WAAROM MOET SABENAVERLIES BIAC GECOMPENSEERD DOOR VRACHTHUB  IN MEEST DICHTBEVOLKT GEBIED EUROPA IPV PASSAGIERSVLUCHTEN OVERDAG UIT TE BREIDEN?

MAIL dd 11.7.2004

                                                     Grimbergen,  11 juli 2004

     Geachte,

     Na een deugddoende vakantie tijdens dewelke een nacht doorslapen als een pure luxe werd ervaren, moeten wij bij onze thuiskomst zeer teleurgesteld vernemen dat de milieuvergunning voor de luchthaven van Zaventem opnieuw is afgeleverd met een uitbreiding van de nachtvluchten.   Dit is voor ons een zoveelste kaakslag.
     Wij lijden al geruime tijd aan chronisch slaaptekort door het gedaver van de nachtvluchtenconcentratie boven onze regio.  Wij hebben reeds immense isolatie-investeringen in onze slaapvertrekken gerealiseerd en kunnen u meedelen dat dit geen afdoende, broodnodige nachtrust oplevert.

     Wij zijn ten allen tijde bereid onze woning voor u open te stellen om hier enkele nachten in onze akoestisch geïsoleerde     slaapvertrekken ( door de gespecialiseerde firma "TELEAC" dewelke ook slaapkamers in Luik isoleerde)  de proef op de som te komen nemen. Er wordt nu de laatste dagen na de zure zondag toch van de daken geschreeuwd dat de politiek dichter bij de burgers moet staan, wel politici, hier is uw kans om het chronisch slaaptekort aan den lijve te komen ondervinden in onze woning!

     Wat zal de uitbreiding van de nachtvluchten op lange termijn kosten op gebied van volksgezondheid?  Werd daarover nagedacht?
     Waarom moet het verlies dat Biac lijdt door het failliet van Sabena gecompenseerd worden door nachtelijk cargo-verkeer op een luchthaven te midden één van Europa's dichtst bevolkte gebieden?  Waarom kan Biac geen werk maken van het aantrekken van meer passagiersverkeer (overdag) ?

     Wij zijn burgers die beseffen dat economische belangen dezer dagen primordiaal zijn, maar beste politici, het moet wel leefbaar blijven.  Wij kunnen ook maar niet begrijpen waarom het voor u, politici, zo moeilijk is om iedereen gelijk te behandelen.
     Waarom krijgen Brusselaars steevast een voorkeursbehandeling en worden zij vandaag nog steeds minder overvlogen dan de Noordrand?
     Waarom is het zo moeilijk een eerlijke spreiding van dag- en nachtvluchten te realiseren?

     Als iedereen gelijk zou worden behandeld, zou niemand meer het recht hebben tot klagen, mits het verkeer van Zaventem binnen redelijke normen wordt gehouden uiteraard.

     Ik hoop van u spoedig een antwoord te ontvangen op deze prangende vragen.

     Met beleefde groeten,

     H. D.
     1850 GRIMBERGEN