MOEST MEN DUTROUX IN ZIJN CEL DOEN ONDERGAAN WAT WIJ HIER KRIJGEN, HET LAND KWAM IN OPSTAND

MAIL dd 27.3.2004

Geachte ombudsheren,

Hierbij verzoek ik u als bemiddelaars mede namens een aantal buren die geen internet hebben, aan de bevoegde instanties over te maken dat sinds 18 maart de situatie hier in Strombeek overdag en 's nachts onhoudbaar is.

De CIV heavy (die rechtdoor over Brussel naar bestemming zou moeten vliegen) en Huldenberg heavy (die vanaf de 20 zou moeten opstijgen naar bestemming) vliegen nu dus onder de Ring. Deze vliegtuigen maken overdag al een anstaanjagend lawaai, laat staan in de stilte van de nacht als gegarandeerd uit uw diepste slaap halen en doen een ontwaken met een
lijf vol nutteloze en gezondheidsaantastende stresshormonen. De MD11 en de A300 vliegen hier nog laag, zeker als ze (te) zwaar geladen zijn en vaak de indruk maken dat ze hun koers niet kunnen houden.

Moest men Dutroux in zijn cel blootstellen aan de slaapdeprivatie en de foltering van hoogfrequent dag- en nacht overvliegen die wij hier te verduren hebben, het land kwam - terecht - in opstand.

De CIV-heavy en de Huldenberg-heavy komen bovenop de zeer zware last die we hier al droegen sinds de concentratie van de dag en nacht in 2002 zijn beslag kreeg en ondanks de schuchtere pogingen van de politiek om te deconcentreren zonder Brussel opnieuw te laten overvliegen. Sinds 2003 is dat vanwege het stereo-effect van de slechts langzaam uitwaaierende routes en die de situatie hier al bij momenten onleefbaar maakten.

De absolute rampnacht van 23 op 24 maart zal in ons geheugen gegrift blijven als wat staat-in-de-staat BIAC en DHL blijkbaar voor ons in petto hebben: 36 of 37 vluchten op één nacht, tussen 23 en 6 uur, al naargelang BIAC die dag rekent. (Blijkbaar kan de beheerder van de luchthaven in dit computertijdperk zoiets elementairs als correcte boordtabellen nog altijd niet leveren. Ik verneem ook dat de vlieglijsten een eerste keer zelden of niet correct zijn en met zeer grote regelmaat achteraf bijgesteld (bijgewerkt?) worden. Dit keer is het wél de verantwoordelijkheid van bevoegd minister Vandelanotte. BIAC
kan niet beheren, alleen concentreren: de door degenen die voor dit wanbeheer verantwoordelijk zijn: de minister, ex-voorzitter Haek, voorzitter Klees en afgevaardigd bestuurder Vandenbossche, betoonde minachting voor de burger is beneden alle peil en meer dan stuitend.)

Wat onder-en-boven-de-wet Belgocontrol betreft, heb ik na grondige lezing van de bewuste NOTAM men daar ook bij Noordenwind deze week alles over de 25R meende te kunnen sturen menen te begrijpen dat dit gebeurt op basis van wat piloten EVENTUEEL zouden kunnen beslissen. Belgocontrol neemt de 'worst possible option'-beslissing in hun plaats en die is:
alles over de Noordrand. Welk cynisch spel wordt hier gespeeld met weerloze burgers?

Mijn toch al aangetaste gezondheidstoestand is op een week tijd waarneembaar ernstig verslechterd en dat zijn nog maar de zichtbare, korte termijneffecten. Ik zal elders moeten gaan slapen om het vege lijf te redden.

Toen wij uit protest in december 2002 op de luchthaven van Zaventem zijn gaan slapen hoorde ik 's morgens vroeg een oudere dame - met haar man op weg naar hun vroege vakantiechartervlucht - vragen: "Chérie, qu'est-ce qu'ils font ici, tous ces gens?" Waarop hij antwoordde: "Ce sont des refugés politiques".

De politieke (on)verantwoordelijken maken van mij in mijn land en in het huis waarin ik al meer dan 30 jaar woon en werk, een politieke vluchteling. En ik kan nog elders onderdak zoeken 's nachts omdat ik alleen woon. Een gezin kan dat niet.

Ik heb - zoals velen met mij hier in de Noordrand - nooit geklaagd toen wij in de jaren '90 nochtans intensief maar wel gespreid zo'n 30% van de dag- en nachtvluchten kregen. Nu, ondanks alle mooie woorden en beloftes blijven concentreren onder het mom van spreiden bewijst dat de 'important people' die het blijkbaar in dit land voor het zeggen heb, blijkbaar alles aan hun laars kunnen lappen.

Men weze gewaarschuwd. Heden wij. Morgen gij.

J.O.
Strombeek

MAIL dd 6.4.2004

Mevrouw,

Graag beantwoord ik Uw dossier 5194 en 5253, alsook Uw mail in antwoord op de heer Touwaide;

Uw bevindingen in dossier 5194 (van 24 maart) behelzen waarschijnlijk de gegevens van 22 op 23 maart, en niet 23 op 24 maart. Ter informatie stuur ik U wel de nachttracks in bijlage van beide nachten.

Natuurlijk zullen de vliegtuigen opstijgend van baan 20 met route Noorden, na de minimum hoogte naar rechts afdraaien en dan toch nog Diegem, Haren en verder hun richting baken nemen als HELEN, NICKY of DENUT.

Eveneens in bijlage is de track van de nacht 31 maart op 01 april.

Op 31 maart was de gemiddelde windrichting 80°. Dit geeft rugwind voor de baan 20 wat met de huidige windcomponenten niet toegestaan is. De verkeersleiders hebben toen hun beslissing genomen zoals uitgevoerd, vermoedelijk met de weersvoorspellingen voor 01 april van windrichting 140°. Wanneer we de meteo omtrent 31 maart en 01 april binnenkrijgen
zullen wij U deze, zo gewenst, laten geworden.

De klachten door U geformuleerd in dossier 5253 zullen mede doorgegeven worden bij onze bundel.

Kan U mij de referenties geven omtrent het artikel waarnaar U refereert betreffende de invloed van lage toon frequenties en
immuniteitsaantasting aub ?

Met vriendelijke groeten,

Ing. R A F De Baerdemaeker

Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel Nationaal