Aan de Heer Frank Vandenbroucke
Minister van Sociale Zaken en Pensioenen
Wetstraat, 62
1040 Brussel

Aan de Heer Guy Verhofstadt
Eerste Minister
Wetstraat, 16
1000 Brussel

Meise, 7 maart 2003

Mijnheer de Minister,

Hier ingesloten vindt u een telling van het vliegtuigverkeer boven Meise, die uitgevoerd werd met gesloten deuren en ramen voorzien van een dubbele isolerende beglazing. Vorige tellingen werden verstuurd naar, en juist bevonden door de heer Touwaide (zie bijgevoegde brieven). Hierbij kan u vaststellen hoe zwaar wij gehinderd worden. Ik woon op ongeveer 17 km van de luchthaven en moet het helse lawaai en de zware luchtverontreiniging ondergaan alsof ik verhuisd ben, en naast de luchthaven woon.

Sinds vorige lente werden wij geleidelijk en verraderlijk geconfronteerd met een steeds hogere concentratie en vanaf november 2002 leven wij over dag onder permanent gerommel of gebrul van vliegtuigen met als gevolg een grove aantasting van onze gezondheid.

Ondanks het nieuwe akkoord van 24 januari '03, is er niets aan onze ellende veranderd. Wij krijgen nog steeds de lawaaierigste vliegtuigen over ons heen, vliegtuigen die hier niet horen, aangezien ze in de omgekeerde richting vliegen van hun bestemming, en wegens het maken van bochten, langdurig laag vliegen.

Moeten wij onze stem uitbrengen op vertegenwoordigers van de oppositie om kans te maken terug te keren tot de situatie van vóór 2001? Door de huidige regering is blijkbaar geen billijke oplossing gevonden voor een probleem waaraan een zeer onrechtvaardige, discriminerende oplossing heeft gegeven.

Ik hoorde gisteren op Ring-TV dat wij verlost gaan worden van 3 nachtvluchten (de minst lawaaierige) midden mei. Ik denk dat de inwoners van de Noordrand voor de gek worden gehouden door de huidige bewindvoerders. Verwacht u, ons met zulke minimalistische rechtzetting te sussen?

Een brede spreiding is de enige oplossing voor lawaaihinder,vervuiling en onveiligheid teweeggebracht door dag- en nachtvluchten.

Hopend dat u het standpunt van duizenden Noordranders in aanmerking zult nemen om tot een billijke en voor iedereen leefbare situatie te komen, groet ik u hoogachtend
 

H.W. - Meise

Bijlage : 1 tabel tellingen
1 brief aan de heer Touwaide

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Aan de heer Ph. TOUWAIDE
Directeur
Ombudsdienst en Overlegforum voor de Luchthaven
Brussel-Nationaal
Communicatie Centrum Noord
Vooruitgangsstraat, 80 - Bus 5
1030 BRUSSEL

Meise, 20 februari 2003

Betreft: Mijn cijfergegevens omtrent het aantal overvluchten in mijn regio. E-mail van 12 februari 2003 bij uw diensten ingeschreven onder de referentie A/SMO/PhT/03/-2622

Geachte heer,

U stelt geen beduidend verschil vast tussen mijn cijfergegevens en de statistische gegevens waarover u beschikt.Ik dank u voor deze goedkeuring van mijn telling, die ten volle bewijst hoe zwaar wij gehinderd worden door de vliegtuigoverlast die wij moeten ondergaan. Ik herinner u eraan dat deze telling uitgevoerd werd met gesloten deuren en ramen, voorzien van een isolerende dubbele beglazing.

In uw schrijven lees ik:

- een vliegtuig is niet zo gemakkelijk bestuurbaar als een wagen en kan niet zo snel bochten uitvoeren…

Z-bochten maken kan dan wel om vliegtuigen die naar het zuiden moeten, over ons gebied te doen vliegen; bochten die de geluidshinder verlengen en versterken. Vliegtuigen die voortdurend moeten draaien stijgen niet.

En wat met de veiligheid? Naar mijn informatie zijn deze manoeuvres niet zonder gevaar.

- het aantal nachtvluchten daalt.

In onze streek is het fors- gestegen

- het aantal vliegbewegingen daalt.

In onze regio is de concentratie enorm toegenomen.

- er is een beperkte periode van concentratie: de ochtend-of avondpiek…

In de Noordrand volgen de vliegbewegingen over dag elkaar op aan een zeer hoog tempo, met pieken van een vliegtuig om de 1 à 3 minuten (zie telling), met af en toe onderbrekingen van 5 à 10 minuten.

Dit zijn de bevindingen van duizenden inwoners van de Noordrand, die zulke concentratie discriminerend en dus onaanvaardbaar vinden.

Wat staat ons te wachten, na de crisis in de luchtvaart en in de vakantieperiodes? Moeten we in de lente, de zomer en de herfst, gebarricadeerd met gesloten deuren en ramen leven om te ontsnappen aan de enorme geluidshinder en milieuvervuiling?

Tot onze ergernis moeten wij vaststellen dat de bestaande hinder van voor 2001 in grote mate is toegenomen.

Alleen door een eerlijke spreiding van het luchtverkeer wordt niemand opgezadeld met een onleefbare situatie.

U dankend bij voorbaat voor de aandacht die u aan dit schrijven wilt besteden, groet ik u hoogachtend.

Kopij aan :  Actie Noordrand
                    Isabelle Durant