U DRINGT ER HARD OP AAN OM NOG IN DEZE LEGISLATUUR EEN ISOLATIE- EN ONTEIGENINGSPROGRAMMA GOED TE KEUREN EN EEN SPOOKZONE TE CREËREN.

 

Mails en/of faxen van 11.3.2003 aan de heren Daems, De Clercq, De Gucht, De Meester en:

 

                                                                                     Aan Mevr. Durant

                                                                                     Minister van Mobiliteit

                                                                                    

Mevrouw,

Toen ik in het nieuws van 24 Januari de nieuwe regeling vernam aangaande de nachtvluchten was ik zeer verheugd.

Hierin word  het principe van de spreiding van de vliegroutes gehuldigd en dat een vliegtuig zo snel mogelijk de directe route naar zijn bestemming moet nemen. Ik dacht dat de rust van vóór het jaar 2000 in onze regio zou terugkeren.

Groot was mijn ontgoocheling toen ik de volgende dagen de tekst van het akkoord zag.

Wij als Noordranders worden door dit akkoord gelukkig gemaakt met een dode mus (ik hoop dat U de uitdrukking begrijpt)

-De concentratie boven de Noordrand blijft praktisch ongewijzigd met de uitzondering dat de spreiding begint boven Meise i.p.v boven Wemmel.

-Er komen wel 2 nieuwe routes bij; een over Brussel en een over de Oostrand maar wel met de restrictie dat deze enkel overvlogen worden met toestellen met een QC kleiner dan 4.

 

Ik ben ontgoocheld om de volgende punten:

-De S bocht juist na het opstijgen blijft.

Hierdoor moeten de vliegtuigen een veel langere afstand afleggen alvorens ze de hoogte bereiken waarbij het geluidsniveau aan de grond acceptabel is. Bij het verdwijnen dan de S bocht zouden er minder gehinderden zijn.

-De Noordrand blijft met de luidruchtigste toestellen opgescheept.

-Bij het raadplegen van de web-site van BIAC kom ik tot de bevinding dat 60 à 70 % van de toestellen gebruikt gedurende de nacht een QC groter dan 4 hebben waardoor de 2 bijkomende routes praktisch ongebruikt zullen blijven.

Wie garandeert ons dat er niet meer toestellen met een QC groter dan 4 gebruikt zullen worden.

Wie gaat dat controleren. Wat zijn de voorziene sancties en wie gaat ze doen toepassen.

-Het hardnekkig verzet van U mevrouw de minister om de nieuwe regeling toe te passen. Zie het antwoord van U via minister Tavernier aan de heer George Dallemagne in de kamer op 20 februari en het opschorten van de opdracht aan Belgocontrol voor het invoeren van het nieuwe akkoord (krant van 8 Februari.)

Eveneens constateer ik dat ook het aantal dagvluchten over de Noordrand sinds 2000 enorm zijn toegenomen ondanks de afname van het aantal vliegbewegingen in Zaventem

Wij voelen ons nog altijd gediscrimineerd

 

Ik heb het vermoeden, en daarin sta ik niet alleen, dat er in de regeringen (federale, Vlaamse en Brusselse) een scenario bestaat om in de Noordrand een bewoningsarme zone te creëren, een zogenaamde spookzone, om daarna alle dag en nachtvluchten langs deze route te laten verlopen en daardoor de overname van Biac door buitenlandse inversteerders aantrekkelijk te maken..

De bevolking van de Noordrand wordt langzamerhand met dit idee vertrouwd gemaakt door het akkoord van 2000 dat door het akkoord van 24 Januari 2003 theoretisch iets gemilderd wordt

Ik voel mij gesterkt in dit vermoeden door de hardnekkigheid waarmee U mevrouw de minister vasthoudt aan de concentratie, het isolatieprogramma en het onteigeningsprogramma en een uitspraak van dhr Touwaide in Tervuren “Er zullen hier niet méér charters overvliegen dan actueel” .

Een dergelijke spookzone is geen unicum voor België en is reeds gecreëerd bij de luchthaven van Bierset met  problemen bij de geïsoleerde huizen en het spookdorp Saint George. Kijk welke drama’s dit veroorzaakt heeft.

U, mevrouw de minister dringt er hard op aan om nog in deze legislatuur een isolatie- en onteigeningsprogramma goed te keuren. Dit programma laat toe een spookzone te creëren zoals rond Bierset. Durft U dit aan de bevolking van de Noordrand vertellen?

 

U hebt ook wel een plaatsje  waar U zo graag verblijft en tot rust kunt komen. Wat zou Uw gevoel en reactie zijn indien de autoriteiten met één pennentrek  deze streek onleefbaar zouden maken.

Ik verwacht hierop geen schriftelijk antwoord, maar een antwoord in de lucht.

 

Vriendelijke groeten.

H. De B. - Wolvertem.