(GASTON, afzonderlijk)

BELGOCONTROL EN AMINAL KUNNEN NU AL VRIJ GOED ZIEN WIE DOOR WAT GEHINDERD WORDT

MAIL dd 8 JULI 2003

Geachte,

Ze kunnen inderdaad nu al vrij goed zien wie door wat gehinderd wordt:

Vlarem legt geluidscontourberekeningen op, deze moeten minstens elk jaar gemaakt worden. Ze maken die met INM software (Integrated Noise Model) van FAA, versie 5.1 of hoger.

De geluidscontouren van de afgelopen jaren staan in het tussentijds rapport 'Nachtvluchten' van 'Probru II'. Ze zijn getekend op een kaart waarop je via kleurverschillen de bevolkingsdichtheid ziet, er staan ook gemeentegrenzen op.

Ze berekenen ook hoeveel gehinderden binnen een bepaalde contour wonen. Er is dus een koppeling met bevolkingsaantallen. Of dit wijk per wijk is weet ik niet.

Maar dat alles is niet belangrijk. Het maakt niet uit WELKE WIJK gehinderd wordt, iedereen moet gewoon evenveel krijgen. Wat dus van belang is: de contouren hebben de vorm van ezelsoren, tot ver voorbij de luchthaven, terwijl het op zo kort mogelijke afstand van de luchthaven concentrische cirkels zouden moeten zijn.

In het voornemen van de regering om wijk per wijk te willen weten wat de impact is kan je minstens twee dingen zien.

1) Ofwel willen ze vertrekken van de beschrijving van de huidige toestand om de verbeteringen te kunnen beoordelen, maar dat zeggen ze zo niet. En er zijn contouren van het verleden, dus je kan de verbeteringen beoordelen door die contouren te vergelijken.

2) ofwel willen ze bepalen welke wijken in aanmerking voor isolatie.

3) ????

Vriendelijke groeten,

M.