“IK VREES DAT VERHOFSTADT IN DE NOORDRAND EEN WONINGARME ZONE WIL CREËREN”

BRIEF DD. 10 MAART 2003

                                                                                    

                                                                                                                  Aan dhr Guy Verhofstadt, Premier

                                                                                                                 Wetstraat 16

                                                                                                                 1000 Brussel

 

Mijnheer de Premier,

 

Toen ik in het nieuws van 24 Januari de nieuwe regeling vernam aangaande de nachtvluchten was ik zeer verheugd.

Hierin huldigt  U het principe van de spreiding en dat een vliegtuig zo snel mogelijk de directe route naar zijn bestemming moet nemen en ik dacht dat de rust van voor het jaar 2000 in onze regio zou terugkeren.

Groot was mijn ontgoocheling toen ik de volgende dagen de tekst van het akkoord zag.

Wij als Noordranders worden door dit akkoord gelukkig gemaakt met een dode mus

-De concentratie boven de Noordrand blijft praktisch ongewijzigd met de uitzondering dat de spreiding begint boven Meise i.p.v boven Wemmel.

-Er komen wel 2 nieuwe routes bij; een over Brussel en een over de Oostrand maar wel met de restrictie dat deze enkel overvlogen worden met toestellen met een QC kleiner dan 4.

Ik ben ontgoocheld om de volgende punten:

-De S bocht juist na het opstijgen blijft.

Hierdoor moeten de vliegtuigen een veel langere afstand afleggen alvorens ze de hoogte bereiken waarbij het geluidsniveau aan de grond acceptabel is. Bij het verdwijnen dan de S bocht zouden er minder gehinderden zijn.

-De Noordrand blijft met de luidruchtigste toestellen opgescheept.

-Bij het raadplegen van de web-site van BIAC kom ik tot de bevinding dat 70 à 80 % van de toestellen gebruikt gedurende de nacht een QC groter dan 4 hebben waardoor de 2 bijkomende routes praktisch ongebruikt zullen blijven.

Wie garandeert dat er niet meer toestellen met een QC groter dan 4 gebruikt worden.

Wie gaat dat controleren. Wat zijn de voorziene sancties en wie gaat ze doen toepassen.

-Het hardnekkig verzet van Minister Durant om de nieuwe regeling toe te passen. Zie het antwoord van minister Durant via minister Tavernier aan de heer George Dallemagne in de kamer op 20 februari en het opschorten van de opdracht aan Belgocontrol voor het invoeren van het nieuwe akkoord (krant van 8 Februari.)

Eveneens constateer ik dat ook het aantal dagvluchten over de Noordrand sinds 2000 enorm zijn toegenomen ondanks de afname van het aantal vliegbewegingen in Zaventem.  Wij voelen ons nog altijd gediscrimineerd.

 

Ik heb het vermoeden, en daarin sta ik niet alleen, dat er in de regeringen (federale, Vlaamse en Brusselse) een scenario bestaat om in de Noordrand een bewoningsarme zone te creëren, een zogenaamde spookzone, om daarna alle dag en nachtvluchten langs deze route te laten verlopen en daardoor de overname van Biac door buitenlandse inversteerders aantrekkelijk te maken..

De bevolking van de Noordrand wordt langzamerhand met dit idee vertrouwd gemaakt door het akkoord van 2000 dat door het akkoord van 24 Januari 2003 theoretisch iets gemilderd wordt gezien het grote protest van de Noordranders.

Ik voel mij gesterkt in dit vermoeden door de hardnekkigheid waarmee minister Durant vasthoudt aan de concentratie, het isolatieprogramma en het onteigeningsprogramma.

Een dergelijke spookzone is geen unicum voor België en is reeds gecreëerd bij de luchthaven van Bierset met de problemen bij de geïsoleerde huizen en het spookdorp Saint George. Kijk welke drama’s dit veroorzaakt heeft.

 

U spreekt steeds over Toscane waar U zo graag verblijft. Wat zou Uw gevoel en reactie zijn indien de autoriteiten met één pennentrek  deze streek onleefbaar zouden maken.

Ik verwacht hierop geen schriftelijk antwoord, maar een antwoord in de lucht

 

Vriendelijke groeten.

H. D. B. - Wolvertem