Pilot's requests pesten Noordrand systematisch op zondag, het enige vrije moment van de week. Zijn deze vliegtuigen (te) zwaar geladen en wat verdient Belgocontrol hierop?


Mails 12 februari 2006 e.v.

Geachte,

Er vloog hier zonet een vliegtuig, op zondagmorgen even na 10 u.
Is dit weer een pilot's request? Of wat was de redenen dat het ons enige stiltemoment in de week verbrak?
Kan ik een alsnog antwoord krijgen op mijn eerdere vraag of er een systeem of patroon is in pilot's requests voor de 25R?.

Hoogachtend
J.O.
Actie Strombeek

Mevrouw,
 
De pilootaanvragen aan de verkeersleider moeten gedocumenteerd worden.
In de meeste gevallen betreft het vertrekken vanaf de baan 02/20 om over te schakelen naar een van de banen 25/07.
Merendeel is het tengevolge het type toestel (DC10, MD11, 747) dat zwaar geladen is met vracht en voor lange afstanden, dus met volle tanks. Hierin is dan de langere baan een veiligheidscoefficient.
Bij navraag blijkt het dus wel om dezelfde bestemmingen te gaan.
 
Met vriendelijke groeten,

R A F De Baerdemaeker

Geachte,

met excuses dat ik mijn vraag herhaalde in een eerdere mail vandaag en met dank voor uw antwoord. Wordt dan systematisch van de 25.07-banen de 25R gebruikt? Of documenteert u ook keuzes voor de 25L en zo ja, hoe zijn deze keuzes verdeeld en volgens welke kriteria? Wat is het coëfficiënt op jaarbasis?
Ik heb nog een vraag: wordt de grotere lengte van de 25R effectief gebruikt door deze zwaardere toestellen?
Als deze toestellen te zwaar geladen zijn, wat is dan de procedure? Betalen deze boetes? Zo ja aan wie? Wat is het bedrag van deze boetes? Is het gebruikelijk te zwaar geladen toestellen systematisch toch te laten vertrekken vanop Zaventem? Zo ja, gebeurt dit in het buitenland ook? Zijn hier internationale statistieken van, overzichten? Wat is het veiligheidsrisico als een te zwaar geladen vliegtuig moet opstijgen van de 25R of 25L, gezien de huidige windnormen? In hoeverre vergroot het te zwaar geladen en getankt zijn het risico en beïnvloedt dit niet de veiligheidsmarge van de windnormen? Wat zegt het ICAO hierover?

hoogachtend

J. O.
Actie Strombeek

 

Volgens ombudsman De Baerdemaeker kunnen toestellen nooit TE ZWAAR geladen zijn, hoogstens tot hun maximum gewicht.


Mail 24.2.2006

Mevrouw,

Bij piloot aanvragen wordt principieel de langste baan gevraagd tengevolge veiligheidsredenen.
Er is een Amerikaanse maatschappij die ook , tengevolge hun veiligheidsvoorschriften, vertrekken van de baan 25L vragen.

Toestellen kunnen NIET TE ZWAAR geladen zijn, maar wel tot hun maximaal toegelaten gewicht.
De verdere procedures van innigen en belastingen zijn ons niet in detail bekent.

Alle internationale reglementen nemen alle factoren in rekening, met inbegrip type, soort motoren, gewicht en metereologische toestanden zoals luchtdruk, temperatuur, vochtigheid, richting enz... Dit is een geheel apart deel van de luchtvaartindustrie waarvan wij niet alle details kennen, daarom zijn er ook specialisten op dit gebied die hun verantwoordelijkheid nemen.

Met vriendelijke groeten,

R A F De Baerdemaeker.