VAN 'ONEINDIG VEEL KORTER' NAAR ABSOLUTE STILTE
(GEPLAATST OP EXPLICIET VERZOEK VAN DE OMBUDSMAN ZELF)

(De reactie van de heer De C. op het antwoord van de Ombudsman, dd. 12.2.03).

Geachte heer Touwaide,

Ik dank U voor de verschillende (hiermee bedoel ik zowel naar de inhoud als naar het aantal) antwoorden die ik ondertussen op mijn klacht ontving. Bij dit laatste antwoord de volgende bedenkingen: 1. Over het vertrek van een 'Wide Body MD-11' om 04.00 uur naar de VS kan ik U niets vertellen. Ik kan deze beweging trouwens ook niet op het lijstje in uw antwoord terugvinden. 2. Voor wat de isolatie van mijn slaapkamer betreft: Ik heb vandaag de hoorzitting in het kader van de 'kosten-batenanalyse van de nachtvluchten op Zaventem' in de lokalen van de Kamer te Brussel bijgewoond. Wat zowat iedereen met gezond verstand reeds wist, bevestigden de experts op deze vergadering: isolatie lost niets op, integendeel het is een bron van vele kwalen. 3. Van een federale ombudsdienst van de luchthaven verwacht ik een behoorlijk wetenschappelijk niveau als het om begrippen als 'geluid' gaat. Wetenschappelijk kan een 'oneindig veel korter geluidsevenement' (zoals geformuleerd in uw antwoord) niets anders zijn dan 'absolute stilte'. Met vriendelijke groet,

J. F. De C. - Machelen (Diegem)

(Het antwoord dd. 12.2.03, dus voor de Persconferentie, van de ombudsman op meerdere klachten van J.F. De C. uit Machelen-Diegem).

Geachte heer De C., geachte Professor,

Betreft : uw e-mail van 5 februari 2003 ingeschreven onder bovenstaande referentie.

Uw mail van 10 oktober 2002, die bij ons ingeschreven werd onder het referentienummer 1838, hebben wij op 16 oktober 2002 beantwoord.

Uw schrijven van 13 januari 2003, onder referentie 2439 ingeschreven, werd gedetailleerd door mij beantwoord met als bijlage een exemplaar van het isolatieprogramma op 4 februari 2003.

Ik heb U eveneens door middel van een schrijven op 3 februari 2003, met referentie 2320, op de hoogte gebracht van de gehele nieuwe organisatie met betrekking tot de nachtvluchten.

Ik kan begrijpen dat U niet tevredengesteld wordt door de inhoud van mijn antwoorden, maar ik kan U echter slechts informatie verstrekken, ik heb geen enkele bevoegdheid tot aanbeveling, beboeting of beslissing.

Wat de vluchten betreft voor de nacht van 4 op 5 februari 2003 :

23.54 Boeing 737-300 passagiers richting Rusland
00.17 Airbus 320 passagiers richting Slovenië
01.22 geen vliegtuigbeweging
01.30 Boeing 757 koerierdienst richting Groot-Britannië
02.52 Airbus 300 koerierdienst richting Italië
03.35 Airbus 300 koerierdienst richting Spanje
03.51 Airbus 300 koerierdienst richting Denemarken
03.56 Airbus 300 koerierdienst richting Groot-Britannië
04.33 Airbus 300 koerierdienst richting Italië
04.35 Airbus 300 koerierdienst richting Groot-Britannië

Geen enkel toestel type Boeing "hushkit" werd die nacht in dienst gesteld. Ik erken dat de vliegtuigen type Airbus 300 nog steeds veel nachtlawaai produceren, maar de duur van dit geluidsevenement is oneindig veel korter dan dat van de Boeing 727. Ook is het geluidsniveau lager dan dat van de Boeing 727.

U woont precies op de plek onder dewelke de vliegtuigen hun bocht naar rechts uitvoeren om zich te begeven richting Militair Hospitaal, door het De Cockplein en de Haachtsesteenweg te overvliegen. De vliegtuigen bevinden zich dan nog op lage hoogte,en een perfecte isolatie van uw slaapkamer, in het kader van het isolatieprogramma, zal soelaas bieden en U rustiger nachten verzekeren, hetgeen uw volste recht is.

Zou U me daarentegen kunnen inlichten of de Wide Body MD-11 die vertrok om 04u00 richting Verenigde Staten U niet heeft gewekt?

Ik blijf steeds ter beschikking voor verdere inlichtingen en groet U

hoogachtend,

Philippe TOUWAIDE
De Directeur van de Ombudsdienst
voor de Luchthaven Brussel-Nationaal