ANTWOORD VAN STEFAAN DE CLERCK D 11.4: TERUG NAAR VOOR FEBRUARI 2001
Onderwerp: RE: Zondagvliegers
Geachte,
Ik mocht uw e-mail van 24 maart goed ontvangen.
CD&V is zich ten zeerste bewust van de problematiek van de geluidsoverlast in uw
gemeente en heel de Noordrand. Onze parlementsleden uit de regio hebben zowel in
het federaal parlement als in het Vlaams Parlement regelmatig de bevoegde
ministers hierover ondervraagd en de toestand aangeklaagd. Voor ons is het
onaanvaardbaar dat de paarsgroene regering de nacht- én de dagvluchten boven één
regio concentreert.
Het standpunt van CD&V is dan ook duidelijk:
· Het akkoord van 24 januari 2003 is onvoldoende aangezien de paarsgroene
regering grotendeels aan het principe van de concentratie vasthoudt.
Bovendien omvat dit akkoord totaal geen oplossing voor de dagvluchten. Daarom is
CD&V voorstander van het onmiddellijk opnieuw invoeren van de opstijgprocedures
voor dag- en nachtvluchten van vóór 23 februari 2001 met andere woorden de datum
waarop de eerste aanpassingen naar concentratie werden doorgevoerd. Op basis van
wetenschappelijke modellen en rekening houdende met een leefbare situatie voor
de mensen in heel de regio rond de luchthaven moet men uiteindelijk overgaan tot
een eerlijke spreiding in functie van de bestemming.
· Het concentratiemodel dat de paarsgroene regering voorstaat, houdt ook de
isolatie in. Voor CD&V biedt concentratie en isolatie evenwel geen oplossing. De
zogenaamde S-bocht boven de hoofden van de inwoners van de Noordrand betekent
een extra omweg van circa 45 km. waardoor de vliegtuigen een lagere snelheid
ontwikkelen, lawaaieriger zijn en meer vervuiling veroorzaken dan noodzakelijk.
Daarom moeten de partijen bij de regeringsonderhandelingen een akkoord bereiken
over een volledige spreiding van de nacht - én dagvluchten volgens het principe
van het vliegen in de richting van de bestemming.
· Voor CD&V kan het bovendien niet dat Brussel strengere geluidsnormen oplegt
dan Vlaanderen waardoor de Brusselse regio wel profiteert van de voordelen van
een luchthaven maar niet wil opdraaien voor de daaraan verbonden nadelen. Daarom
moeten Vlaanderen en Brussel in onderling overleg zo spoedig mogelijk
geharmoniseerde geluidsnormen vaststellen op basis van een gezondheids- en
milieueffectenrapportering
Alleen een evenwichtige en duurzame oplossing voor de nacht- én dagvluchten zal
het voor eenieder in de gemeenten van de Noordrand leefbaar maken.
Met vriendelijke groet,
Stefaan De Clerck
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HOE ZOU U ZICH VOELEN MOEST U IN ONS GEVAL ZIJN?
MAIL DD MAANDAG 24 MAART 2003
Geachte heer Het is pijnlijk te moeten vaststellen dat een e-mail 14 dagen nodig
heeft voor hij ergens aankomt waar men er zich dan ook van af maakt door die
alleen maar door te spelen aan de volgende. Het lijkt wel een spelletje zakdoek
leggen.
Inmiddels zijn er al weer 14 dagen lawaai bij; u hebt misschien lekker in uw
tuin gezeten bij dit mooie weer, maar voor ons is dat een marteling.
Ook al is er noord- en oostenwind en klaagt de Oostrand steen en been dat zij
alles boven het hoofd krijgen, ik kan u verzekeren dat zelfs bij dit weer er
boven onze hoofden gevlogen wordt.
Hoe zoudt u zich voelen als u dit totaal niet wetend en vermoedend, anderhalf
jaar geleden een woning gekocht hebt in Grimbergen , de parel van Brabant, aan -
nota bene - Grimbergse prijzen?
L.C. - Grimbergen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
MAIL DD MAANDAG 24 MAART: IK HEB UW BERICHT OVERGEMAAKT AAN DE CD&V FRACTIE
Geachte,
Ik heb uw e-mail van zondag 9 maart 2003 goed ontvangen en met aandacht gelezen.
Dank voor de informatie. Ik heb alle begrip voor de moeilijke situatie! We
volgen kritisch de acties van de regeringen.
Voor verder gevolg heb ik uw bericht overgemaakt aan de CD&V-fractie in het
Vlaams Parlement - waar onze actie wordt gecoördineerd - met het verzoek u
verder op de hoogte te houden.
Met vriendelijke groet,
Stefaan De Clerck
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
OP WIE KUNNEN WIJ VOOR DIT ONGEMAK EEN BEROEP DOEN?
MAIL DD ZONDAG 9 MAART 2003
Dag heren en dames,
Het was een zonnige zondag, waar we met zijn allen van hebben genoten. En
zo moet dat ook.
Wij zijn er vanmorgen al voor achten aan begonnen. We waren toch al lang wakker
en bij onze croissants hadden we al de vijfde strofe van de vliegtuigballade.
Dan maar een uitstapje naar de oma voor enkelen en naar de Zavel voor anderen:
een zonnig terrasje is werkelijk genieten.
Om 2PM dan het plan opgevat om de tuin wat te fatsoeneren. Het is trouwens bijna
lente en we moeten er toch voor zorgen dat alles er dan netjes bijligt, nietwaar.
Wat een lust, tot na zessen in T-shirt harken, knippen ... een prima ontspanning.
Om de twee minuten een vliegtuig, Virgin, SN, SAS, Lufthansa ... ze kwamen
allemaal kijken hoe mooi die tuin er begon uit te zien. Om de twee minuten,
zodat tegen zessen er toch al zowat 180 joekels waren overgevlogen. De
oma-reizigers hadden een rustige namiddag gehad in Limburg: dat was dan toch een
pluspunt. Bij het avondeten ging het gewoon door zoals het al sinds
vanmiddag twee uur was, om de twee minuten.
En nu zowat iedereen naar de Mol aan het kijken is, gaat het nog altijd gewoon
door. Als we het einde wat luider zetten, zijn we perfect op de hoogte en kunnen
we morgen allemaal meepraten.
Het weekend zit er bijna op. Rustiger zou het worden, zeiden politici. Het
is nog nooit zo lawaaierig geweest en het wordt erger. Op zondag mogen geen
grasmachines rijden, maar wel zowat tweehonderd vliegtuigen de hele dag je
doodmoedereren. Op wie kunnen wij voor dit ongemak een beroep doen?
Maar niet getreurd, we zijn weer lekker uitgerust en zijn helemaal klaar voor
een nieuwe week.
L.C. - Grimbergen