DE CIV’s KOMEN ZEKER NIET MEER BOVEN DE RING TENZIJ RVSTATE OPNIEUW SCHORST

 

MAILS dd 13-14.3.2004

 

Mijnheer de Minister.

 

Op de website van B.A.L heb ik de volgende tekst gevonden

 

Plan Anciaux Bis : Selon Antoine Duquesne, il ne se passera rien le 18 mars

 

Dans une lettre adressée à un riverain, Antoine Duquesne, président du MR, confirme que le plan Anciaux bis n’a pas été approuvé par le gouvernement et qu’auncune nouvelle mesure n’entrera en vigueur le 18 mars prochain.

 

Antoine Duquesne précise que suite à l’arrêt de la cour de cassation, qui a levé l’astreinte de 50.000 euros par jour de retard dans la mise en oeuvre d’une dispersion des vols de jour et de nuit, le gouvernement va pouvoir gérer ce dossier de manière efficace et pertinente.

 

"Concrètement, cela signifie le retour à la déclaration gouvernementale qui prévoit une répartition équitable dans l’intérêt de toutes les parties et moyennant la réalisation d’un cadastre du bruit avant toute décision, ainsi que le Mouvement Réformateur l’a toujours demandé " ajoute Antoine Duquesne.

 

"Il est vrai que peu de temps avant la décision de la Cour de Cassation, Monsieur ANCIAUX s’était empressé de présenter un nouveau plan, mais celui-ci n’a pas été avalisé par le gouvernement et donc aucune nouvelle mesure n’entrera en vigueur le 18 mars prochain, contrairement à ce qu’avait annoncé le ministre de la Mobilité" conclut-il enfin.

 

Bert Anciaux ne semble pas avoir la même interprétation de la situation. Le médiateur de l’aéroport, Philippe Touwaide nous confirme que sur base des instructions qui lui ont été données, un nouveau système d’utilisation préférentielle des pistes entrera en vigueur la nuit dès le 18 mars 2004 et le jour dès le 15 avril 2004.

 

Le suspense reste donc entier. Que se passera-t-il le 18 mars ?”

 

Bij consultering van de tabellen voor het baangebruik stel ik de volgende vraag: Waarom maken de vluchten richting CIV8C nog steeds een S-bocht in plaats van rechtdoor te vliegen?

 

Graag had ik een antwoord gekregen op deze twee opmerkingen.

E.V.

Wolvertem

 

 

Beste,

 

Dank voor uw mail. Indien mijn beslissing niet opnieuw geschorst wordt door de Raad van State (wat echt wel mogelijk is, ook al is dit halucinant), dan zal het inderdaad in werking treden op 18 maart.

Op uw tweede vraag, de CIV komt niet boven de ring, dus u zal er geen hinder van hebben. Het zijn de mensen in het noorden van Brussel die deze hinder zullen nemen, behalve tijdens de weekends. Dan gaat het over Brussel-centrum.

 

Groeten,

Bert Anciaux

 

Mijnheer de Minister,

 

Bedankt voor uw snel antwoord, maar met het antwoord op mijn tweede vraag kan ik geen genoegen nemen.

Het is door het invoeren van de S-bocht, t.t.z het nemen van de rechtse bocht op 700 ft en daarna één of meerdere bochten naar links, die ons de overlast van vliegtuiglawaai gebracht heeft vanaf het einde van 2002.

De vliegtuigen die deze bochten nemen hebben meestal een QC > 4 en zijn veelal zwaar beladen.

Wanneer deze vliegtuigen, na hun bocht naar rechts, nog niet voldoende hoogte bereikt hebben om de bocht naar links te nemen vliegen deze vliegtuigen niet boven, of ten Zuiden van de grote ring, maar ten Noorden van de grote ring en overvliegen Grimbergen, Meise,  Wolvertem en Merchtem. Dit fenomeen zien wij hier dagelijks.

Deze vliegtuigen vliegen voor of boven mijn woning en maken en paar km verder een bocht naar links.

Neem het aan, de werkelijkheid wijkt enorm af van de theorie.

Ik ben ook eventjes naar de kaarten van de spreidingsplannen gaan kijken en constateer dat er nog steeds geen enkele nachtvlucht de as Schaarbeek station en het Zuidstation dwarst, waardoor Brussel stad (binnen de vijfhoek), St Lambrechts Woluwe, Audergem, Elsene, St Gillis, Ukkel, Watermaal Bosvoorde en andere zuidelijke gemeenten geen nachtvluchten krijgen. Vliegtuigen die zuid en zuid-west vliegen moeten, ongeacht van welke baan ze vertrekken, hierdoor en ongehoord aantal bochten maken om deze zones te omzeilen. Dit geldt ook grotendeels voor de dagvluchten.

 

Vriendelijke groeten.

E.V.

Wolvertem

 

 

U heeft gelijk, ik ben niet geheel in mijn opzet geslaagd.

Maar u vergist u wanneer u denkt dat de vliegtuigen nog boven de ring zullen komen. Er is een duidelijke grens opgelegd. Ze zullen dus NIET boven de ring komen.

 

Bert Anciaux.