BOEKEN SCHRIJVEN IS SOMS GEVAARLIJK, CFR DIRK VERHOFSTADT OVER DE GRENZEN VAN VRIJHEID

MAIL dd 6 JULI 2003

Geachte heer/mevrouw,

Wat zou Dirk Verhofstadt, broer van... denken van de nachtvluchten?

Ik citeer uit het boek van Dirk Verhofstadt 'Het menselijk liberalisme' 2002. Uitgave Houtekiet.

Vooraf dit. Ik zie de nachtvluchten als een aantasting van mijn persoonlijke vrijheid om rustig en gezond te slapen. Ik vertrek wel van de stelling dat recht op nachtrust een basisrecht is. Verder constateer ik dat er op dit ogenblik geen vliegtuigen bestaan/gebruikt worden die in de stilte van de nacht kunnen opstijgen, van welke startbaan en in welke richting ook, zonder duizenden mensen wakker te maken.

Mijn vraag is: Hoe kunnen de nachtvluchten verantwoord worden door een volbloed liberaal? Liberaal bij wie de persoonlijke vrijheid het hoogste goed is. Hoe ziet een Vlaamse liberaal de strijd tussen de belangen van sociaal-economische groepen en de vrijheid van de individuele burger.

Ik ken het concrete antwoord niet. Ik kan alleen maar citeren uit het boek van Dirk Verhofstadt en daardoor de algemene beginselen aangeven die een bepaald liberaal, i.c. Dirk Verhofstadt, hanteert in een conflict tussen economisch groepsbelang en de individuele vrijheid van de burger.

Hier volgen enkele citaten die de krijtlijnen uitzetten.

Blz. 15 ...

"De vrijheid bestaat erin te mogen doen wat de rechten van een ander geen schade toebrengt". Deze definitie van de vrijheid stamt uit de Franse Revolutie en staat in artikel 1 van de Verklaring van de Rechten van de Mens en de Burger uit 1789. Al meer dan tweehonderd jaar vormt dit artikel de kern van de Verlichting en van het liberaal gedachtegoed. Het liberalisme verwerpt alle beperkingen die het individu beletten zich geestelijk en materieel te ontwikkelen voor zover het daarmee niet de vrijheid en het geluk van de medemens aantast.

Blz. 15...

Sociale en economische vrijheid vinden echter hun grens waar de vrijheidsbeleving van de een de ontplooiing van de ander belemmert.

Blz. 16 ...

Het principe van de vrijheid wordt nu algemeen aanvaard zolang de individuele vrijheid geen schade toebrengt aan de anderen.

Blz. 17...

Internationale vrijhandel is noodzakelijk voor de globale toename van de welvaart maar mag geen middel zijn voor enkelen om zich te verrijken ten koste van anderen.

Blz. 18...

De Britse filosoof John Locke wordt algemeen beschouwd als een van de vaders van het liberalisme. In zijn boek Over staatsbestuur stelt hij dat vrijheid niet hetzelfde is als wetteloosheid en dat niemand de ander mag schaden in zijn leven, gezondheid, vrijheid of bezit. Op deze manier gaf Locke al in 1690 op een verrassend moderne manier de grens van de vrijheid aan. Vrijheid is een vrijwillig en onafhankelijk handelen, gesteund op brede maatschappelijke waarden die niet ingaan ten de vrijheid van de anderen. Het verbindt vrijheid met verantwoordelijkheid, rechten met plichten, eigenbelang met solidariteit.

Ik kan blijven citeren zie hoofdstukken

Vrijheid en eigenbelang blz. 109

Vrijheid en algemeen belang blz. 115

Ik wil eindigen met

blz.19...

De strijd tegen de inperking van de vrijheid heeft altijd al bestaan en zal ook altijd blijven bestaan. Daarom kent de geschiedenis geen eindpunt. Elke dag moeten er opnieuw hindernissen opgeruimd en bestreden worden. De hedendaagse geschiedenis toont aan dat de strijd voor individuele vrijheid niet vanzelfsprekend is en dus geen constante beweging van minder naar meer.

En daarom .... blijf ik naar politici en geïnteresseerden mailtjes sturen om mijn recht op nachtrust op te eisen..

Dank voor de aandacht,

R.V.

Meise