DIT IS EEN VOOR EEN OMBUDSMAN WEINIG OBJECTIEVE VOORSTELLING VAN ZAKEN

MAILs dd 8 NOVEMBER 2003

Geachte heer Touwaide,

Ik vind dat u reeds in de aanhef van uw expose voor 12.11 een foutieve voorstelling van zaken geeft wanneer u het heeft over de "route Chabert". U "vergeet" eerst te vertellen dat de vliegtuigen met een bestemming in het Zuidwesten (Chièvres) dag in dag uit langs de gemeente van de Minister in het Noordwesten werden "omgeleid" ipv rechtdoor naar hun bestemming over Brussel.

De vliegtuigen met bestemming Chièvres horen niet thuis in de Noordrand en dat weet u beter dan wie ook! Wat u schrijft is dan ook een ongeoorloofde misleidende voorstelling van zaken.

U hebt blijkbaar ook heimwee naar de Durant-periode met het concentratie-idee en de vrijwaring van Brussel ...

Ook wanneer u stelt dat de nachtvluchten van de Noordrand naar de Oostrand zouden zijn verplaatst, vergeet u te vermelden dat ze eerst van de Oostrand naar de Noordrand werden verplaatst en dat nu beide zones elk even zwaar belast zijn en Brussel een klein stukje nachthinder met de lichtste vliegtuigen draagt.

Ik vind dit voor een ombudsman een weinig objectieve voorstelling van zaken.

 

H. T.-W.

Madame,

Je regarde mes documents historiques, je ne pense pas que quelqu'un soit intervenu à un moment pour que les vols vers Chièvres soient déviés, je pense qu'ils ne sont jamais passés sur Bruxelles avant la fameuse décision du 22 juillet 1974, ce qui est une nuance importante et dénote de votre part une méconnaissance historique totale.

Par contre, pour quelle raison ne sont-ils jamais allés tout droit dès l'inauguration de l'aéroport, je ne le sais pas.

Mes références historiques me disent pourtant que les hélicoptères Sikorsky assurant la desserte Allée Verte-Paris survolaient bien tout Bruxelles.

Je pense que vous ne saisissez pas la nuance importante.

Philippe TOUWAIDE

Licencié en Droit Aérien

Directeur du Service de Médiation pour l'Aéroport de Bruxelles-National

 

Geachte,

Betreft de officiële beschrijving van de Route Chabert (zie document in bijlage)..

Voor uw informatie: SYl = huidige CIV

U kan mij misschien vertellen wat er tussen 1971 en 1974 is gebeurd? Ik veronderstel dat Chabert dus amper 2 dagen op 7 gecorrigeerd heeft.

Groeten,

J. T.-W.

 

Geachte heer,

Ik heb route-beschrijvingen van de jaren '70: alles rechtdoor over Brussel (tot Anderlecht) tot 3000 voet en dan rechtstreeks naar het baken van bestemming.

Hoogachtend,

H. T.-W.

Geachte,

U telt 100% van de vertrekken over Brussel. Het kan er dus alleen maar op verbeteren ... Het gaat hem om die 1,2% rechtdoor. Al de rest wordt op dit ogenblik zo snel als technisch mogelijk opnieuw naar Vlaanderen gestuurd, zelfs de 15 à 20% vliegtuigen die in functie van hun bestemming rechtdoor zouden moeten. Waarom bv geen 33% rechtdoor, 33% rechts en 33% links?

H. T.-W.