SNELLER OPSTIJGEN VAN 25 R?

MAIL dd 8.7.2003

Beste,

Hieronder een berichtje uit De Standaard van vandaag.

1) In dit bericht staat te lezen dat de vliegtuigen die de piste 25R gebruiken sneller zouden moeten opstijgen.

Wat ik bij ons constateer is dat dit volgens mij eerder theorie dan praktijk kan zijn.

De (verplaatste) bakens van de dalende vliegtuigen die over Meise komen, laten volgens mij niet toe dat opstijgende vliegtuigen sneller hoogte winnen.

Zit daar ook geen probleem ?

Mvgr.

P. v. W.

Wolvertem

UIT DE STANDAARD ONLINE.

"Nachtvluchten

De spreiding van de nachtvluchten - een eis van de Vlamingen - komt er nog niet meteen. Eerst wordt een studie uitgevoerd die wijk per wijk moet onderzoeken wat de impact is van de vluchten. Doel is om de overlast te verminderen en uiteindelijk tot een evenwichtige spreiding te komen. De vluchtroutes en de vluchtprocedures zouden dan op termijn moeten veranderen.

Noordrand

Ondertussen wordt de noordrand rond Brussel - die momenteel de meeste vluchten te verwerken krijgt - wat ontlast. Sommige vluchten dienen voortaan de oostrand te volgen, andere moeten meer het traject van de Brusselse ring volgen.

Dezelfde procedure en evaluatie van de nachtvluchten zou ook voor de dagvluchten worden toegepast.

Ook worden meer taksen geheven op luidruchtige toestellen en moeten vliegtuigen die de piste 25 in Zaventem gebruiken sneller opstijgen."

DE UITLEG VAN EEN KUNDIGE NOORDRANDER

Landende en stijgende vliegtuigen worden als volgt uit mekaar gehouden: een vliegtuig dat opstijgt mag slechts tot maximum 6000 voet stijgen. Het landend verkeer blijft op 8000 voet. Dat wordt de verticale separatie genoemd, die moet 2000 voet bedragen.

Stijgende vliegtuigen zitten ter hoogte van Meise op ongeveer 3000 voet ('s nachts, info ombudsman), in bepaalde gevallen misschien op 4000 voet

(als we de radartracks mogen geloven).

Er is dus nog ruimte om sneller hoogte te winnen, als de landende vliegtuigen inderdaad op 8000 voet gehouden worden tot ze ver genoeg uit

de buurt van het opstijgend verkeer zijn. Er is ook een horizontale separatie: vliegtuigen die minder dan 2000 voet in hoogte verschillen moeten minstens 5 nautical mile van mekaar verwijderd blijven (meer dan 9 km dus).

Vriendelijke groeten,

M.V.

Grimbergen