Brief aan onze politici:

Zaventem luchthaven, lawaaihinder, nachtvluchten en  gebrek aan politieke moed.

 

 

Reeds van kindsbeen af woon ik in de nabijheid van onze Nationale Luchthaven. Zoals bij de meeste inwoners van het steeds vergeten gehuchtje Humelgem, landen de vliegtuigen als het ware in mijn achtertuin. Het leven van onze vaders en zelfs grootvaders is dan ook altijd voor een stuk bepaald geweest door “ Zaventem Nationaal”. Jaren terug werden reeds huizen onteigend en moesten de plaatselijke boeren (en dat waren er nogal wat) hun  toen nog schaarse akkers inruilen voor een handvol centen en het beton van een landingsbaan. Betekenisloze dooddoeners als “Je hebt er zelf voor gekozen” en “Jullie zijn het lawaai toch gewoon” of nog “De goedkope bouwgronden en huizen zullen er wel voor iets tussen zitten” zijn op ons niet van toepassing, wij zijn hier geboren en ondergaan de situatie reeds generaties!

 

Vliegtuiglawaai, kerosine-uitstoot, niet aflatende geur van verbrand rubber, ontwaarding van onze huizen en gronden, deze zaken, noch gezond voor onszelf, noch voor onze portemonnee, ondergaan wij gelaten.

 

Toch zijn de meesten gebleven, omdat ze, als witloofboer, gebonden waren aan de resterende grond, ze het huis van hun ouders hadden geerfd, of gewoon omdat ze als velen niet wilden wijken van hun kerktoren. En omdat zelf het ergste went.

Diegenen die in Humelgem zijn komen wonen, werkten aanvankelijk op de luchthaven, later hebben sommigen zich laten verleiden door de prijs van de huizen en bouwgrond, die hier beduidend lager ligt dan in de rest van het Vlaamse land.

En er zijn inderdaad ergere tijden geweest, als kind herinner ik mij de oude straalvliegtuigen nog: de Boeing 707’s of de Caravelles, die een geluid voortbrachten dat door merg en been sneed! Ik heb  boeren horen verhalen hoe ze met een kei een landend vliegtuig raakten dat over hun hoofden scheerde, terwijl ze op hun akkers werkten. In hoeverre hun fantasie hen hierbij geholpen heeft, weet ik natuurlijk niet!

 

Kortom, de ongemakken van vliegtuigen en hun lawaai, ik weet er alles van! En om niet te verzeilen in een discussie van : “Ik heb meer last dan jij”, stel ik dat iedereen die hinder heeft, ook het recht heeft te klagen. Oplossingen dienen gezocht te worden in alle belang, zowel in dat van de economie, de ecologie en niet in het minst in dat van de volksgezondheid.

Wie uit de politiek zal vandaag bereid zijn uitspraken te doen, waarvan hij vermoedt dat ze hem morgen misschien drie stemmen zullen kosten.

Men heeft reeds van alles geprobeerd, van een ondoorzichtig isolatie- en onteigeningsproject, over concentratie en deconcentratie van de nachtvluchten, een ter studie zijnde proefdraailoods enz..,ditalles vergezeld van een gekrakeel onder politici en belangengroepen. Uitspraken en halve maatregelen, die de gemoederen slechts tijdelijk konden bedaren.

 

Eerst en vooral dient men zich af te vragen of we rond Brussel wel een  luchthaven willen. Dit is belangrijk, want als het antwoord negatief is, heeft niemand nog hinder en krijg ik waarschijnlijk een bos achter mijn tuin. Iets wat mij niet gaat tegenvallen!

 

Maar zo simpel ligt het natuurlijk niet, en ik pleit, ofschoon zo een bos aantrekkelijk is, voor een goed uitgeruste, veilige internationale luchthaven in Zaventem. Ik denk dat we het aan Vlaanderen, Wallonië en Brussel verplicht zijn een belangrijke luchthaven te bezitten in de buurt van de hoofdstad van een steeds groter wordend Europa.

Het feit dat de luchthaven vele opportuniteiten zal missen door het ontbreken van een HST-terminal, is een regelrechte economische blunder en een grote schande! Of dit communautaire redenen heeft weet ik niet. Ik vraag me wel af waarom het nodig was in Boutersem een  HST-tunnel te bouwen, jaren voor het eerste spoor werd gelegd, terwijl de luchthaven van de Europese hoofdstad het eerlang  zonder terminal moet stellen!

Nu de economie sputtert, moeten we zeker alle troeven die we hebben uitspelen, en geloof me, de luchthaven is er een van. De capaciteit van de luchthaven moet optimaal worden benut en zonodig uitgebreid.

 

De tijd dat op de luchthaventerreinen koeien graasden, en beekjes kabbelden, heb ik niet gekend, en zal waarschijnlijk niet meer terugkomen. Maar de stelling dat luchthaventerreinen ecologisch waardeloos zijn, is ook nonsens. Nu de uitgestrekte vlaktes langs de pistes niet meer bewerkt worden, zijn ze evenals de geluidsbermen  de habitat geworden van vele dieren. Sinds enige tijd merk ik vele vossen op en wezels en andere roofdieren. Zij vinden er hun prooien! Als vogelliefhebber heb ik er reeds verschillende soorten vogels en  roofvogels waargenomen, inclusief uilen! Dit is deels toe te schrijven aan een algemene verbetering van ons milieu, maar ook aan de voedselvoorraad die de luchthaven hen verschaft.

 

De volksgezondheid is het belangrijkste punt! En dit gaat geld kosten! Een zo eerlijk mogelijke spreiding van zowel dag- als nachtvluchten is hier aan de orde, natuurlijk samen met stillere vliegtuigen. Ook de buurgemeenten moeten beter beschermd worden tegen grondlawaai. De geluidswallen te Steenokkerzeel en de bebouwing langs de Haachtsesteenweg bewijzen hun dienst, doch een groot deel van de omwonenden blijft onbeschermd! Een deel van Zaventem en mijn eigen Humelgem zijn niet beschermd. In de nabije toekomst wil men nachtvluchten laten vertrekken van de 25 L. Ik vrees dat dit onhoudbaar wordt voor Humelgem; er starten dan vliegtuigen, zonder enig afscherming, midden in de nacht op 300 meter van de mensen hun bed! Wanneer men dan geen geluidsbermen verdient, weet ik het ook niet meer! Diegem-lo is een verloren dorp tussen de luchthaven en de ring van Brussel. Dames en Heren politici, ga jullie vakanties daar eens doorbrengen, het zal zeker leerzaam zijn, en misschien werkt het zelfs inspirerend.

 

Een eerlijke spreiding van dag- en nachtvluchten is zeker nodig, en dit veronderstelt een zo groot mogelijk gebruik van alle beschikbare middelen. Doch deze zijn beperkt, en moeten mijns inziens uitgebreid worden. Ik weet dat het een delicaat punt is, maar een verlenging van baan 25L helpt een eerlijke geluidspreiding, maakt de luchthaven veiliger en verhoogt de mogelijkheden. Ik weet dat men dit in Kortenberg en  in Steenokkerzeel niet graag zal lezen, doch objectief gezien is een eerlijker spreiding van zowel dag- als nachtvluchten, en daar gaat het toch om, alleen hierdoor mogelijk. Dit laat toe op het even welk moment in meerdere richtingen  op te stijgen. De mogelijkheden om verschillende routes te nemen verhogen aanzienlijk en de vliegtuigen overvliegen  routes op grotere hoogte. Er zijn ook minder wachttijden op de grond, waardoor men veiliger en economischer vliegt, en ook het grondlawaai beperkt.

Natuurlijk moet dit samengaan met gedegen afscherming van de pistes door geluidsbermen. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer men een verlengde 25L goed afschermt, dit voor Erps-Kwerps geen grote nadelen zal hebben. Maar het zal, zoals ik al zei, geld kosten.

 

Het isolatie- en onteigeningsprogramma, voor zover dit al vaste vorm heeft, moet in combinatie met spreiding, verbeterde infrastructuur, en elementaire goede wil over de communautaire grenzen heen, een gezonde toekomst waarborgen  voor de luchthaven en haar buren.

De bal ligt natuurlijk in het kamp van de politiek! Is men daar bereid met open vizier de problemen van de luchthaven aan te pakken? Is men bereid de nodige fondsen vrij te maken voor een betere en gezondere toekomst?  Zwicht  iedereen weer niet voor een zweem van sympathie in zijn eigen constituancy of vervalt men andermaal in een communautaire status-quo?

Moed, Dames en Heren, veel moed!…. Of toch?…. Want dat bos lijkt mij ook wel wat!

 

BDC

Buurtbewoner van de luchthaven

Steenokkerzeel.