REACTIE OP 10-PUNTENPLAN BAL: ALS ZWAAR GEHINDERDE NOORDRANDBEWONERS ZICH TEGEN VERGOEDING ELDERS MOETEN VESTIGEN BETAALT BRUSSEL DAT DAN?

MAIL dd 8.5.2004

Een redenering vanuit de portemonee bekeken:

Bruxelles Air Libre vraagt dat er niet over Brussel gevlogen wordt, en dat degenen die dan wel overvlogen worden zich elders zonder kosten moeten kunnen installeren (uit het 10-puntenplan van BAL: "Indemnisation des personnes les plus exposées, qui doivent pouvoir s'installer ailleurs sans frais. Refus de tout permis de bâtir résidentiel, sous ces couloirs aériens prioritaires obligatoires").

Dat wil zeggen dat de Brusselaars een voordeel krijgen (geen vertrekken of landingen) en dus ook de kosten die daaraan verbonden zijn moeten dragen. De overvlogenen moeten immers 'sans frais' zich elders kunnen installeren. Het geld kan niet van de federale belastingbetaler komen, want dan betalen de overvlogenen mee. M.a.w. wie op gelijke afstand van de luchthaven woont en niet overvlogen wordt draagt de kosten. De vervuiler betaalt.

Alle zones rond Brussel zijn dichtbevolkt, de kosten voor de Brusselaars zullen hoog oplopen.

Hoeveel moet er 'opgehaald' worden: als er geconcentreerd wordt over de Noordrand moeten Diegem, Haren, NOH, Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Merchtem onteigend worden.

Als er geconcentreerd wordt over de oostrand (baan 20) dan gaat dan spreken we over Nossegem, Sterrebeek, Tervuren, Huldenberg. Om de kosten te beperken maken vluchten naar het Noorden en Noordwesten de bocht rond Brussel langs de zuidkant, over de onbevolkte 'Forêt de Soignes'.

In beide gevallen moet een landingszone onteigend worden. Isoleren kan niet want we spreken hier immers ook en vooral over de dagvluchten en je kan geen tuinen en straten en speelpleinen isoleren. Als je niet kan buitenkomen dan is de oplossing niet 'sans frais'.

Het aantal woningen in deze gemeenten is ongetwijfeld terug te vinden.

Dan kan via een steekproef bepaald worden hoeveel de Brusselaar bereid is om te betalen om niet overvlogen te worden. Zolang dat minder is dan de kosten voor onteigening is elke vraag om over een bepaalde zone niet te vliegen onterecht en niet realiseerbaar. Zolang de concentratiezones niet volledig onteigend zijn kan geen enkele concentratie plaatsvinden.

V.M.
Grimbergen