VALSE UITVLUCHTEN DURANT AAN DE KAAK GESTELD
BRIEF 14 maart 2003

Geachte heer Touwaide,

Graag zou ik van u antwoord krijgen op volgende vragen :

De verschillende routes die in het verleden uitgetekend werden  voor het gebruik van de luchthaven van Zaventem bestaan zeker nog.

Ik vermoed dat deze verschillende vliegprocedures die uitgestippeld waren voor het gebruik van de verschillende bestaande pistes  nog altijd geldig zijn.
Ik verwijs dan ook naar de geldige routes die voor 1992 in gebruik waren.

Op mijn klacht van deze nacht over vluchten die weer eens rechtdoor vlogen boven Koningslo (linkse kant van meetpunt 10 - militair hospitaal) is het antwoord dat dit door de weersomstandigheden was!. Voor mij is dit een bewijs dat bestaande routes na gelang verschillende omstandigheden gebruikt kunnen worden voor zover die gepubliceerd zijn in de AIP of OACI (daarover ken ik maar weinig).

Het bewijst dan ook dat BIAC over een gele bundel van kant en klaar routes beschikt die zonder meer gebruikt kunnen worden.

Het is dan ook meer dan zeker dat er in die bundel routes en opstijgprocedures bestaan voor vluchten die recht over Brussel moeten vliegen. Dat was toch het geval in 1992 toen ik in Anderlecht woonde en we tegen middennacht recht hadden op de luidruchtige DC 10 die naar Kinshasa vertrok.

Waarom in godsnaam moet er nu ineens een studie worden uitgevoerd om te zien of deze route door Brussel gevaarlijk is of niet ??? Of moeten wij verstaan dat Mevrouw Durant het over de route heeft die over Neder over Heembeek en Schaarbeek gaat en die voor een stuk een site Seveso 1 overvliegt (wat al lang het geval is NU !). Is het DAAROM dat de Premier terug het dossier naar hem heeft getrokken en gezegd heeft laat de vluchten recht over Brussel vliegen zoals het vroeger was, dans is er geen sprake meer van zo gezegde gevaarlijke zones ???

  Ik heb zeven jaar op de dienst Operaties van de luchthaven gewerkt, bij de "chief pilots" en ook in de dienst formatie voor piloten die van ene type van vliegtuig naar een andere overschakelden. Ik was toen ook zeer geïnteresseerd in alles wat met het vliegen had te maken.

Gebeurd er een panne bij het opstijgen - uitvallen van een motor moet het vliegtuig RECHTDOOR vliegen om zoveel hoogte mogelijk te winnen en deze veilig route gaat dwars over Brussel. Het is dan ook een veilig route als er GEEN pech voorkomt.  Men moet geen studie maken om te bewijzen dat bochten maken direct na
het opstijgen VEEL gevaarlijker is dan rechtdoor te vliegen, hoogte winnen en dan naar zijn bestemming draaien.  Wat met het "noise abatment procedure" - waarover de piloten ook dikwijls klaagden - omdat dit een vermindering van de vermogen van het vliegtuig betekend en daardoor ook een gevaarlijke toestand is onder zekere weersomstandigheden.

Beknopt vraag ik U :
1)  of er een verjaring bestaat voor routes die een tijdje niet meer in gebruikt zijn.
2) wat zijn nu de definitieve routes die vastgelegd werden in het akkoord van 28 januari en goedgekeurd op 22 februari jl.. Wanneer zullen die in voege treden ?

Ik dank U.

M.D. - Vilvoorde