VAN TWEE NACHTVLUCHTEN SCHUDDE ONS HUIS ALS BIJ EEN AARDBEVING, MET VRESELIJKE TRILLINGEN

MAIL dd 9.5.2004

Beste,

Verleden nacht was ook vreselijk voor mij. Ik kamp met het probleem dat ik aan donkerblindheid lijdt, met andere woorden als ik niet echt licht maak en dus mijn man wakker maak kan ik niet precies zien hoe laat het is, maar ik weet dat er een ongeloofelijk aantal  vliegtuigen kort op elkaar opstegen (ik was begonnen te tellen maar was na een tijdje de kluts kwijt). Ik vermoed rond de 3 uur en dit heeft lang geduurd, 2 ervan zouden zelf doven wakker gemaakt hebben want ons huis was net
zoals bij een aardbeving, hetzelfde fenomeen nog erger kwam er rond 5 uur (schatting omdat de verwarming begon) door een luidruchtig toestel met vreselijke trillingen.
Ik had nog niet gereageerd want dacht dat ze ons dat mischien aangedaan hadden omdat een noordenwind voorzien was voor heden, inderdaad we hebben ervan genoten.

Groetjes en bedankt
F.D.
Diegem

LAPT BIAC SPREIDINGSPLAN AAN ZIJN LAARS? WAAROM WORDEN WIJ 's NACHTS LUIDRUCHTIGER OVERVLOGEN DAN OOIT TEVOREN?

MAIL 8/9.5.2004

Aan de Heer Raf De Baerdemaeker
Nederlandstalig Federale Ombudsman

Geachte Heer,
Beste Raf,

Zonder enige twijfel 'genieten' we de laatste weken wat minder lawaai in de omgeving van de luchthaven.
Om het klein beetje dat we thans verworven hebben voor de toekomst te vrijwaren, richt ik mij dan ook onmiddellijk tot U om overdreven hinder te melden. Met de gedachte in het achterhoofd dat BIAC zich in het verleden nooit aan de afgesproken regels gehouden heeft en ons gedurende jaren in het geniep meer en meer last bezorgde, hoop ik dat U mijn argwaan zal begrijpen.
Graag ontving ik een verklaring voor de volgende hinder:
1.
Op donderdag 8 april om 16u40 steeg een vliegtuig van een mij onbekend type op over de 25R richting noordrand. Het maakte zulk oorverdovend lawaai dat ik mij niet kan voorstellen dat dit toestel niet zou behoren tot de lijst van verboden vliegtuigen op Zaventem.
Hoe komt het dat dergelijke toestellen nog bewegingen kunnen uitvoeren op Zaventem?
2.
Op vrijdag 9 april omstreeks 00u30 was er voor geruime tijd binnen in de woning luid grondlawaai waarneembaar. Dit komt regelmatig voor in de wijk 'Drie Linden' waar ik woon en zeker bij Oostenwind.
Wat is de oorsprong van dit grondlawaai? Gebruikt BIAC in plaats van de reeds lang beloofde proefdraaihall naargelang de omstandigheden verschillende plaatsen op de luchthaven om proeven uit te voeren of motoren warm te draaien?
3.
Dezelfde nacht iets na 03u30 werd ik gewekt door een vanop de 25R luid opstijgend vliegtuig. Hiermee was de kous niet af want tot ongeveer 04u30 stegen er regelmatig, het ene al luidruchtiger dan het andere maar toch continu 'te luid' voor het nachtregime, vliegtuigen via de 25R op.
Overschreden deze vliegtuigen de geluidsnormen? Is het normaal, dat niettegenstaande het spreidingsplan, er toch nog zo druk 's nachts via de 25R opgestegen wordt?
4.
Regelmatig is er 'nieuwe' geluidsoverlast in de Diegem (in het bijzonder in het gedeelte van de gemeente boven de spoorwegbrug en bijgevolg ook in Haren) van vliegtuigen die opstijgen over de 20 en vroeg afzwenken naar rechts richting Noordrand. Deze toestellen vliegen over Diegem en Haren op geringe hoogte en produceren in dit gebied nog een behoorlijk
geluidsniveau.
Dit is een nieuwe overlast voor Diegem en Haren.
Werd hiermee rekening gehouden bij het opstellen van het spreidingsplan?

Ik dank U bij voorbaat voor de aandacht die U aan mijn vragen besteedt.
Ik denk dat iedereen, zowel de uitbaters als de omwonenden van de luchthaven, er baat bij hebben dat de thans bereikte afspraken strikt nageleefd worden en iedereen blijft open staan voor de onontbeerlijke verbeteringen die er in de toekomst nog moeten gebeuren.
Met vriendelijke groet,



J.F. D.C.
B 1831 Machelen (Diegem)