WAT IS 'VEEL' ONDER DE RING VLIEGEN? WAT GEBEURT VOORBIJ MEETPUNT 10?

MAIL dd 14 JULI 2003

Geachte heer Touwaide,

Bedankt voor uw antwoord.

Ik vertrouw er op dat u alle gevraagde inlichtingen kan bekomen. Ik wacht af.

Er blijven nog zeer veel onduidelijkheden. Vraag 9 is slechts gedeeltelijk beantwoord, blijft te beantwoorden:

Het toestel dat om 22u28 overvloog, waarom vloog het zo laag? Welke suggesties gaat u doen om deze overlast tot evenwichtige proporties terug te brengen, zodat iedereen in gelijke mate overvlogen wordt?

Kan u mij de radartracks bezorgen van 30 juni 2003, overdag?

Over het 'onder de ring vliegen': u zegt dat 'veel' vliegtuigen onder de ring zijn. Blijven zij gedurende het hele traject over de Noordrand onder de ring? Wat is 'veel'? Is dat 50%, 80% van de nachtvluchten? Hoeveel % van de dagvluchten? Is dat voor het volledige traject? We weten immers allemaal dat ze onder de ring vertrekken, maar wat gebeurt er voorbij meetpunt 10? Vliegen ze gespreid onder de ring, of allemaal op dezelfde plaats?

IK ZIE TOCH DAT 'VEEL' VLIEGTUIGEN OP CIV 2M EN HUL 2M OOK ONDER DE RING VLIEGEN

MAIL 14.7.2003

Beste Mevrouw Vareman,

Ik was vorige week afwezig en ben nog altijd alleen om alle dossiers te onderzoeken, ik wacht nog altijd op de steun van een Nederlandstalige collega. Voor de dagtracks krijg ik krijg geen algemene tracks systematisch.

Voor de punten 9 en 10 heb ik reeds enkele inlichtingen gestuurd, voor de rest, wacht ik op verdere inlichtingen.

Voor het verschil tussen Civ 6 en Civ 7, heb ik tracks gevraagd en gekregen, voor mij is er een verschil en vele vliegtuigen zijn onder de Ring.

Voor de nachten zie ik toch dat veel vliegtuigen op CIV 2 M en Hul 2 M ook onder de Ring vliegen, en dat zij doen een bocht via Koningslo en Het Voor onder de Ring.

_________________________________________________________

Philippe TOUWAIDE

Licentiaat in Luchtvaartrecht - Licencié en Droit Aérien Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal

HET PROBLEEM VAN DE VLIEGTUIGEN DIE AL VOOR MEETPUNT 10 BOVEN DE 4000 VOET ZOUDEN ZITTEN

MAIL dd MAANDAG 14 JULI

 

Geachte heer Touwaide,

Sinds mijn laatste bericht aan u, een week geleden op 7 juli, heb ik niets meer van u mogen vernemen. Indien u jammer genoeg last zou hebben van ziekte of dergelijke problemen, dan houd ik er aan u van harte beterschap te wensen.

Gezien het grote aantal vluchten op vrijdag 11 juli (onleefbaar), en de situatie op zondag 13 juli, zou ik graag radartracks van overdag van deze beide dagen ontvangen. Kan u hiervoor zorgen a.u.b.

Hierbij de opsomming van de andere openstaande punten, waarbij ik graag bereid ben om verdere uitleg te verschaffen indien mijn vraag niet duidelijk overkomt.

1) Zondagnamiddag 6 juli 2003 heb ik een sportvliegtuigje dat in de buurt van mijn woning vloog zeer kort in de buurt zien komen van een vracht- of passagiersvliegtuig dat opgestegen was van de luchthaven van Zaventem, maar dat nog op vrij lage lage hoogte over Grimbergen vloog.

Welke zijn de richtlijnen om deze vliegtuigen uit mekaar te houden, om ongevallen te vermijden? Wie volgt dit op, en hoe? Zijn beide toestellen onder controle van één en dezelfde instantie?

2) Reeds verscheiden malen meldde u mij dat Radartracks voor de vluchten overdag niet beschikbaar zijn.

Gezien in het tussentijds meetrapport van de adviescommissie voor de luchthaven (Probru II) vermeld staat dat de geluidsmetingen van de meetpunten gekoppeld worden aan de vertrekkende vliegtuigen via het systeem van radartracks, zouden deze tenminste elke dag ter beschikking moeten zijn.

Gelieve mij de gevraagde radartracks alsnog te bezorgen.

3) Op 23/06/2003 ontving ik een mail van uw diensten waarin u mij uitlegde dat de radartrack stopt op het moment dat het toestel de 4000 voet heeft bereikt, in dit geval nog voor meetpunt 10.

De track in kwestie betreft een Airbus 300, waarvan u me zowel de HPFC als de VPFC bezorgde.

Uit de HPFC blijkt dat het toestel op 4000 voet is nog voor meetpunt 10, zoals de ombudsdienst mij steeds vertelt.

Uit de VPFC blijkt dat het toestel meer dan 10 kilometer nodig heeft om tot 4000 voet te stijgen. De afstand tussen het einde van de startbaan en meetpunt 10 is veel korter, slechts 4,1 kilometer. De startbaan is 3636 meter lang. Alles samen is dat nog geen 10 kilometer.

Hoe kan een toestel dat 10 kilometer nodig heeft om tot 4000 voet te stijgen reeds voor meetpunt 10 op 4000 voet zitten?

4) U meldde mij dat tijdens periodes van minder verkeer de controletoren de bevoegdheid heeft om soeverein over landingsprocedures te beslissen.

Waarom beslist de controletoren in die periodes om de landingen over de Noordrand te sturen? Is er een compensatie voorzien zodat de Noordrand minder vertrekken krijgt?

5) Reeds tweemaal schreef u mij dat op de tracks duidelijk te zien is dat de vliegtuigen ’s nachts onder de Ring blijven.

Hierbij wil ik u nogmaals vragen mij de nodige stukken te bezorgen waaruit blijkt dat de vliegtuigen 's nachts inderdaad onder de ring blijven gedurende het hele traject over de Noordrand.

U zegt dat ze dikwijls onder de ring vliegen, maar wat is dikwijls? Is dat 50%, 80% van de nachtvluchten? Is dat voor het volledige traject? We weten immers allemaal dat ze onder de Ring vertrekken, maar wat gebeurt er voorbij meetpunt 10?

6) U schreef: Op 12 juni 2003 werd de route CIV7C inderdaad in dienst gesteld. De SID is CIV7C. Ter hoogte van de Ring, zal deze route voortaan geleid worden richting Asse en Zellik en het overvliegen van Grimbergen en Meise vermijden, door zo veel mogelijk boven de Ring te blijven.

Ik woon in Grimbergen. Waarom heb ik overdag geen verbetering ?

7) Omdat het verstrekken van de horizontale en verticale tracks veel te arbeidsintensief is, en ik daar begrip voor heb, heb ik mijn lijstje beperkt tot twee vluchten. Kan u mij de HPFC en VPFC bezorgen van volgende vluchten:

9/06/2003 17:42 D 25R F70 3 4 38 1 EHAM HEL1C

9/06/2003 18:54 D 25R RJ85 3 3 43 1 EFHK TOL1C

8) Kan u mij de radartracks van 24 juni overdag bezorgen, welke ik gevraagd heb op 25 juni 2003?

9) Kan u mij de reden geven waarom er op 30/06/2003 tussen 20u en 22u een enorm aantal vliegtuigen allemaal op dezelfde plaats overgevlogen zijn: een klein beetje links van mijn woning en er vlak over.

Meest spectaculaire en luidruchtige vliegtuigen waren rond 21u15, 21u45 en22u28. Dit laatste toestel is er in geslaagd de ramen en de verlichting te doen trillen, omdat het zo laag overvloog. Wat was de bestemming van dit vliegtuig, en waarom vloog het zo laag?

Welke suggesties gaat u doen om deze overlast tot evenwichtige proporties terug te brengen, zodat iedereen in gelijke mate overvlogen wordt?

Kan u mij de radartracks bezorgen van 30 juni 2003, overdag?

10) Tijdens de nacht van 30 juni op 1 juli ben ik o.a. wakkergeschrokken van een vliegtuig ongeveer om 4u05, zeer lawaaierig, waarvan het lawaai langdurig aanhield en ook gepaard met de nodige trillingen.

Kan u mij inlichten over de QC van dat vliegtuig, en de reden waarom het zo lawaaierig was, waarom het lawaai zo lang duurde? Was het een passagiersvliegtuig of een vrachtvliegtuig?

Gezien de enorme drukte tijdens de ochtenduren (tot 8u30 ongeveer), kan u mij een lijst bezorgen van de vertrekken van 01/07/2003, en de bijhorende radartracks?

11) Hebt u de gevraagde rechtzetting van de door de 4 nieuwe nachtroutes overvlogen gemeenten gedaan naar alle partijen die deze informatie van u gekregen hebben?

Ook de markering op uw website ontbreekt nog.

Vriendelijke groeten,

M.V.

Grimbergen