EEN REGIONALISATIE VAN DE LUCHTHAVEN ZAL AL ONZE GRIEVEN OPLOSSEN (CFR. VLD)? POLITIEKE INVLOED KAN SPREIDINGSPLAN NOG STEEDS DOEN WANKELEN

MAIL dd 9.5.2004

Geachte Minister Anciaux,

Groot is mijn ontsteltenis wanneer ik in de pers of op het web de volgende titels lees:
* 06/05/2004 : Anciaux is formeel: Geen nieuwe hinder voor Noordrand, geen nieuw spreidingplan, windnormen is geen
regeringsbeslissing.

* 06/05/2004 : Anciaux garandeert nog altijd dat zondag vliegvrij blijft.
* 05/05/2004 : Volgens Minister Anciaux heeft 9-puntenplan geen enkel invloed op verdeling tussen verschillende zones afgesproken in spreidingsplan.

Ik vrees dat ik hier alweer een belangrijk (of fictief) hoofdstuk gemist heb uit het debacle van de lawaaihinder veroorzaakt door de luchthaven. Het is uiteraard een persoonlijke interpretatie maar ze moet me toch eens van het hart en graag had ik toch een
antwoord gehad op een aantal van de vragen die ik mij stel.

1) Is het misschien niet zo dat onder politieke druk van onze aller Louis Michel, letterlijk en figuurlijk uiteraard hét politieke zwaargewicht, een groot aantal van de weekend vluchten alweer naar de Noordrand afgewimpeld zijn ? Is het niet zo dat
onze aller Louis Michel, Minister van Buitenlandse Zaken en dus uiteraard dé meest geschikte persoon om zijn mening eens te uiten over het spreidingsplan er in geslaagd is om de Noordrand alweer te verheffen tot het scala van de hinderlijke vluchten ?

2) Is het niet zo dat hoger vermelde uitlatingen in de pers een zekere graad van demagogie bevatten ? Dit in de mate dat elk
rationeel en luisterend oor de volgende vaststellingen heeft kunnen doen dit weekend:
- geen invloed op verdeling ==>  we hebben zowel gisteren als vandaag  weer een prachtig concert mogen aanhoren van een ruime waaier aan vluchten terwijl ik moet toegeven dat we twee weken geleden voor het eerst in maanden eens een relatief kalme zondag gekend hebben. De kalmte is helaas echter van bijzonder korte duur geweest.

- zondag vliegvrij ==>  hoe komt het dan dat ik vandaag tussen 11:15 en 11.45 exact 7 vluchten heb kunnen waarnemen waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat we na 11:45 geen vluchten meer gehad hebben ... ik heb ze alleen niet meer opgeschreven

- geen nieuwe hinder voor de Noordrand ==>  ik zou er toch wel op willen wijzen dat dankzij het verleggen van de draaihoogte van 1700 naar 700 de vliegtuigen die opstijgen via route 20 weer radicaal en bovendien op lage hoogte over Grimbergen scheren met uiteraard alweer een prachtig oorverdovend lawaaiconcert tot gevolg.

3) Is het niet zo dat verscheidene partijen de lawaaihinder als (al of niet verborgen) agendapunt hanteren voor de op stapel
staande verkiezingen ... met alweer de omwonenden als rechtstreeks dupe ???

- Louis Michel zal wel een aantal stemmen gehaald hebben in de Oostrand maar uiteraard gaat dit weer ten koste van de noordrand waar hij uiteraard geen of weinig stemmenpotentieel heeft.

- CDH flirt openlijk met de MR en heeft trouwens de MR burgemeesters opgezet om binnen eigen rangen eens te gaan lobyen ==> wijst dit misschien op een eventuele coalitiewissel binnen wet Waals gewest ??? Enfin de toekomst zal dit wel uitmaken

- De groenen (vnl. ecolo dus) weten het weer beter dan al de rest (ze hebben blijkbaar nog niet veel geleerd uit hun vorige
verkiezingsnederlaag) en gebruiken de problematiek om het politiek imago af te breken van de huidige bewindvoerders.

- de VLD gebruikt de problematiek om de communautaire twisten nog eens wat aan te wakkeren. Uiteraard zal een regionalisatie van de luchthaven al onze grieven oplossen ... laat me niet lachen ik kan alleen maar hopen dat dit een verborgen manier is om Brussel te verplichten om ook een aantal vluchten op zich te nemen. Ik hoop dit van harte want moest dit niet het geval zijn en de luchthaven geregionaliseerd wordt denk ik dat er maar een ding meer opzit en dat is verhuizen ...

4) Finaal had ik graag ook een aantal vragen gesteld omtrent de DHL problematiek ==>  Waarom krijgt dergelijk bedrijf een monopolie om de nachtrust van duizenden mensen te storen terwijl elke modale mens de politie op zijn dak krijgt als de stereo te luid staat om 22:15 ????

Welke Brakelse dorpsidioot heeft ooit dergelijk vrijgeleide gegeven voor de creatie van ... jobs. Die drie puntjes wijzen alleen op het feit dat ik de indruk heb dat er nooit een degelijke kosten-baten analyse gebeurd is omtrent de inplanting van DHL op
de luchthaven van Zaventem. Ok we betalen de prijs van "slechte" eslissingen uit het verleden maar als ik dan hoor dat DHL vandaag openlijk chantage pleegt op de regering door te gaan flirten met Leipzig en door te gaan aankondigen dat ze enkel in Brussel willen blijven op voorwaarde dat de nachtvluchten nog verder mogen uitgebreid worden ... stel ik mij toch de vraag heeft er hier nog niemand de exacte rekening gemaakt ? Je moet toch geen wiskundig wonder zijn om te weten dat het permanent verstoren van de nachtrust van ettelijke duizenden mensen een maatschappelijke KOST heeft te wijten aan productiviteitsvermindering, ziekte, ergernis, agressie ... Word het niet stilaan tijd om eens een krachtig antwoord te geven en een Néé te poneren aan ongebreidelde groei ten koste van alles en iedereen ? Sowieso ik ben de mening toegedaan dat de jobs die zouden gecreëerd worden van tijdelijke duur zouden zijn want laat ons een kat een kat noemen ... vroeg of laat gaat DHL toch delocaliseren naar een of ander lage-loon land.

Om toch iets of wat af te sluiten met een positieve noot wil ik toch wel opmerken dat ik uw houding bijzonder geapprecieerd heb in dit toch wel bijzonder netelige dossier maar ik vrees dat de strijd nog niet volledig gestreden is. Blijkbaar kan de invloed
van enkelen vandaag het spreidingsplan nog steeds doen wankelen op haar fundamenten en resulteren in een politieke krachtoefening tussen Noord, Oost , Brussel, Waal, Vlaming ...

Laat ons de krachten bundelen en voor eens en altijd met sterke hand een aantal maatregelen doorvoeren waar ALLE betrokken partijen op zitten te wachten te beginnen met:

* de volledige afschaffing van de nachtvluchten
* opstellen van een geluidskadaster
* opleggen van strengere geluidsnormen voor de vliegtuigen en eveneens het strenger controleren van eventuele afwijkingen van
uitgetekende routes

* eventueel aanleggen van andere pistes over niet bevolkte regio's
* een nieuwe luchthaven of betere samenwerking met andere luchthavens rondom ons (Parijs is op 1 uur met de trein ==> alleen het inchecken duurt al zo lang in Zaventem)

*  ...

Kortom het weer leefbaar maken van de rand rond Brussel ! Met vriendelijke groeten,

L.D.G.
1850 Grimbergen