NOG IEMAND DIE GEEN TRACKS KAN LEZEN, DENKT DAT NOORDRAND = DIEGEM (DAT ALS ENIGE IN VERLENGDE STARTBAAN LIGT), DAT WE OOSTRANDHINDER MISKENNEN EN DAT ER ALLEEN HEREN VRIJWILLIGERSWERK DOEN

MAIL dd 7.6.2004

Heren,

Hoe komt u in Gods naam aan de cijfers die u steeds weer gebruikt in uw diverse berichten?
U doet het voorkomen dat de oostrand nauwelijk gehinderd wordt Als voorbeeld  in bijlage , maar u kan het een en ander natuurlijk zelf nader bestuderen op de website van het Brussels instituut voor milieubeheer, de officiele meetresultaten van een van de geluidsmeters (nmt 38) in Sint Pieters Woluwe voor de periode 17 april -15 mei waar uit  blijkt dat hier overdag permanent tussen de 60 en 90 vliegtuigen overkomen (met veel lawaai)  via de 25R en wij hier ook zeker niet gespaard worden door de nachtvluchten
Ik hoef u niet te vertellen hoeveel dat er zijn (want gewoon 100%) op de zaterdagen dat de 02 gebruikt wordt

http://www.ibgebim.be/nederlands/contenu/content.asp?ref=1615

Uiteraard heeft de Noordrand enorme hinder, dat is erg pijnlijk maar natuurlijk erg logisch gezien veel van de betrokken gemeentes in het verlengde liggen van de belangrijkste pistes Volgens mij inschatting  verwacht u feitelijk wel de baten (tewerkstelling) maar niet de lasten  van Zaventem
Is dat dan een redelijke vraag?
Groeten
T.S.
B 1150 Brussel

  10 BOODSCHAPPEN AAN:

  - de SP.a, Johan Vande Lanotte,

- de VLD, Patrick Dewael, Bart Somers,

- Bert Anciaux,

- de Bestendige Deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant

- de Franstalige politici

- de burgemeesters van de Noordrandgemeenten

- Belgocontrol

- Biac

- Pierre Klees

- de anti-spreidings-actiegroepen.

  1.Boodschap aan de SP.a en aan Johan Vande Lanotte

  "Denk aan de sociale en gezondheidsaspecten. Overstijg het korte-termijn economisch geldgewin bij de verkoop van BIAC en denk aan wat die 215 doden per jaar en die 149 miljoen euro aan echte sociale drama's betekenen in de Vlaamse rand!"

  2.Boodschap aan Bert Anciaux:

"U bent nog de enige die het dossier bekijkt vanuit de belangen van alle omwonenden in plaats van alleen door de bril van de hardste schreeuwers.
Houdt het been stijf en blijf bij uw eerste spreidingsplan: u hebt in dit dossier nog steeds het roer in handen.U kunt nu al, perfect binnen het regeerakkoord, via de windnormen alsnog voor minder discriminatie zorgen."

  3.Boodschap aan de VLD:

"U schuift het dossier sinds 2002 als een hete patat door. U doet NIETS om de getroffenen in de Vlaamse rand te ontlasten en u verhindert mee dat de Vlaamse minister-president zijn verantwoordelijkheid neemt."

  Boodschap aanPatrick Dewael:

"Wordt eindelijk eens iemand die een tegengewicht vormt voor die andere vice-premier: Louis Michel, die z'n nek wel heeft uitgestoken en er een ondemocratisch 9-punten reddingsplan heeft uitgesleept voor de minder getroffen regio in de Vlaamse Rand."

  Boodschap aan Bart Somers:
 
"Schiet de Brusselse geluidsnormen via de Raad van State mee af en maak er nieuwe, democratische! Waar wacht u op om de meest getroffen zone te helpen?"

  4.Boodschap aan de dames en heren van de Bestendige Deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant.

"In uw handen rust een grote verantwoordelijkheid voor de toekomst van de inwoners van Vlaams-Brabant: Noord- én Oostrand.

Bijna 5.000 Vlaams-Brabantse gezinnen namen de moeite om u met een bezwaarschrift te laten weten dat de verlenging van de milieuvergunning van BIAC met een 'carte blanche' voor 20 jaar NIET kan.

Neem nu voor iedereen de juiste beslissing."

  5.Boodschap aan de Franstalige politici:

"Geloof niet dat u alle hinder op Vlaanderen zult kunnen afwentelen, zelfs al wordt Brussels National Airport een Vlaamse luchthaven.

Geloof niet dat de situatie in de Vlaamse Rand nu leefbaar is: ze is het NIET.

Want als er volgens u zelfs geen draagvlak is voor

- 2 vluchten per inwoner per nacht en

- 2 vluchten per inwoner per uur overdag,

hoe kúnt u dan volhouden dat het wél leefbaar is om alles dag en nacht over één zelfde gebied te sturen?"

  6.Boodschap aan de burgemeesters van de Noordrandgemeenten:

"De Vlaamse politici laten u en uw burgers in de kou staan en het vuile werk opknappen.

Moed en volharding."

  7.Boodschap aan Belgocontrol:

"Maak de middelen vrij waarover u zeker beschikt en zorg dat uw verkeersleiders de nodige IT-infrastructuur krijgen om eindelijk via vijf routes vanaf het einde van elke startbaan te kunnen spreiden ipv vertrekkende vliegtuigen te mitrailleren achter elkaar, op één lijn, over één piste: de 25R.

8.Boodschap aan het management van BIAC en aan de toekomstige nieuwe aandeelhouders:

"Besef dat na de verkoop, als de Staat nog maar 30% in handen houdt (25% voor de Federale Staat en 5% voor de Brusselse en Waalse Regio) u niet anders zult kunnen dan evolueren naar een duurzaam ondernemerschap. U mag nu de mensen nog als 'onbelangrijk' behandelen en u wordt hierin 'broederlijk' gesteund door de SP.a en de PS. U màg hopen dat de overheid een overnemer straks vrij spel geeft om gedane onhaalbare beloftes toch te kunnen waarmaken.

Maar u zult niet altijd de huidige beleidsvoerders hebben die nu BIAC in de etalage hebben gezet en die u als luchthavenuitbater in hetzelfde megalomane avontuur zullen storten als Sabena. De toekomst ligt in duurzaam beleid, niet in een uitzichtloze vuilbak-concentratiepolitiek."

  9.Boodschap aan Pierre Klees:

"Het is begrijpelijk dat u denkt dat er 'slechts' 10.000 gehinderden zijn en dat oordopjes volstaan. U denkt nog in vliegtuigjes van 50 jaar geleden gezien uw leeftijd en gezien uw woonplaats: Ukkel. U weet blijkbaar niet meer wat er over de getroffen regio's vliegt. U moet ook de gedane investeringen in pier en verkeerstoren afschrijven als 'stranded cost'. U heeft zich vergist. De luchtvaart wordt nooit meer wat ze was en een luchthaven midden in een verstedelijkt gebied kan niet ongebreideld groeien."

  10.Boodschap aan de anti-spreidingsactiegroepen.

"+ D-Day U laat nu uw ware gelaat zien: meer dan ooit schaamteloos NIMBY. U bent niet tégen spreiding: u komt deze zondag openlijk op straat vóór concentratie door slechts één van de zes banen te gebruiken voor vertrekken en ook slechts één voor landingen.

Moest Brussel echt solidair zijn met de Oostrand, er zou meer over Brussel gevlogen worden."


     Daedalus
                 Actie Noordrand

0499/34 92 09
             0494/21 68 81