MAIL DINSDAG 6 MEI AAN DE PREMIER EN MEERDERE FEDERALE MINISTERS

Geachte premier,

Gefeliciteerd ivm uw beslissing ivm mevrouw Durant. Ik hoop dat u inziet dat deze dame alles gedaan heeft (en niet altijd op een deonthologische manier) om zoveel mogelijk vluchten uit het Brusselse luchtruim te halen en te verspreiden naar Vlaanderen.

Toch had ik volgende opmerkingen Het stoort mij gigantisch dat er van die 3 lawaaiarme vliegtuigen boven Brussel zo'n spel gemaakt wordt. Men vergeet dat er voor de gewijzigde akkoorden over de nachtvluchten dit er een pak meer

waren. Ik heb deze nacht de eer gehad om op volgende tijdstippen gewekt te worden : 3u20, 3u25, 3u30, 3u42, 3u 45 3u 59 4u05 4u10 4u13 4u15. het is nu 4u20 en tegen dat deze mail af is zullen er nog wel een paar bijkomen. U ziet dat ik lach met 3 vluchten meer of minder. Het nieuwe akkoord zal voor mij niet veel soelaas brengen daar de opsplitsing van de vluchten slechts gebeurd na Grimbergen.

Ik heb verleden jaar veel registratierechten aan de overheid betaald om mij hier in een oud herenhuis vlak bij de kerk van Grimbergen te komen vestigen. Nadien heb ik vadertje staat rijk gemaakt door de betaalde BTW aan de verfraaingswerken. U dient te begrijpen dat ik deze keuze niet zou gemaakt hebben indien ik wist wat me boven het hoofd hing.

Men schermt vaak met de tewerkstelling in Zaventem. Als redelijk mens kan ik mij hier volledig achter plaatsen. Ik heb echter de pech om hoogopgeleid te zijn en kan dus niet snachts in de luchthaven gaan werken. Op mijn huidige werkplek ziet het ernaar uit dat mijn collega uit de oostrand van Brussel met die ene fel begeerde promotie gaat lopen. Wat wil je : indien je één à 2 keer per week met een slaaphoofd op je werk komt verlies je je competiviteit.

Over het zogenaamde veiligheidsrisico kan ik een boompje opzetten, het risico dat een vliegtuig op Brussel neerstort is miniem (één keer op tienduizend jaar ?).

Indien bij de start toch een vliegtuig in de problemen komt dan kan het toch alleen maar rechtdoor vliegen.

Bij een ongeval boven de rand zijn er niet noodzakelijk minder slachtoffers op de grond.

Kortom, ik denk dat men meer mensenlevens kan redden in Brussel door iets te doen aan de verkeersveiligheid en dergelijke.

Het lijkt me niet meer dan billijk dat alle genomen beslissingen van mevr. Durant in dit dossier (dus ook de dagvluchten) worden geschrapt. Ik denk oa aan de afschaffing van de route chabert.

Als afsluiter meld ik u dat ik de vlucht van 4u40 vergeten ben.

Met dank

H.D.S.

Grimbergen

MAIL dd VRIJDAG 9 MEI 2003 VAN MINISTER VANDENBROUCKE AAN H.D.S.

Geachte heer,

Wij hebben uw e-mail van 2 mei jongstleden goed ontvangen en met aandacht gelezen.

Frank Vandenbroucke wil in het volgende regeerakkoord een apart hoofdstuk voor Zaventem. Dat is voor sp.a essentieel bij de vorming van een volgende regering. We moeten ervoor zorgen dat de jobs en de economische activiteiten die vandaag in Zaventem bestaan, behouden kunnen blijven. Maar tegelijkertijd moet er in de samenleving eensgezindheid zijn over de wijze waarop de hinder die daarmee samenhangt - vliegtuigen die dag en nacht overvliegen - gespreid wordt over de mensen die in de buurt wonen. En de hinder moet zoveel mogelijk verminderd worden.

sp.a wil oplossingen voor de vele verkeersproblemen rond Zaventem. Mensen die nu met de auto naar hun werk moeten, zouden het gemakkelijker moeten hebben om met bus en trein te komen. En mensen die nu korte vluchten maken naar één of andere Europese hoofdstad, zouden in de toekomst gemakkelijker een snelle trein moeten kunnen nemen. Dat moet volgens Vandenbroucke allemaal terug te vinden zijn in een hoofdstuk 'Zaventem' in een volgend regeerakkoord.

Frank Vandenbroucke wil de aanpak in het regeerakkoord baseren op zeven

elementen:

1. De luchthaven van Zaventem is bron van veel sociaal-economische welvaart, maar ligt tezelfdertijd aan de oorsprong van overlast voor mensen in de omgeving. Met een goed beleid kunnen we de luchthaven zo ontwikkelen dat de hinder voor de omwonenden en voor het leefmilieu binnen aanvaardbare perken blijft. Nu bleven we teveel ter plaatse trappelen. Om op een verstandige wijze vooruitgang te boeken, is er nood aan een geïntegreerd plan op lange termijn voor de luchthaven. Een plan waarin staat welk soort activiteiten en bedrijvigheid waar kunnen komen. Met duidelijke grenzen aan de groei van hinder veroorzakende activiteiten, zoals nachtverkeer. Een plan waarin ook duidelijke milieudoelstellingen zijn aangegeven.

2. De luchthaven moet met de trein worden ontsloten. Voor de passagiers, voor de mensen die er werken en voor vracht. Er zijn rechtstreekse verbindingen nodig met Leuven, Luik en Limburg en met Antwerpen en Mechelen. En de luchthaven moet worden ingeschakeld in een internationaal netwerk van snelvervoer voor passagiers en voor vracht. Dit kadert volgens de sp.a-minister in een bredere ambitie. We moeten een samenhangend netwerk voor openbaar vervoer voor Vlaams-Brabant én Brussel realiseren tegen 2010.

3. De last van de vluchten moet eerlijk gespreid worden. Het uitgangspunt daarbij is vliegen volgens bestemming. De wijze waarop deze last bepaald wordt, moet ook herbekeken worden. Het gaat niet alleen om lawaaihinder, maar ook frequentie van storing en om andere mogelijke gevolgen voor de gezondheid.

4. Daarbij moet het zowel om de dag- als om de nachtvluchten gaan. Sommige inwoners hebben immers zeer veel last van de dagvluchten.

5. Het Brusselse en het Vlaamse Gewest moeten bij de start betrokken worden bij dit debat. Dat maakt het zoeken van oplossingen niet gemakkelijker, en daarom is voorzichtigheid geboden in het doen van concrete uitspraken over de resultaten van de onderhandelingen. Maar een akkoord met de Gewesten is hoe dan ook nodig.

6. Rond hinder zijn er maatregelen nodig op korte en langere termijn. Op korte termijn pleit Vandenbroucke voor de uitvoering van het akkoord van 24 januari, als eerste stap. sp.a houdt zich altijd aan haar afspraken. En daarom willen we dat we ook deze afspraak uitvoeren. sp.a kiest voor maximale spreiding van de overblijvende hinder. Dit kan ons inziens het best bereikt worden door het principe "vliegen volgens bestemming" consequent toe te passen, en dit voor alle dag- en nachtvluchten. In functie hiervan moet het gebruik van de start- en landingsbanen worden georganiseerd. We verzetten ons met klem tegen de concentratie van alle vluchten boven de Noordrand. Op langere termijn moet het volgens Vandenbroucke mogelijk zijn om de plafonds voor de maximaal toegelaten QC van de vliegtuigtypes die 's nachts vliegen verder naar beneden te brengen, zodat de hinder aan de bron ook verder beperkt wordt.

7. Tenslotte is het zeer belangrijk dat al deze discussies gebeuren aan de hand van gegevens die publiek zijn, onderstreept Vandenbroucke. Alle gegevens rond vliegtuigroutes en hinder moeten door de bevoegde minister ook publiek gemaakt worden. Aan dergelijke 'openbaarheid van bestuur' heeft het tijdens de voorbije periode schromelijk ontbroken. Elke beslissing moet ook overlegd worden met de hele luchthavengemeenschap, waaronder de lokale burgemeesters en de gouverneur van Vlaams-Brabant.

 

Met vriendelijke groeten,

Bieke Volcke

Medewerkster minister Vandenbroucke