GEEN ENKEL BEDRIJF GAAT FAILLIET OMDAT ZIJN PAKJE DRIE UUR LATER AANKOMT. VAN SLAAPTEKORT EN -VERSTORING GAAT MEN WEL DOOD

 

MAIL dd 16.2.2004

 

Geachte mevrouw Dua,    

 

Nu is het moment van de waarheid aangebroken. Groen heeft de sleutel van het nachtlawaai en de verloedering van de de regio Zaventem, Vilvoorde, Meise in handen. De geluidsnormen zijn een gewestelijke materie zijn en met verloedering bedoel ik ook het grote waardenverlies dat bij de verkoop van de eigendommen de laatste zes maanden werd vastgesteld in onze regio. Zie uitspraak van immobiliënmakelaars.  Minister Sannen kan door de federale overheid i.c Verhofstadt niet verplicht worden om te wachten tot na de verkiezingen om de geluidsnormen vast te stellen. Hij kan en MOET NU over de geluidsnormen beslissen. Het probleem kan heel correct en wetenschappelijk aangepakt worden door de geluidsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie over te nemen en door een onafhankelijk controleorganisme aan te duiden voor de geluidsmetingen... en de zaak is rond. Moeten tienduizenden mensen hun slaap laten opdat de werknemers van DHL ook zouden kunnen slapen? Is dat geen contradictie?  Moeten we met het gedonder verder leven of is nachtrust een basisrecht? Vakbonden, werkgevers zorgen voor hun eigen belangen, nu moet Groen ook eens echt voor de leefkwaliteit opkomen. Tot het uiterste! 

Afspraken met Spirit moeten toch mogelijk zijn!  Op socialisten moesten we niet rekenen die zijn eerder collectivistisch en bij hen wordt de individuele burger verpletterd door/voor het zogezegde algemeen belang dat in feite ook maar privé-belang is. De belangen van DHL en de werknemerscijfers worden steeds maar opgeblazen en de klachten van de omwonenden steeds maar geminimaliseerd! 

Wil u alsjeblief de volgende tekst uit het boek van Dirk Verhofstadt "Het menselijk liberalisme" aan de liberalen voorlegggen.  Blz. 15 …  “De vrijheid bestaat erin te mogen doen wat de rechten van een ander geen schade toebrengt”. Deze definitie van de vrijheid stamt uit de Franse Revolutie en staat in artikel 1 van de Verklaring van de Rechten van de Mens en de Burger uit 1789. Al meer dan tweehonderd jaar vormt dit artikel de kern van de Verlichting en van het liberaal gedachtegoed. Het liberalisme verwerpt alle beperkingen die het individu beletten zich geestelijk en materieel te ontwikkelen voor zover het daarmee niet de vrijheid en het geluk van de medemens aantast. "  En voeg er deze schitterende tekst ook maar toe:  Blz. 18…  De Britse filosoof John Locke wordt algemeen beschouwd als een van de vaders van het liberalisme. In zijn boek Over staatsbestuur stelt hij dat vrijheid niet hetzelfde is als wetteloosheid en dat niemand de ander mag schaden in zijn leven, gezondheid, vrijheid of bezit. Op deze manier gaf Locke al in 1690 op een verrassend moderne manier de grens van de vrijheid aan. Vrijheid is een vrijwillig en onafhankelijk handelen, gesteund op brede maatschappelijke waarden die niet ingaan tegen de vrijheid van de anderen. Het verbindt vrijheid met verantwoordelijkheid, rechten met plichten, eigenbelang met solidariteit.       

De Groenen kunnen nu eens echt vechten voor de leefkwaliteit en de gezondheid! Denk eraan dat de vakbonden vechten voor de werkgelegenheid van hun leden zonder rekening te houden met de repercussies op de gezondheid van de anderen. Denk eraan dat DHL zijn concurrentiepositie wil verstevigen en daardoor heel Vlaams-Brabant en Brussel chanteert. Geen enkel bedrijf zal failliet gaan omdat zijn pakjes drie uur later aankomen. Geen enkel! 

Als Groen DHL tot staan kan brengen dan heeft het in 2004 iets wezenlijks bijgedragen tot de leefbaarheid van Vlaams-Brabant en heeft het de verloedering gestopt. Er is geen enkele andere partij in Vlaanderen die niet door vakbonden of werkgevers gemanipuleerd wordt! Economie alleen mag de samenleving niet langer domineren. 

Als opsteker en te volgen voorbeeld leest u even de tekst uit Plus Magazine januari 2004 Dossier "Weg met het Lawaai" pagina 30 e.v. www.plusmagazine.be   

Pioniers in Bierset   

Toen het koeriersbedrijf TNT in maart 1998 met zijn activiteiten op de regionale luchthaven van Bierset (bij Luik) startte, kregen de omwonenden 30 tot 40 nachtvluchten over zich heen. Hun actiegroep Net Sky was de eerste in België om naar de rechter te stappen. Voorzitter Chistophe Dehalleux : “Op 9 februari 2001 werden het Waals gewest, de SAB (de maatschappij die Bierset exploiteert) en TNT voor de rechtbank van eerste aanleg in Luik veroordeeld om alle schade te vergoeden die inwoners door de lawaaihinder zouden lijden. Aan elke individuele klager heeft de rechter een maandelijkse vergoeding toegekend.  Op dit moment is dit vonnis opgeschort door het beroep van de veroordeelden maar inmiddels (30 april 2003) heeft het Arbitragehof opnieuw een belangrijke uitspraak gedaan. Het Waals gewest mag geen discriminatie uitoefenen tussen de omwonenden van zone A (het dichtst bij de luchthaven) en zone B. Het Waals gewest wil immers de woningen in zone A opkopen terwijl de inwoners  van zone B alleen een isolatie van hun huis zouden krijgen en verder alle ramen en deuren dicht moeten houden. Onze actiegroep ijvert nu voor de opkoop van alle woningen waar de geluidsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie binnenshuis onmogelijk te halen zijn.”

Met deze vonnissen hebben de omwoners van Bierset een pioniersrol gespeeld. Voor het eerst heeft het gerecht erkend dat lawaai een hinderlijke overlast en niet een noodzakelijk kwaad vormt”.        

 

(...)

R.V.

Meise`