IN HET ONDERHANDELINGSPROGRAMMA STAAT GEEN ENKEL PUNT AANGAANDE NACHT- EN DAGVLUCHTEN

MAIL DD ZATERDAG VAN E.V. AAN BERT ANCIAUX, 7 JUNI 2003

Geachte Heer Anciaux

In de stemtent te Meise op 27-04-2003 en in de kiespropaganda hebben alle Vlaamse partijen gezegd dat de problematiek van de luchthaven van Zaventem in het regeerakkoord moest komen. De mandatarissen van Sp.a-Spirit, waaronder U zelf, verklaarden dat ze:

"Niet in een federale regering zouden stappen als het probleem van de dag en nachtvluchten niet op voorhand zou geregeld zijn".

In de media werd het onderhandelingsprogramma voor de volgende regering gepubliceerd en hierin vind ik geen enkel punt aangaande de dag- en nachtvluchten. Wel over isolatie, terwijl het ondertussen toch voldoende duidelijk zou moeten zijn dat dit niet realistisch is om 12.800 woningen te isoleren! Niet op gebied van kostprijs. Niet binnen een aanvaardbare termijn.

Hieruit leid ik af dat het, tegen alle gezond verstand in, nog steeds de bedoeling is om de huidige toestand van concentratie te laten bestaan, en zelfs om nog verder te concentreren, en dat wij Noordranders gebruikt worden als pasmunt voor een of ander onderdeel van het regeerakkoord ondanks alle beloften.

De nationale luchthaven is van cruciaal belang voor Brussel als hoofdstad van Europa en als vestigingsplaats van het hoofdkwartier van de Navo en eveneens voor de werkgelegenheid in de regio rond Zaventem en zeker ook voor het Hoofdstedelijk gewest Brussel.

 Zoals de zaken er nu voorstaan is er veel kritiek op onze nationale luchthaven en in het bijzonder voor wat de geluidshinder betreft rond de luchthaven en in twee regio's (Noord- en Oostrand).

De concentratie en het bijhorende protest is nadelig voor de bovenvermelde functies.

Het akkoord van 24 januari heeft voor het grootste deel van de gehinderden van de Noordrand geen verbetering opgeleverd en aan het probleem van de dagvluchten is helemaal niets gedaan.

In eerste instantie zou men moeten terugkeren naar de vliegroutes van voor 2000 met behoud van de goede dingen t.t.z de beperking van het aantal nachtbewegingen en het aan de grond houden van de lawaaierige toestellen zoals de B727.

Hierna kan men overgaan naar een degelijk uitgewerkte oplossing waarbij de lasten over de ganse omtrek rond de luchthaven verdeeld worden zonder discriminatie van regio's of personen.

Men zal uiteindelijk moeten overgaan naar een volledige spreiding om te voldoen aan de toekomstige Europese 'Lden'-geluidsnormen.

Vriendelijke groeten.

E. V.

1861 Wolvertem

IN HET ONDERHANDELINGSPROGRAMMA STAAT GEEN ENKEL PUNT AANGAANDE NACHT- EN DAGVLUCHTEN
 
MAIL dd 7 JUNI 2003 AAN PATRICK DEWAEL, BERT ANCIAUX, FRANK VANDENBROUCKE
 

In de stemtent te Meise op 27-04-2003 en in de kiespropaganda hebben alle Vlaamse partijengezegd dat de problematiek van de luchthaven van Zaventem in het regeerakkoord moest komen.

De mandatarissen van Sp.a-Spirit verklaarden dat ze "Niet in een federale regering zouden stappen als het probleem van de dag en nachtvluchten niet op voorhand zou geregeld zijn".

 In de media werd het onderhandelingsprogramma voor de volgende regering gepubliceerd en hierin vind ik geen enkel punt aangaande de dag- en nachtvluchten. Wel over isolatie, terwijl het ondertussen toch voldoende duidelijk zou moeten zijn dat dit niet realistisch is om 12.800 woningen te isoleren, niet op gebied van kostprijs en niet binnen een aanvaardbare termijn.

 Hieruit leid ik af dat het tegen alle gezond verstand in nog steeds de bedoeling is om de huidige toestand van concentratie te laten bestaan, en zelfs om nog verder te concentreren, en dat wij Noordranders gebruikt worden als pasmunt voor een of ander onderdeel van het regeerakkoord ondanks alle beloften.

 De nationale luchthaven is van cruciaal belang voor Brussel als hoofdstad van Europa en als vestigingsplaats van het hoofdkwartier van de Navo en eveneens voor de werkgelegenheid in de regio rond Zaventem en zeker ook voor het Hoofdstedelijk gewest Brussel.

 Zoals de zaken er nu voorstaan is er veel kritiek op onze nationale luchthaven en in het bijzonder voor wat de geluidshinder betreft rond de luchthaven en in twee regio's (Noord- en Oostrand).

 De concentratie en het bijhorende protest is nadelig voor de bovenvermelde functies.

Het akkoord van 24 januari heeft voor het grootste deel van de gehinderden van de Noordrand geen verbetering opgeleverd en aan het probleem van de dagvluchten is helemaal niets gedaan.

 In eerste instantie zou men moeten terugkeren naar de vliegroutes van voor 2000 met behoud van de goede dingen t.t.z de beperking van het aantal nachtbewegingen en het aan de grond houden van de lawaaierige toestellen zoals de B727.

Hierna kan men overgaan naar een degelijk uitgewerkte oplossing waarbij de lasten over de ganse omtrek rond de luchthaven verdeeld worden zonder discriminatie van regio's of personen.

 Men zal uiteindelijk moeten overgaan naar een volledige spreiding om te voldoen aan de toekomstige Europese Lden geluidsnormen.

 Vriendelijke groeten.

 E.V.

1861 Meise

  

ANTWOORD VAN PATRICK DEWAEL, brief dd 10 JUNI 2003.

 


 

ANTWOORD VAN BIEKE VOLCKE, MEDEWERKSTER F. VANDENBROUCKE

 

Geachte familie Vareman,
 
 
Ik heb jullie e-mail van 10 juni jongstleden goed ontvangen en met aandacht gelezen.
 
De uitspraak van het gerecht ligt volledig in de lijn van wat sp.a altijd al heeft bepleit, nl. maximale spreiding.
 
We gaan dan ook niet akkoord met de analyse van formateur Verhofstadt van het arrest. 
Hij stelt dat de huidige spreiding voldoet aan de uitspraak van de rechter. 
Wij vinden dat extra inspanningen nodig zijn.
SP.a heeft dit standpunt ook bij monde van Frank Vandenbroucke en Hans Bonte heel duidelijk verwoord.
 
 
Met vriendelijke groeten,
Bieke Volcke
Medewerkster minister Vandenbroucke

 

 ANTWOORD VAN BERT ANCIAUX, mail dd. 8 JUNI 2003

 Beste Familie,

 Ik kan heel duidelijk zijn. Ik ben het volkomen eens met wat je zegt in je mail.

Ik doe ook geen letter af van de belofte die ik heb gemaakt in de stemtent in Meise.

Ik volg dit dossier tot op de bodem en zal niet akkoord gaan, dan met een rechtvaardige

en volledige spreiding van de dag- en nachtvluchten.

 Groeten,

Bert