LANDEN OVER BRUSSEL: BAAN 07 L & R IS NIET UITGERUST MET 'ILS' EN KAN DUS NIET GEBRUIKT BIJ MIST, REGEN EN NACHT

MAIL dd 10 SEPTEMBER 2003

Geachte Mevrouw, Geachte Heer,

Mijn plan sprak alleen over de opstijgingen.

Dit plan respekteert de filosofie van de regeringsakkoord.

Hierna leest u wat de AIP nu zeggen,ivm de landingen via piste 07 boven Brussel :

AIP - AD 2 EBBR-14,

...Selection of runway in use-preferential runway system : " however neither runways 07 left and 07 right shall be used for landing nor runway 25 left for take-off, except when no other suitable runway is available".

Baan 07 kan niet gebruikt worden om te landen ( sinds ... 1958 ? )

Uitrusting : geen ILS op de baan 07, dus geen nadering bij mist, regen, enz. Geen 'Landing System per Instrument', dus ook onmmogelijk tijdens de nacht.

"Mijn" "privé"-plan is een voorstel van spreiding op basis van correcte cijfers, met het idee van maximum 2 vliegtuigen die opstijgen per nacht voor iedereen.

Op verschillende voorwaarden :

- verschil van uur met landingen, dus absoluut APART van de vertrekken

- conflict te vermijden tussen aankomsten en vertrekken

- problematiek van de vliegtuigen die baken Huldenberg als eerst doel nemen

De Minister doet wat hij wil met mijn plan en met mijn suggesties.

Mvg, PhT.

Philippe TOUWAIDE

Licentiaat in Luchtvaartrecht - Licencié en Droit Aérien Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal