WILLY CORTOIS WIL NOG ALTIJD EEN LAWAAIERIG VLIEGTUIG RUILEN VOOR 10 MINDER LAWAAIERIGE!

WAAR ZAT HIJ DE AFGELOPEN MAANDEN? OP MARS?

MAIL dd 11 JULI 2003

Tien na twaalf vannacht. 29 graden celcius binnen. Wij wéten dat je hier in de Noordrand al maanden niet meer met ramen open kan slapen, dus overdag de zon buitenhouden is heel belangrijk. En desondanks 29 graden in de slaapkamer, zucht.

Toch maar een raam openzetten.

Vliegtuigen 1, 2 en 3 komen overgevlogen. Raam dicht. Te warm.

Vliegtuigen 4 en 5 en 6 komen over, het is nog geen 1u15. Een uur later, nog geen oog dicht gedaan, vliegtuigen om 2u17, 2u25 en 2u33, zeer lawaaierig ook al is het raam dicht.

Raam terug open, en dan maar de krant lezen. Een artikel over het evenwicht tussen lusten en lasten van de luchthaven. VLD-kamerlid Willy Cortois is blij dat de billijke spreiding ondubbelzinnig in het regeerakkoord staat.

Goed. Hoe zou de heer Cortois die billijke spreiding zien, vindt hij dat alle 6 de banen van de luchthaven over een heel jaar gezien evenredig gebruikt moeten worden?

Willy Cortois hoopt dat de luchthaven gespaard blijft van de politieke grillen, en zegt: het plafond mag niet van beton zijn. Wat bedoelt hij daarmee? Is het de bedoeling om te negeren dat de niet WGO-conforme normen van de overheid reeds ver overschreden worden, met het huidige

aantal vliegbewegingen dat inderdaad nog onder het plafond van 25.000 zit? Welke grens vindt Willy Cortois aanvaardbaar, en onder welke voorwaarden?

Het aantal bewegingen zegt ook niet alles, volgens Willy Cortois, er kan nog vooruitgang geboekt worden door het weren van luidruchtige types. Waar hebben we dat nog gehoord? Inderdaad, het team van Isabelle Durant beweerde dat de Noordrand een gevoelige verbetering zou ondervinden,

omdat één luidruchtig vliegtuig vervangen ging worden door 9 iets minder luidruchtige (die stuk per stuk tot een heel eind verwijderd van de luchthaven de WGO normen in belangrijke mate overschrijden, zelfs met het venster dicht, terwijl WGO stelt dat iedereen het recht heeft om met het venster in verluchtingsstand te slapen). Met een rekensommetje toonde het Durant-team aan dat die 9 vliegtuigen 'beter' waren, want pas vanaf 10 iets minder luidruchtige vliegtuigen heb je terug eenzelfde geluidsdrukniveau (Laeq) als van dat ene luidruchtige vliegtuig.

Gaat Willy Cortois dié politieke grillen nog eens herhalen?

M.V.

Grimbergen