ZONDAG 9.5 WERD ER DE HELE DAG VANAF DE 25R BIJ WINDSTIL WEER OVER DE NOORDRAND GEVLOGEN MET ZEER LAGE JUMBO OM 16 U ALS ONVEILIG HOOGTEPUNT

MAIL dd 10.5.2004

Geachte Ombudsman, geachte beleidsvoerders

Hierbij dien ik officieel klacht in wegen het niet-respecteren van het spreidingsplan op zondag 9 mei 2004.

Vanaf de ochtend werd de Noordrand die dag regelmatig overvlogen en van mensen onder de 25R weten we dat de vliegtuigen wel degelijk van de 25R opstegen en niet van de 20/02 kwamen.

Hoogtepunt was een jumbo die even na 16 u hier, in Strombeek, op zo'n 10 km van de luchthaven even laag kwam overvliegen als ze in Diegem vliegen, zeker omdat hij vanwege het windstille weer geen hoogte kon winnen en dus op gevaarlijk lage hoogte het gebruikelijke bloedstollende bochtenwerk moest maken.

We protesteren met alle kracht tegen deze uiterst onveilige vliegbewegingen en vragen dat de verantwoordelijken tot de orde geroepen worden en door zoveel mogelijk rechtdoor naar bestemming te laten opstijgen de veiligheid van alle omwonenden optimaal dienen.

Hoogachtend,

J. O
Strombeek
 

DRIE EXCUSES: SPREIDINGSPLAN IS THEORIE, 02/20 MOEST GECALIBREERD (OP ZONDAG!) & TEVEEL TAILWIND DUS LEGT BELGOCONTROL ZONDAGSVLUCHTEN OVER NOORDRAND

Madame, le plan est théorique.

Hier d'une part la piste 02/20 a été fermée pendant un certain temps pour des travaux de calibration, d'autre part le tailwind était trop important que pour permettre une utilisation de la 02/20.

Pour ces raisons, les contrôleurs aériens dont je n'ai pas l'intention de critiquer ni le travail ni les conditions de travail, ont sereinement décidé de repasser en configuration 25 pour raison météorologique.

Je reste à votre disposition pour tout complément d'information.

Philippe TOUWAIDE
 

ALS BELGOCONTROL DERGELIJKE INFORMATIE OP EEN WEBSITE ZET TER RAADPLEGING DOOR BURGERS GAAT DIT OMBUDSDIENST VEEL KLACHTEN BESPAREN

MAIL dd 10.5.2004

Geachte,

Met dank voor uw informatie,

Nog twee vragen.

Is het mogelijk op voorhand geïnformeerd te zijn van zondagse of anderdaagde calibrages (die toch gepland zijn hoop ik).

En is het verder mogelijk de verantwoordelijken voor dit soort beslissingen te vragen een website te openen waarop dit soort
mededelingen - zelfs 'last minute'- geraadpleegd kunnen worden?
Dwz elke gerechtvaardige afwijking van het theoretische spreidingsplan?

Het zou uw dienst een hoop klachten kunnen besparen als burgers dit zelf kunnen raadplegen, zelfs op het laatste moment.

Rekenend op uw volhardende voorspraak

hoogachtend,

J.O.

WAAROM WERD ZONDAGSPROCEDURE SPREIDINGSPLAN TUSSEN 06 EN 17 U OP 9 MEI GESCHONDEN EN WERD VIA 25R DIEGEM TOCH OVERVLOGEN?

MAIL dd 10.5.2004

Beste lotgenoten,
Wie dacht dat het gisteren zondag in Diegem en Haren rustig ging zijn was er lelijk naast.
Ik denk dat we zulke schendingen van het spreidingsplan zonder enige uitleg niet kunnen aanvaarden.

Vriendelijke groet,
J.F. D.C.
Machelen/Diegem

MAIL dd 10.5.2004

Geachte Heer,

Hierbij dien ik klacht in wegens het niet toepassen van de nieuwe selectieprocedures omtrent het gebruik van banen op zondag 9 mei.
Volgens deze procedures dient op zondag van 06 uur tot 17 uur opgestegen worden vanop de baan 20. Ik baseer me hiervoor op uw antwoord RE5432 per mail van 26/04/04.
Gisteren zondag 9 mei 2004 werd zeker vanaf 12 uur 30 continu opgestegen vanop de 25R. Wat er voor 12 uur 30 gebeurde, weet ik niet daar ik niet thuis was.
Deze schending van de afspraken lijkt me eigenaardig gezien het gisteren toch ongeveer windstil was.
Mag ik U daarom vriendelijk verzoeken mij mee te delen om welke reden de procedure voorzien in het spreidingsplan gisteren niet gevolgd werd?
Ik hoop op een spoedig antwoord en groet U vriendelijk.

Vriendelijke groet,
J.F. D.C.
Machelen/Diegem