HOE KOMT HET DAT VANAF DE 07L WEL GESPREID WORDT OPGESTEGEN EN VAN DE 25R NIET?

MAIL MAANDAG 13 OKTOBER 2003

Geachte Heer Touwaide,

Mag ik U hierbij feliciteren voor een objectief overzicht van de gegevens in de senaatscommissie?

Eén vraagje maar, hoe komt het dat vanop de 07L bij oostenwind in perfect gespreide orde wordt opgestegen (cfr radartracks die U toonde) en cfr de vraag van E. Schouppe. Het gaat dus niet om de verschillen tussen de 07R en 07L maar uitsluitend over het vliegpatroon op de 07L in vergelijking met de 25R.

Hoogachtend

M.G.

Meise

VANAF DE 25R KAN MEN PAS LATER SPREIDEN IVM 'OVERSHOOT' 25 L

MAIL dd 14 OKTOBER 2003

Il y a une différence car en décollages 25 R on ne sait pas éclatér plus rapidement à cause de l'éventualité d'un 'overshoot' en provenance de la 25 l, tandis qu'en 07 R = l on sait virer plus tôt car les atterrissages se font par la 02.

25 right : virage à droite à 700 pieds, et virage à gauche à 1700 pieds ( 700 pieds à l'altitude à partir de laquelle on sait virer plus 1000 pieds de séparation avec les overshoots ).

25 left : atterrissage manqué (overshoot), virage vers la gauche pour revenir atterrir à 700 pieds.

CQFD,

Met vriendelijke groet

Philippe TOUWAIDE

Licentiaat in Luchtvaartrecht

Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal