsdagnacht, de tweede nacht nadat het spreidingsplan van start was gegaan, zijn Groot-Bijgaarden en Dilbeek ook deze nacht extreem overvlogen! Dit was erger dan vóór het spreidingsplan! Vorige week verscheen er dan ook onmiddellijk een reactie van de werkgroep Daedalus in de pers. Nu moet ik zeggen dat de andere nachten na invoering van het spreidingsplan er geen enkel vliegtuig tussen 11H00 en 6H00 onze regio overvloog, waardoor mijn nachtrust de voorbije week is verbeterd. Ik ben zeker niet mistevreden, ik slaap! Toch vraag ik me af hoe het komt dat er de voorbije nacht zoveel (20 tal) zware vliegtuigen niet werden gespreid? Er was geen zuchtje wind! Wat was hiervan de aanleiding?

Met vriendelijke groet,
 
J.M.
Dilbeek