Nacht wo-do, 6-7/12: minstens 16 vluchten tussen half 4 en vijf uur met zijwind van meer dan 20 kn: stoten tot 26 kn. Waarom werd preferentieel baangebruik opnieuw niet toegepast? Er wordt vanaf baan 25R onverantwoord onveilig gevlogen.


Klacht nachtvluchten 6-7/12 /2006

T.a.v de Ombudsdienst

Mevrouw, Mijnheer,

In de nacht van woendag 6 op donderdag 7/12 was het niet te harden.
Wakker geschud om 3.25 uur en wakker gehouden tot 5 uur door een 16-tal overvluchten waaronder wel een paar zeer luidruchtige.
Nog eens gewekt om 5.45 door een zeer luidruchtige overvlucht.
Uit de onvolledige boordtabellen kan ik enkel opmaken dat er tussen 3 uur en 5 uur 23 vluchten vertrokken zijn.
Dus zijn er hier zeker of meer dan 67% van de vertrekken overgevlogen.
Uit deze tabellen maak ik ook op dat alle vluchten op een na vertrokken zijn van baan 25R, dus het preferentieel baangebruik werd weer eens niet toegepast.

Uit de windtabellen maak ik op dat de wind uit het zuiden kwam, namelijk 190° met windstoten tot 30Kn, hetgeen een zijwind geeft van bijna 26Kn, terwijl de norm 20 Kn is, dus werden de windnormen voor baan 25R meermaals overschreden.
Wanneer ik dit zie kan ik enkel constateren dat de veiligheid een lachertje is, zeker bij gebruik van baan 25R
Bestemmingen:
Deze 17 geconstateerde overvluchten zullen zeker niet als baken HELEN (route volgens "Fiche d'information 2.18" boven Wolvertem) gehad hebben.
Ik kan mij langs om minder van de indruk ontdoen dat, in tegenstelling tot wat er beweerd word, de vluchten vertrekkend van baan 25R geconcentreerd vliegen tot voorbij Grimbergen en dat zeker de vluchten bestemd voor het Oosten en voor baken CIV minstens 4 Km ten noorden van de ring R0 vliegen.
Kunt u mij de radartracks van deze nacht bezorgen?
Is de website van Biac buiten dienst?
Wanneer krijgen we op de website van Brussels Airport de volledige boordtabellen?

E. V.
Wolvertem