MAIL dd 12.7.2004

Geachte,

Ik vraag mij werkelijk af hoe sommige lokale en Brusselse kartel-politici het Brussels regeerakkoord kunnen toejuichen als zijnde positief voor de Noordrand.

Het regeerakkoord van het Brussels gewest bewijst het tegendeel: absoluut geen bereidheid van Brussel om via een betere spreiding meer vluchten kunnen opvangen en zo haar deel van de groei op te vangen.

Le Soir bericht als volgt over het regeerakkoord:
"Geen enkele extra nachtvlucht over Brussel. Er staat: "Sans augmentation du nombre de vols de nuit"! Spreidingsplan moet herbekeken worden en moet rekening houden met het feit dat Brussel zeer dicht bevolkt is!!! Bovendien: geen Airbussen 300 over Brussel. Er staat "Il indique enfin avec précision le type d'appareils que les partenaires de la future majorité ne veulent plus entendre au-dessus de Bruxelles pendant la nuit (entres autres l'Airbus A-300)". Laat die Airbus A-300 nu net het favoriete toestel van DHL zijn.

De Brusselse geluidsnormen moeten afgedwongen worden via verbaliseren en boetes die geïnd worden. Ze zijn zo streng dat er niets meer over Brussel kan. Gosuin haalt zelf meer dan 700 overtredingen aan voor een 600-tal vluchten.
Eerst zo'n restricties opleggen en dan zeggen: wij zijn bereid om een betere spreiding toe te laten.
Ze zijn er dus blijkbaar in geslaagd een aantal kartelpolitici om de tuin te leiden! Cfr. Le Soir: "Le socialiste flamand Pascal Smet a jugé qu'il s'agissait d'un accord équilibré entre économie et écologie.
Celui-ci a insisté sur l'objectif de réduction des nuisances sonores, sur la préservation des intérêts des Bruxellois à court et à long terme, ainsi que sur le souhait d'une hausse du nombre d'emplois bruxellois dans la zone de l'aéroport. Il a enfin nié avoir jamais souhaité une augmentation du nombre de vols au-dessus de Bruxelles".

Hoogachtend

M.V.
Grimbergen