ALS ZELFS EEN ZWARE CIV RECHTDOOR OPSTIJGT BOVEN KANAALZONE VLIEGT HIJ PAS NA 6,5 KM OP 5000 VOET ZONDER HINDER BRUSSELSE WOONZONE

MAIL dd 5.7.2004

Geachte,

Op deze mooie zomerdag heb ik de vele CIV's boven mijn woonst weer eens alle variaties op de Ringroute zien vliegen: beneden, boven, erop en eronder.

In bijlage een aantal documenten waaruit blijkt hoezeer de CIV's nog altijd de Noordrand onnodig belasten, terwijl het uit veiligheidsoogpunt en uit het oogpunt van volksgezondheid en dus economie, veel beter is om te spreiden en deze vluchten hun natuurlijk vluchtpatroon te laten volgen,

Dwz rechtdoor vanaf de startbaan. Ze overvliegen dan de eerste 6 à 7 km het minst dicht bevolkte gebied van de hele regio rond 'Brussels National Airport', n.l. de Brusselse kanaalzone en zijn uit de hinderzone (4.000 voet) als ze de eerste woonwijken bereiken.

Als u bijlage 'CIV.H.1-7-04.21u46.doc' openklikt tonen de twee tracks dat deze CIV in rechte lijn gemeten 6,5 km nodig heeft om op 5.000 voet te komen, een hoogte die niet meer als hinderlijk beschouwd wordt!

Toch stijgt deze B735 nog altijd met onnodig bochtenwerk, veel te lang, laag en langzaam op boven het tweede meest dichtbevolkte gebied rond de luchthaven: de Noordrand.

In bijlage ook vlieglijsten die duidelijk aantonen hoe groot het aandeel van de CIV's overdag nog is: éénderde van het totaal aantal vluchten dat de Noordrand overdag te verwerken krijgt (zie in bijlage: 'Vlieglijst Vertrek 3.5.04.xls').  En daarin ook nog de nodige CIV Heavy's die logerende kleinkinderen krijsend uit hun middagslaap en vroege avondslaap halen omdat de lage frequenties letterlijk door merg en been gaan van hun kleine lijfjes.

Onderstaand tabelletje geeft aan dat de doelstellingen van de eerste stap die het Plan Anciaux was niet eens gehaald worden: de Noordrand wordt nog altijd meer overvlogen dan welke andere zone ook. Ook zone 4 krijgt meer dan voorzien.

Verleden – doelstellingen spreidingsplan - heden
Bron: ombudsdienst, cijfers maart – april 2004
Dag- en nachtvluchten

Zone Voor Doelstelling Spreidcentratie

Zone 1 40 % 29 % 36 %
Zone 2 0 % 2 % 1 %
Zone 3 9 % 14 % 14 %
Zone 4 30 % 29 % 33 %
Zone 5 20 % 21 % 12 %
Zone 6 1 % 5 % 4 %

Ik doe een dringend beroep op u als beleidsverantwoordelijke om in dit dossier economie en ecologie tegen elkaar te blijven afwegen en daarbij de gezondheidskost van onnodige concentratie zoals berekend door Prof. Annemans mee te nemen in uw overwegingen. De Noordrand heeft nu al teveel met de CIV's die boven Brussel horen. Er kan geen vliegtuig meer bij. Ik heb als inwoner van de Noordrand evenveel recht op een leefbare woonomgeving als alle andere omwonenden die op gelijke afstand van de luchthaven wonen. Het is uw democratische plicht het dossier de komende weken vanuit die optiek te beheren.

Hoogachtend

J. O.
Strombeek

MOEST ZWARE CIV RECHTDOOR VLIEGEN OVER KANAAL, BEREIKTE HIJ PAS BRUSSELSE WOONZONE OP 6,5 KM VAN LUCHTHAVEN, OP VEILIGE HOOGTE VAN 5000 FT

 

2004/07/01 21:46

B735

25R

CIV8C